YMCA je křesťanská organizace a jak o sobě
sama uvádí, je „otevřena všem lidem bez rozdílu
rasy, pohlaví, náboženského vyznání, sociálního
postavení, fyzických i duševních schopností.“ Tento
článek bude právě o jednom z nejdůležitějších
charakteristických rysů Ymky. V redakci jsme ho
souhrnně nazvali otevřeností.
Dobrý příklad této otevřenosti jsme Vám přinesli již
v minulém čísle. Osm let před začátkem americké
občanské války, deset let před zrušením otroctví a
jen devět let po tom co George Williams založil v
Londýně první Ymku v Americe vznikla Ymka pro
černošské obyvatelstvo, kterou založil bývalý otrok
Anthony Bowen. Jen o několik desetiletí později,
v roce 1879, vznikla také první indiánská YMCA,
kterou založil Thomas Wakeman z kmene Dakotů.
Američan John R. Mott, prezident Světové aliance
YMCA, obdržel v roce 1946 Nobelovu cenu míru
za „dlouholetou a úspěšnou snahu o sbližování
lidí mnoha národů, mnoha ras a náboženských
přesvědčení.“ V Jeruzalémě funguje místní YMCA
otevřená jak křesťanům, tak Židům a Palestincům a
je místem, kde se tolerance mezi Araby a Židy stala
skutečností. Toto jsou jen některé z mnoha příkladů
otevřenosti YMCA v praxi. K některým těmto konkrétním
případům se později vrátíme, ale nejprve se
podíváme na zdroje ahistorické kořeny otevřenosti.
Zdroje otevřenosti
V rámci shromažďování materiálů pro tento článek jsem
narazil také na text Ladislava Zvolánka v listopadovém čísle
Proteinu z roku 2005. Právě „Otevřenost YMCA“ je jedním z
bodů článku, který vytvořila pracovní skupina, která se pokusila
co nejlépe vystihnout a zformulovat současné poslání
YMCA: „YMCA má jednu nesmírnou výhodu. Není žádným
způsobem vázána nějakou metodou práce. Je vázána
jen svým posláním. To je prvním ze zdrojů její otevřenosti.
Druhým zdrojem otevřenosti je sebevědomí, které křesťanovi
dává víra. Je-li člověk pevně zakotven ve své víře, má-li pro
svůj život pevný základ, pak se nemusí bát konfrontace s
jinými názory, vírou, zbožností atd. Třetím zdrojem otevřenosti
je nesmírná pestrost světové i národního společenství
YMCA, která, když se s ní lidé setkají, umožňuje poznávat
pestrost lidské společnosti a zbavit se strachu z neznámého
tím, že ho poznám za podmínek pro mě přátelských.
Historické kořeny otevřenosti
YMCA se hlásí k Pařížské bázi Světové aliance, přijaté na
jejím ustavujícím shromáždění roku 1855 v Paříži. Pařížská
báze vyjadřuje poslání YMCA, je dodnes základnou pro její
veškerou práci a jednotící ideou světového společenství
YMCA a je závazná pro všechny oblasti práce YMCA. Finka
Martti Muukkonenová, která se historií YMCA odborně
označuje za hlavní základ otevřenosti již pařížskou konferenci,
na které byla ustavena Pařížská báze. Pařížská báze
říká:
„Posláním křesťanských sdružení mladých mužů je
sdružovat mladé muže, kteří považují Ježíše Krista podle
Písma svatého za svého Boha a Spasitele, touží být vírou a
životem jeho učedníky a usilují o šíření jeho království mezi
mladými lidmi. Jakékoli rozdíly v názorech na jiné věci, jakkoli
důležité, nemají narušovat bratrské vztahy mezi členy
Světové aliance.“
Otevřenost YMCA výrazným způsobem Kampalské principy
a Výzva 21 (Challenge 21). Význam těchto dokumentů dobře
vystihl Dominik Zunt ve svém článku o poslání YMCA ve
světě (Protein 11/2005):
Rozmanitost a odlišnosti místních
sdružení jsou zcela určitě jedním z klíčových atributů Ymky.
Pro pochopení, čím vlastně YMCA je, bude ale v první řadě
důležité pochopit, co mají Ymky společného.
Celoymkařské základní texty jako je Pařížská báze, Kampalské principy či Výzva 21 určité minimální penzum víceméně závazně určují: křesťanský duch, ekumeničnost, otevřenost všem, dobrovolnictví, rovnost, demokratičnost,
snaha o rozvoj těla, mysli i ducha, o celistvý přístup k
jednotlivci i ke společenství. Výzva 21 stanovuje určité směry,
kterými by se ymky měly vydávat, ale jasně v preambuli
připomíná, že priority, metody a úsilí, které bude tomu kterému
směru věnováno závisí plně na místních sdruženích.
Významná míra nezávislosti a svobody místních sdružení je
naprosto zásadní pro celosvětové sdružení YMCA.
Otevřenost YMCA v 19. století
Již od počátku se YMCA pokoušela uplatňovat v praxi
křesťanské zásady, na kterých je založena.Otevřeností vůči
jiným kulturám a podporou kulturní diverzity tak výrazně
předběhla svou dobu .Vedle černošské Ymky, o které jsme
psali minule, tak v 2. polovině 19. století vznikly také Ymky,
které působily na území Great Plains, kde se střetli američtí
vojáci s indiánským kmenem Siouxů. První indiánskou
Ymku založil Thomas Wakeman roku 1879.
V 70. letech 19. století vznikla také první asijská Ymka na
americkém území. Její náplní byla služba čínské populaci
v San Franciscu a okolí v době, kdy byly Asiaté v USA na
základě zákona Chinese Exclusion Act z roku 1882 a v USA
vůči nim rostly xenofobní nálady. Hovořilo
se o nich jako o žlutém nebezpečí. Vedoucí představitelé
asijské Ymky ze San Francisca byly Číňané, kteří konvertovali
ke křesťanství.
A co česká YMCA?
Také YMCA v Československu byla od prní republiky známa
svou otevřeností. Aktivit, především letních táborů se účastnili
děti nejrůznějších národností - Češi, Slováci, Poláci,
Němci, Židé a také z rodin různých vyznání - katolíci, protestanté,
pravoslavní, ale také bez vyznání či židé a mormoni.
Zásada otevřenosti je pro YMCA jednou z priorit i do
budoucna, mezi body poslání YMCA můžeme nalézt i tyto:
YMCA je otevřeným a neutrálním prostorem pro setkávání,
diskuzi a spolupráci ldí různého filozofického, náboženského
a politického přesvědčení, různých kultur, národností i
sociálních skupin. Snaží se po celém světě a též v naší společnosti
budovat mosty pro vzájemné poznání, porozumění
a spolupráci.
František Kroužil, foto: David Šorm a archiv YMCA
Fotografie:
1. YMCA Jeruzalém
2. John R. Mott, bývalý prezident Světové aliance YMCA
3. YMCA v Mongolsku