a) upevnění zdraví; nejen v táboře, ale i mimo něj, měli byste
pečovat o své tělo otužováním a rozumným cvičením;
b) poznání přírody; sblížit se s přírodou, znát cesty božích
zákonů a řídit se jimi jest účelno v každé době. Otevřená
kniha přírody je největší učitelkou;
c) společenské přizpůsobení; svět není jen a pouze pro vás. I
jiní mají právo na slunce. Hodnota člověka se dá měřit hlavně
skutky, schopnostmi a službou, kterou lidstvu koná; spojit
se s takovými a pomáhat tvořit a nikoliv jen bourat, je dnes
zapotřebí. Učit se demokratickému chování a snažit se být tak
samostatným, aby vám mohl být s důvěrou svěřen jakýkoliv
úkol;
d) radost z úspěchu; z úspěchu takového který je positivní; z
úspěchu nejen vlastního, ale i z úspěchu kamarádů, z úspěchu
tábora, z úspěchu vaší vlasti a lidstva vůbec;
e) výchova vůdců; snažit se být průkopníkem a nositelem
správných myšlenek a být příkladem druhým;
f) lepší rozvinutí schopností a zručností; bohatost života se
měří tím, co dovedeme. Vědět mnoho, dovést mnoho a zůstat
při tom skromným je výrazem vysoké inteligence;
g) výchova charakteru; charakter, budovaný na zásadách
křesťanských, kde víra se skutky se pojí – je zárukou lepšího
života a poměru člověka k člověku a k Bohu.
Z Almanachu letního táboru YMCA Sázava 1933.
____________________________
Táborová statistika nemusí být nudná...
YMCA v České republice pořádá každoročně několik desítek
táborů pro tisíce dětí. YMCA stála už u zrodu táboření v naší
republice a táborová základna Masarykova tábora YMCA na
Sázavě u Soběšína byla za první republiky určitě jednou z
nejvyhledávanějších. Byla založena v roce 1921 a po každé
sezóně byla vydán tzv. Almanach, který zachycoval to nejdůležitější,
co se na táboře událo. Obsahoval kromě popisu
aktivit, výčtu oceněných a seznamu všech účastníků, také různé
statistiky. Protože táborníci měli velký smysl pro humor,
objevila se v jednom z almanachů, také tato statistika...
J. V. Hynek