Žijí mezi námi. O jejich minulosti takřka
nikdo neví. Nestojí o publicitu, natož
slávu. Žijí mezi námi, ale zároveň v
minulosti, protože tehdejší svět je
potřeboval. Ale dnes...dnes je všechno
jinak. Aneb očekávaný 3D film, který vám
dá...užasnout!
Režisér animovaných filmů Brad Bird (série
The Simpsons, televizní Family Dog, The Critic,
série King of the Hill) se se svým prvním
celovečerním filmem tak trochu stal obětí studiového
systému, v němž jsou stejně důležité jak
částky investované do výroby, tak do reklamy. V
mnohých ohledech je položka reklamy snad ještě
důležitější neboť jinak bychom stěží mohli vidět
tolik špatných filmů s tak masivní reklamou.
Birdův první celovečerní film Železný obr, jak
přinejmenším osvědčilo jeho DVD release, totiž
patří do jiné sorty. Je vše, jen ne hloupý, předvídatelný
a plný zvířátek s měkoučkými kožíšky,
které žvatlavě zpívají porstoduché popěvky, hláškují...
a vůbec vytvářejí křoví hlavnímu hrdinovi.
Jenže studio Warner Bros. distribuci a reklamu
Birdova film příliš nepodpořilo a tak byl příběh
železného hrdiny z mccarthyovské Ameriky 50.
let uveden v minimálním počtu kopií a zanedlouho
stažen z distribuce. Železný obr samozřejmě
není první, natož poslední film, který postihlo
zvláštní jednání představitelů studia, proto se
není se co divit, že se Bird rozhodl natočit svůj
další projekt pod hlavičkou jiného studia. Někdy
v době úspěšného tažení Příběhu hraček světem
se seznámil se zakládajícím členem Pixaru,
Johnem Lasseterem, a ten mu krátce po uvedení
jeho Železného obra učinil nabídku, aby napsal
scénář a posléze se ujal i režie filmu na téma
podle svého uvážení. Bird měl už od začátku
90. let rozpracovaný příběh o superhrdinech a
tak se není co divit, že si plácli velmi rychle. Ve
studiu Pixar se mu dostalo všeho, co potřeboval
pro vytvoření dobrého a v konečném důsledku i
komerčně úspěšného filmu.
Nad světem superhrdinů se smráká. Kdysi byl o jejich služby zájem přímo enormní a onizachraňovali nejen svět, ale i zatoulané kočky osamělých babiček. Ale pak jim společnost určila místo u výrobních pásů a v došeda zbarvených
kancelářích, kde jsou zavaleni tunami zbytečných
lejster. Inu, mají-li mít všichni stejné šance, pak
to platí pro zvláštními schopnostmi obdařené
superhrdiny dvojnásob. Jedním z ex-superhrdinů
je i Bob Parr (Craig T. Nelson / Jaromír Meduna),
kdysi svalovec v přiléhavé kombinéze, dnes likvidátor
škod v pojišťovně, který už má pěkných
pár kil nadváhu a starosti všedního dne v něm
téměř zahlušily ducha odvahy. Není se co divit,
když se po večerech schází se svým stárnoucím
přítelem, který kdysi vystupoval pod nickem Frozone (Samuel L. Jackson / Pavel Kříž). Tahle
dvojka si po vzoru vysloužilých myslivců vypráví
silácké historky ze svých lepších dní, které sice
oba dva znají, ale i to jim na pár okamžiků dává
zapomenout. Jednoho dne se však Bobovi ozve
tajemná organizace, která by ráda využila jeho
schopností. A on se musí rozhodnout, zda je pro
něj důležitější pohoda rodinného krbu se svou
ženou Helen (Holly Hunter / Tatiana Vilhelmová)
a kupou neposedných dětí a nebo brnění prstů
vzrušením a opravdový pocit uspokojení z toho,
co dělá...
S filmem Úžasňákovi to má recenzent
těžké. Neví totiž, co k filmu napsat, aby to nevyznělo
jako PR materiál. Na druhou stranu, proč
si hrát na zlého kritika, který vyhledává snadné
terče a bude celé hodiny a dny neúnavně prokopávat
“terén filmu”, aby nalezl alespoň jednu
nedokonalost, když Úžasňákovi naplnili a překonali
jeho očekávání? Těch osmnáct měsíců, kdy
se stále dokola bavil opakovaným sledování teaseru,
kterak se Pan Úžasňák nemůže nasoukat
do o několik čísel menšího obleku, mu bezmála
dvouhodinový film plně vynahradil. A tak nemůže
než s potěšením konstatovat, že a) Pixar
v současném animovaném filmu nemá konkurenci,
protože umí divákovo oko uchvátit jak
skvělou hyperrealistickou animací, tak jímavým
a vtipným příběhem, b) jásá nad tím, že ve filmu
chybí zvířátka a na první pohled dekódovatelní
“hláškaři”, c) je rád, jak režisér Brad Bird prokličkoval
mezi Scyllou a Charybdou studiových
regulí a udělal film nekompromisně dle svých
představ (tolik mrtvých jste v animovaném filmu
od Pixaru ještě neviděli), d) si všiml, že režisér
nezapomněl postavám vytvořit bytelé zázemí
(opět á la mccarthyovská Amerika z Železného
obra) a příběh prošpikoval desítkami vizuálních,
hudebních či interních narážek pro zasvěcence
(prakticky kterékoliv číslo, jméno či písmeno na
plátně je odkazem k něčemu z filmové historie
či světa zábavního průmyslu), e) jásá nad tím,
že postavy vzbuzují účast a ač animované, jsou
velmi lidské...a další body by mohly pokračovat
až do konce abecedy.
Jenže nač vršit další slova, když to podstatné
je film, který má srdce a vše, co očekáváte od
velkých podívaných? Režisér Bird a studio Pixar
vytvořili příběh, kde je o čem hrát, ba co víc, 3D
animace má své opodstatnění. Ne jako u mdlého
Příběhu žraloka, kde 3D animace nemá šanci vylepšit
či dokonce zachránit vrcholně nudnou podívanou.
Máte-li dojem, že už je přeshrekováno
a světle zelenou barvu v zorném poli nemůžete
vystát, můžete se až do druhého (třetího, čtvrtého...)
dílu Úžasňákových (dříve nebo později
určitě vzniknou, neboť tahle partička má stejně
nevyčerpatelný potenciál jako James Bond a
Indiana Jones), těšit společnosti neohrožených
hrdinů v rudých kombinézách. Neprohloupíte!
Hodnocení: 100%
P.S. Mimo jiné se jedná o předposlední film, který
Pixaru distribuje Disney. Poslední, Auta (The
Cars), bude mít v českých kinech premiéru 10.
listopadu 2005.
/Petr Siska/
Úžasňákovi
(The Incredibles)
Režie: Brad Bird
Scénář: Brad Bird
Hudba: Michael Giacchino
Hrají (v původním znění): Holly Hunter, Samuel
L. Jackson, Jason Lee, Craig T. Nelson, Wallace Shawn
Stopáž: 115 minut