V roce 1997 začala dokumentaristka Helena
Třeštíková sledovat život tehdy devatenáctileté
feťačky Katky. Po 14 letech se dostává do kin
příběh, který ukazuje drogovou závislost jako
téměř beznadějně uzavřený kruh, z něhož se lze
jen stěží dostat.
V českých kinech jsme mohli vidět již dva časosběrné dokumenty Heleny
Třeštíkové. Dojemný boj rozvedené matky Marcely s ranami osudu, který při
svém televizním uvedení v rámci cyklu Manželské etudy po 20 letech vyvolal
vlnu divácké solidarity, a portrét vězně Reného, za nějž si autorka minulý rok
vysloužila i cenu za nejlepší evropský dokumentární film. Po filmech Marcela
(2006) a René (2008) přichází do kina záznam dalšího neobvyklého lidského osudu, který se pohybuje velice blízko dna české společnosti. Film znovu nese stručný a svým způsobem všeříkající název – Katka.
V uzavřeném kruhu
Poprvé se s Katkou potkáváme v léčebně drogově závislých.
Celkem pohledná dívka se zde snaží dostat ze své již čtyřleté
drogové závislosti. Je plná naděje a věří, že se dokáže vrátit
do „obyčejného“ života bez drog. Třeštíková od té doby
zůstala s Katkou v kontaktu a celých čtrnáct let sledovala
její marný boj s drogou. Katka není ani tak výjimečná svým
smutným osudem, jako spíš svou schopností reflektovat
nezáviděníhodnou tragickou situaci. Nicméně nutno říci, že
její schopnost nadhledu se postupem času ztrácí („S drogami
si jen hrajem,“ lže dívka sama sobě). Katka se neustále
pohybuje v uzavřeném kruhu: touha zbavit se drog ji vede do
léčebny („Život jsem dostala a chci ho prožít“), odkud vždy
předčasně utíká. Vrací se do Prahy, kde ji nanovo čeká kolotoč
shánění drog různého druhu i množství.
Střídá bydliště (zpustošené domy, byty, nádražní budky),
partnery i partnerky, jen marné naděje zůstávají stále stejné:
osvobodit se od drogové závislosti. Jistý zlom nastává ve
chvíli, kdy Katka otěhotní. Bude příchod nového života tím
potřebným mohutným impulzem, který ji dokáže přinutit ke
změně destruktivního způsobu života?
Pomoci filmem
Volná trilogie o nešťastných osudech lidí ze slabších sociálních
vrstev nachází v Katce svůj pomyslný vrchol. Ocitáme
se opravdu v hluboké propasti, ze které patrně není úniku.
Helena Třeštíková chce „pomáhat filmem“, což s Katkou činí
ve dvou směrech. Pomáhá totiž jak Katce, tak divákům. Třeštíková
pomáhá Katce v kontaktu s úřady či s lékařskou péčí,
čímž ale sama překračuje svoji pozici, o níž hovoří jako o
„pozorovateli“. Otázka, zda autorka svým natáčením, a tedy
i zasahováním do života protagonistů skutečně napomáhá
dobrému směřování věci, je diskutabilní. V rámci „pomoci“
divákům je ovšem úmysl Třeštíkové nezpochybnitelně
hodnotný. V plánu jsou totiž filmové projekce pro školy
doprovázené debatou o drogové závislosti. Třeštíková svojí
unikátní časosběrnou metodou dokázala zachytit tragický
osud člověka, jehož výpovědní síla má šanci promluvit do
života běžných diváků. A film Katka jasně ukazuje tvář jedné
z bolestných ran současné společnosti.
Lukáš Jirsa