Příliš noblesní zkoumání viny
Kawasakiho růže je desátým společným filmem režiséra Jana Hřebejka a scénáristy Petra Jarchovského. Ambiciózní příběh respektovaného psychiatra Pavla Joska nastoluje téma společensky velice závažné a stále aktuální: spolupráci s StB a otázku vyrovnání se s vlastní minulostí.
Duo Hřebejk-Jarchovský patří mezi naše přední filmové tvůrce, kteří mají
svoji vděčnou diváckou obec. Kritické ohlasy se film od filmu liší, Kawasakiho
růže byla nicméně přivítána jako jeden z jejich nejlepších filmů. Po několika
svých odlehčenějších a tragikomicky laděných kusech se tvůrci opět vracejí
do minulosti našeho národa. Poté, co prozkoumali druhou světovou
válku (Musíme si pomáhat), období těsně předokupační (Pelíšky) i léta osmdesátá (Pupendo), věnují se opět době minulé a to se vší vážností.
Bez jakýchkoli komických odboček nastolují od začátku svého
vyprávění otázku osobního provinění a skrývání pravého
obrazu jedince před společností i těmi nejbližšími.
Přemíra motivů
Jarchovského scénář se odvážně větví a prorůstá do hloubky,
nicméně trpí přílišnou rozkošatělostí a nadměrným počtem
postav. Vedle ústředního charakteru váženého psychiatra
Pavla (Martin Huba), jeho manželky (Daniela Kolářová),
dcery Lucie (Lenka Vlasáková), emigranta Bořka (Antonín
Kratochvíl) a estébáckého vyšetřovatele Kafky (Ladislav
Chudík) se divákům představuje množství dalších menších
či větších hrdinů filmu.
Celý příběh je vystavěn na postupném přibližování se pravdivému
obrazu minulosti, a tak není radno divákovi odvyprávět
přespříliš z filmového děje. Přestože je ústředním motivem
otázka spolupráce s StB, k tomuto tématu se tvůrci dostávají velice pomalu přes rozvíjení vedlejších motivických linií.
Jednou z nich je závažné onemocnění psychiatrovi dospělé
dcery Lucie a nevěra jejího manžela Luďka (Milan Mikulčík).
Ten je součástí filmového štábu natáčejícího dokument
právě o váženém psychiatrovi, bývalém předním disidentovi
a Luďkovu tchánovi Pavlovi. Během natáčení se novinářům
dostává do rukou spis StB, který na psychiatra Pavla
vystupujícího jako morální autorita prozrazuje mnohé dosud
neznámé skutečnosti. Obraz morální autority se rozpadá a
dosud utajovaná minulost, nebo spíš její určitý obraz, začíná
vyplouvat na povrch.
Přílišná vznešenost
Kawasakiho růže je prvním filmem dua Hřebejk-Jarchovský,
který se věnuje zásadním historickým otázkám české
společnosti, aniž by se do inkriminovaných těžkých časů
vracel jinak než prostřednictvím verbálních vzpomínek jednotlivých
postav. Celé téma spolupráce s StB a kolaborace
zůstává uchopeno pouze z pohledu přítomnosti. Postavy se
konfrontují navzájem i sami se sebou a musejí uvažovat o
svých hříších z mládí, aniž by se divák dozvěděl, jak to tehdy
„doopravdy“ bylo. Hřebejk s Jarchovským jako by se tak
poprvé úspěšně vyhnuli nařčení z vytváření falešného obrazu
minulosti, jak potvrzují i názory některých filmových kritiků
či historika Jiřího Suka (viz debata nad filmem v LN otištěná
9. 1. 2010).
Jenže minulost není od přítomnosti nikdy zcela odříznuta,
vždycky se do současnosti určitým (a většinou zásadním)
způsobem promítá. Falšování minulosti se tak zde, podle
mého názoru, projevuje v zobrazení jak disidenta (a bývalého
konfidenta) tak estébáka jako lidí s vysokou mírou jisté
– a v tomto případě přehnané - „aristokratičnosti ducha“.
Není zde tedy falšována minulost způsobem přímým, ale
nepřímo prostřednictvím přítomnosti.
Obsazení a režijní vedení herce Martina Huby vede k vykreslení
psychiatra Joska jako dokonalého gentlemana, noblesního
muže, který se na svět dívá z výše svého vyvinutého
intelektu a takřka přirozené („stavovské“) nadřazenosti. A
stejný dojem vytváří svým způsobem herectví i Ladislav
Chudík v čistě záporné roli brutálního vyšetřovatele. Obě
dvě postavy u nás vážených herců jsou jako by odtrženy od
mnohem prozaičtější skutečnosti (každodennosti) a to především
v porovnání s obrazy disidentů a bývalých estébáků,
které můžeme vidět v tolika dokumentárních filmech.
Ostatní herci pak zůstávají podivně mdlí (až na D. Kolářovou,
která podává velice dobrý výkon), i když v některých
případech (zhrzený zeť Luďek) nejspíše jde o tvůrčí záměr.
Z herců jsou tak paradoxně nejuvěřitelnější neherci: fotograf
Jan Kratochvíl v roli emigranta a novinář Jan Urban, který
vlastně hraje sebe sama.
Kawasakiho růže je rozhodně odvážným krokem, ale možná
trochu nad síly dua Hřebejk-Jarchovský. Pravdu se filmu
totiž nedaří zcela postihnout: Změkčuje ji a opět, i když jinak
než v předchozích filmech, „pelíškuje“, tedy nabízí divákům
příliš vlídný a hřejivý způsob setkání s námi samými. I když
tak tentokrát nečiní skrze děj, ale „pouze“ skrze hlavní protagonisty
příběhu. A Händlova árie rámující celý příběh svojí
vznešeností tento úskok z mnohem prozaičtější reality jen
potvrzuje.
Lukáš Jirsa
(tato recenze vyšla i v časopise Universum)