Farizeus a celník
Autor: externí <protein(at)ymca.cz>,
Téma: 04/2010 ,
Vydáno dne: 23. 09. 2010
(Lukáš 18,9-14)
Děkuji ti Bože, že nejsem jako ten farizeus. Jen se na
něj podívej. Tváří se kdovíjak zbožně a přitom je jako
obílený hrob – navrch huj a vespod fuj. Děkuju Ti za to,
že já věřím upřímně, že já se umím pokořit. Ten farizeus
si myslí, že to bude mít u tebe dobré, když odevzdá desátek
z máty kopru, ale přitom je pyšný až Ty bráníš. To
já pro jistotu neodevzdám vůbec nic, abych byl spasen
pouhou vírou. Jen se na něj podívej na pokrytce, jak se
tam v chrámu vytahuje na toho chudáka celníka. Ještě,
že nejsem Pane Bože takový přezbožnělý náfuka, kterého
nikdo nemá rád.
Pane Bože, kde já tu modlitbu slyšel? Pane Bože slyšíš
mě v tuhle chvíli vůbec?
Ježíš nám tady tak trochu podstrčil zdánlivé řešení svého
příběhu. Úplně převrátil role – tehdy byli farizeové
poctiví a vážení občané svého města. Nekradli a nebyli
to kolaboranti. Naopak farizeové byli hluboce věřící lidé.
Vždyť to tady čteme: Přispívá na církev. I do kostela chodí.
A nakonec - modlí se přece k Bohu. Zkrátka slušný
člověk.
Zatímco jací byli celníci? No ve skutečnosti to ten farizeus
tak trochu vystihl. Moc poctivosti v tom jeho byznysu
nebylo. Vydělával na tom, že s posvěcením cizí okupační
moci odíral své spoluobčany a bližní. Celníci – si pronajímali
mýta za peníze od okupantů a své vlastní lidi
ždímali, aby svoje peníze dostali zase zpět.
Ježíš však pochválí celníka, kdežto farizeovi odejme právo
na ospravedlnění a my máme pocit že jsme to pochopili,
že jsme na to vyzráli. Hodný je vlastně ten celník
protože je pokorný a zloduch je ten farizeus – vejtaha a
náfuka. Máme pocit, že jsme na to vyzráli. Ale ve skutečnosti
na nás Ježíš nastražil past..
Ve chvíli, kdy se začneme poměřovat s tím farizeem, jsme
na tom stejně jako on. Jenom s opačným znaménkem.
Jen si zkuste znovu přečíst první odstavec této úvahy.
Jak snadné, že? Odsoudit farizea.
V čem je tedy problém? Problém je v tom, když se chceme
svézt k Bohu po zádech druhého člověka.
Farizeus neodešel bez ospravedlnění ani kvůli způsobu
svého života ani protože si přišel pro sebepotvrzení. Problém
je v něčem jiném – totiž že svůj image, své potvrzení
nezaložil v Bohu, ale v tom celníkovi. Měřítkem života
mu nebyl Bůh, ani víra, ale srovnávání s problematickým
bližním.
Je to problém nejméně ze dvou důvodů. Tím první je,
že mu to uzavře cestu k tomu celníkovi, jakožto k bližnímu.
Když se s někým poměřuji, když chci, aby na jeho
temných stránkách vynikla moje skvělost – pak tomu
druhému vlastně nepřeju nápravu. Kdyby se stal dobrým
– moje cena by tím klesla. Ten s kým se poměřuji se
mi nemůže stát bližním. Je jenom odrazovým můstkem
mých vlastních ambicí. Důvodem k sebechvále. To je
hluboce lidské jednání. Se škodolibou radostí sledujeme
lidské poklesky, abychom si mohli říct – ještě na tom
nejsem tak špatně. Dokonce si do druhých lidí projektujeme
a vkládáme svá vlastní hříšná přání a motivy,
abychom se jich zbavili.
Za druhé je to problém, protože pokud nezažijeme
nějakou zásadní ztrátu sebeúcty – vždycky najdeme
vhodnou oběť, která je na tom ještě hůř než my. Někoho,
kdo to ještě víc zvoral a pokazil. Vždycky najdeme ještě
nižší laťku, abychom si vylepšili vlastní image.
Jenže Bůh pro nás nemá takhle malé cíle. Máme se sice
poměřovat, ale zvolit jiné měřítko. Mluví se o tom hned
na začátku Bible – stvořil nás ke svému obrazu. Pokud
chceme mít měřítko pro svůj život, pak je to Boží láska,
odpuštění, spravedlnost…
A pro koho by to snad bylo málo konkrétní, může ten
obraz Boží zřetelně vidět na Kristu. Jak píše apoštol v
listu Koloským – On je obraz Boha neviditelného. A
tak svůj vlastní image už nemusíme odvozovat z toho,
abychom se negativně poměřovali na špatném příkladu
druhých, ale smíme sami sebe odvozovat od Krista. A to
natolik až se Pavel odváží napsat (Ga 2,20) – nežiji už já,
ale žije ve mně Kristus.
I když této lásce ještě mnoho dlužíme, přesto v sobě
neseme také její obraz. A to nám naopak může cestu k
druhým otevřít.
David Nečil