Práce dobrovolníka je oficiálně uznávána jako nabytá dovednost a pomůže mi při hledání práce či přijímačkách ke studiu na VŠ…
Zbožné přání, sen všech dobrovolníků v neziskovém sektoru nebo realita budoucnosti? S jistotou lze říci, že správně jsou první dvě možnosti. Ovšem v
tuto chvíli to vypadá, že i realita budoucích let.
Téma uznávání neformálního vzdělávání (tedy toho, které se
děje mimo školská zařízení) je dlouhodobě tématem nejen v
České republice, ale i v rámci celé Evropské unie. V některých
státech se pomalu daří prosazovat zákony, které umožňují
vykázat dobrovolnou činnost jako součást vzdělávání a
tak zatraktivňují neziskový sektor a otvírají další možnosti
uplatnění těm, kteří se na jeho činnosti podílejí.
V rámci České republiky se rozběhl projekt Klíče pro život,
který chce být pro budoucnost této oblasti zásadní. Klíče pro
život jsou projektem MŠMT (Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy) realizovaným skrze NIDM (Národní institut
dětí a mládeže). Jeho hlavním cílem je vytvořit systém podporující
trvalý a udržitelný rozvoj zájmového a neformálního
vzdělávání a dále zvýšení kvality a rozšíření nabídky zájmového
a neformálního vzdělávání.
Projekt začal na jaře loňského roku a bude trvat do roku
2013. Během této doby by měl být vybudován systém organizací
poskytujících neformální vzdělávání a vytvořen přehled
pozic a jejich minimálních kompetenčních profilů, tedy
určitých standardů pro danou pozici.
V praxi to znamená, že každý vedoucí (řekněme vedoucí
celoročně pracující skupiny, oddílu), bude jasně definovaná
pozice, ke které se bude vztahovat požadované penzum
dovedností a znalostí. Vedoucí bude muset projít školením,
výcvikem či jiným kurzem (což je dnes zcela standardní
např. v Junáku), aby mohl funkci vykonávat. Již tyto znalosti
je možné považovat za nabyté neformální vzdělání.
Následná praxe při přímé práci s dětmi a mládeží je dalším
střípkem do mozaiky neformálního vzdělávání. A to vše bude moci člověk uplatnit ve svém životě a formálně doložit certifikátem,
či jiným potvrzením o dosaženém neformálním
vzdělání.
Abychom mohli dojít k vytyčenému cíli, je ovšem třeba nejen
rozpracovat jednotlivé pozice, ale standardizovat situaci v
organizacích dětí a mládeže, uvést v praxi systém vzdělávání
a přenosu informací a aplikovat nastavená pravidla a profily
do jednotlivých organizací. I to je součástí Klíčů pro život.
Vzhledem k tomu, že tento projekt a jím nastavený proces
považujeme za důležitý pro budoucnost práce YMCA, je
naším cílem aktivně ovlivňovat práci v oblasti standardizace
organizací neformálního vzdělávání a vytváření pozic a školících
systémů v rámci organizací.
Přestože nyní nevíme, zda všechny cíle dojdou naplnění, a
zda na výsledky tohoto projektu budou navazovat i legislativní
změny, je třeba se do projektu zapojovat, byť jen jako
„aktivní pozorovatelé“, abychom v případě úspěchu projektu
byli připraveni, případně výsledek mohli nějakým způsobem
ovlivnit. Proto se YMCA v ČR – ústředí snaží v rámci svých
možností podílet na přípravě jednotlivých kroků, aktivně se
účastnit jednání a „držet krok“ s ostatními.
Nejen v souvislosti s Klíči pro život, ale především i z vlastní
potřeby, se v současné době rozjíždí „projekt“ výchovného a
vzdělávacího systému YMCA v ČR, který byl prodiskutován
jak na valném shromáždění, tak jeho konkrétní kroky byly
schváleny na jednání ÚV YMCA v ČR, který by měl posunout
naši práci směrem kupředu, mimo jiné i oblasti neformálního
vzdělávání.
Ve standardizaci jednotlivých pozic, ve vytvoření výchovnému
systému a na něj navazujícího vzdělávacího systému,
vidím zkvalitnění a profesionalizaci práce nejen YMCA ale
i ostatních organizací dětí a mládeže. Příliv nových dobrovolníků,
kterým můžeme nabídnout nejen kus smysluplně
stráveného života, ale i získané znalosti a dovednosti, které
budeme moci doložit, může naši práci rozvinout, zkvalitnit a
zatraktivnit pro mnohé mladé lidi.
Více informací o celém projektu naleznete na www.kliceprozivot.
cz nebo na YMCA v ČR – ústředí.
Miki Erdinger
_____________________
Pár technických informací
Seznam oblastí, kterými se projekt Klíče pro
život zabývá:
- VÝZKUMY
- STANDARDIZACE ORGANIZACÍ NEFORMÁLNÍHO
- VZDĚLÁVÁNÍ
- SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ: Studium ped. volného času
- SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ: Průběžné studium
- SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ: Průřezová témata: (dobrovolnictví, participace, zdravé klima v zájmovém vzdělávání, inkluze dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, multikulturalita, medializace a mediální výchova)
- SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ: Funkční studium
- UZNÁVÁNÍ NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
- PODPORA INFORMAČNÍHO SYSTÉMU PRO MLÁDEŽ
Cílová skupina:
- Pracovníci škol a školských zařízení, pracovníci nestátních neziskových organizací pracujících s dětmi a mládeží
- Děti a mládež (do18 let) – účastníci zájmového a neformálního
vzdělávání
Výstupy projektu:
- 1 sada blended learningových kurzů (pro každé téma jeden)
- 2 vzdělávací kurzy pro krajské koordinátory s obsahem každého průřezového tématu
- 14 kurzů pro účastníky z krajů s obsahem každého průřezového tématu
síť krajských konzultantů ve všech tematických oblastech návrh systémových opatření a legislativních změn v každé tematické oblasti
- 1 sada vzdělávacích programů pro práci s dětmi a mládeží, resp. pro jejich vedoucí
- 6 sad ověřených, volně šiřitelných příkladů dobré praxe sada dílčích návrhů změn v oblasti finanční, legislativní a organizační