„.. a začal učedníkům umývat nohy a utírat je plátnem, jimž byl přepásán.“ (Jan 13,5b)
O tom, že Ježíš myl nohy svým učedníků nám v Bibli referuje
jedině Janovo evangelium. Prostě prý vstal při večeři
od stolu, či spíše od stolečku u nějž se při jídle leželo, nalil
vodu do džberu, vzal ručník a hurá na špinavé nohy učedníků.
Podivné, stejně jako praktická otázka, proč to vlastně
podniknul až po jídle!? Očista nohou a rukou totiž probíhala
vždy před společným stolováním, ne až po něm! Proč tedy
Ježíš myl nohy svým učedníkům až potom?
Nabízejí se jistě různá možná vysvětlení: Je možné, a máme
to z jiných příběhů v evangeliích, že učedníci to s hygienou
moc nepřeháněli. Byli to nejspíš takoví hipíci či spíše anarchisti.
Nemyli si prý před jídlem ruce a rovněž ignorovali
Cimrmanovu zásadu: „do hospody s umytýma nohama…“
Je tudíž možné, že při večeři jim upocené a špinavé nohy tak
zapáchaly, že to Pán Ježíš nevydržel a nohy jim prostě umyl
sám. Co myslíte vy?! Já si to nemyslím! Když čteme celý
oddíl pozorně, tak zjistíme, že z Ježíšovy strany šlo jasně o
symbolické jednání. Pán Ježíš chtěl něco ukázat, demonstrovat.
Určitě nechtěl naznačit učedníkům, že jim smrdí nohy,
a že vůbec ty jejich životy jsou takové upocené, smradlavoučké…
Pán Ježíš demonstroval mytím nohou učedníkům
jedno ze základních poselství svého učení, jehož základ je v
SEBEOBĚTOVÁNÍ A SLUŽBĚ.
Sebeobětování a služba - ač nám to zní možná neatraktivně
či příliš mimo realitu dnešního života - jsou naprosto klíčové
i pro běžný lidský život …Vždyť i ten Jarda Jágr, pokud chce
mít úspěchy se svým hokejovým týmem, musí svoji hru a
přípravu na ni brát jako sebeobětování a službu společné
týmové hře. I když je za to pravda trochu lépe placen než
takový „chudák“ sociální pracovník v Diakonii či Charitě
o jehož sebeoběti nemůže být pochyb… Konec konců i v
komerční firmě, kde by mělo jít prioritně o vydělávání peněz
musí nakonec pár jedinců stejně sloužit a obětovat svůj čas
a schopnosti tomu, aby firma prosperovala a dávala lidem
práci.
Milí přátelé, sebeobětování a služba je to, co udržuje tento
svět. I když to tak občas navenek nevypadá. Když se čeká, že přijede ministr, tak se všichni hrbí a shánějí. Přitom slovo
ministr znamená – služebník! Je na místě očekávat i od
ministrů službu. Ale zpět k nám: Od nás se očekává služba
také! Máme stát připraveni se džberem vody a ručníkem. Je
to zdánlivě nelukrativní vyhlídka, ale nenechme se odradit.
Bůh naši službu nechce zadarmo! Napřed nám totiž Bůh vždy
nabízí sám svou službu. Demonstroval to už přeci ve svém
vtělení v Ježíši Kristu. Bůh byl v něm a je s lidmi i dnes. Bůh
s námi nejedná přes tlusté sklo, na dálku.
Nejsme rybičky v akváriu, i když si tak někdy připadáme.
Bůh se nás nedotýká pinzetou, v gumových rukavicích, ale
osobně. Nabízí nám partnerství. Nebojí se jít mezi nás. Bůh
nechce naši službu zadarmo. Něco nám za to nabízí. Nabízí
nám svoji službu: BOHOSLUŽBU. Duchovní a bohoslužebná
setkání jsou místem, kde nám slouží sám Bůh. Tam sebou
máme normálně obrazně plácnout do polohy ležmo kolem
prostřeného stolu hostiny, kterou nám nabízí sám Kristus.
Tam se máme cítit dobře, jako doma. Máme přijímat
Boží službu. Sát to do sebe každým pórem. Nemáme dělat
drahoty, když nám chce Bůh ošplouchnout, co je potřeba.
Potřebujeme si přeci nechat obmýt duši poněkud zaprášenou.
Srdce vyschlé a natvrdlé. Ruce zamazané. Nohy, které
zas lezly – kam neměly. I při práci v Ymce, která má být
takovou praktickou bohoslužbou můžeme s důvěrou a nadějí
očekávat, že nám Duch svatý propláchne nitro a vybaví nás
silou, abychom po Ježíšově vzoru mohli obětovat svůj čas a
schopnosti službě lidem a světu okolo.
K zamýšlení se nad tím a dobrému nasměrování výborně
slouží i POSTNÍ OBDOBÍ v němž se nacházíme 40 dnů
před největším křesťanskými svátky – Velikonocemi. Svátky
sebeoběti a služby.
Radim Žárský, YMCA DAP