První výsledky projektu Klíče pro život
Autor: externí <protein(at)ymca.cz>,
Téma: 04/2010 ,
Vydáno dne: 23. 09. 2010
– minimální kompetenční profily vybraných pozic
A co s tím v Ymce?
Máme s tím zkušenost asi každý. Ve škole jsme se učili
hodně věcí, ale ne vše dokážeme používat v dalším
životě. Co s tím? Jako první se tomuto fenoménu začali
věnovat odborníci ve vzdělávání dospělých a zpracovali
koncept, ve kterém nejde především o vědomosti samotné,
ale způsoby jejich používání v praxi. zacházení s
vědomostmi. Mluvíme pak o dovednostech, postoje k
vědomostem jsou zastřešeny pojmem kompetence. A
pro ty nejdůležitější dovednosti, které jsou podstatné pro
úspěšné zvládání změn v naší rychlé době, byl vybrán
pojem klíčové kompetence.
YMCA ve svých aktivitách také rozvíjí mnoho dovedností
a postojů. YMCA usiluje o harmonický rozvoj člověka,
jeho ducha, duše a těla. Máme představu, jaké by měly
být výsledky aktivit YMCA, tj. jaké vlastnosti a dovednosti
by měl účastník aktivity mít. Máme zpracována
témata, kterým by se měla YMCA ve svých aktivitách
věnovat a není toho málo:
A. Duch
1. Setkání s křesťanstvím
2. Křesťanství, víra (Křesťanství, Být vírou a životem učedníky JK, Spojení křesťanské víry s každodenním životem, Odpuštění a milosrdenství)
3. Ekumenismus
4. Výchova k odpovědnosti za vlastní rozvoj a hledání smyslu života (Odpovědnost za rozvoj, zájem; Odpovědnost za hledání /nalezení/ smyslu života)
B. Duše
1. Rozvoj charakterových vlastností (čestnost, fair-play (aktivní - nenecháš ukřivdit), ochota převzít odpovědnost za svůj život (svět), odvaha, odhodlání překonávat překážky, smysl pro spravedlnost, vědomí své ceny, empatie
– sociální cítění, prvorepublikový „pravý gentleman“)
2. Rozvoj schopností a dovedností (tvořivost, aktivnost, iniciativnost, hospodaření s časem (smysluplné trávení volného času), schopnost vést (řídící
schopnosti), práce v týmu, loajalita, tolerance, otevřenost pro nové i jiné, porozumění, umění formulovat svůj postoj a názor, schopnost vést dialog, rozvoj kritického myšlení, pevného názorového zakotvení, přemýšlení a vlastního úsudku, dobré mezigenerační vztahy
C. Tělo
1. Fyzická zdatnost,
2. Zdravý životní styl,
3. Tělesná všestrannost,
4. Fyzická práce (zůstává hodnota, práce v týmu, úcta k lid. práci, rozvoj charakteru),
5. Sport
D. Svět
Svět je čtvrtý rozměr rozvoje osobnosti v Ymce. Čtvrtý rozměr byl součástí výchovného programu už před válkou a na tuto tradici se snažíme navazovat i dnes. Je třeba být vybaven dovednostmi potřebnými pro aktivní zapojení do života společnosti. Mezi základní tematické okruhy byla zařazena:
1. Demokracie a aktivní občanství (demokracie, aktivní občanství, vlastenectví),
2. Starost o svět (globální vnímání světa - příroda, celosvětové bratrství, společnost, společný domov; smiřovatel v konfliktních situacích),
3. Nebát se být světlem, zdravá individualita,
4. Životní prostředí a příroda (úcta a ochrana přírody a života).
Máme tedy jasnou představu, jaké dovednosti, postoje
a hodnoty je třeba rozvíjet a také my sami jako vedoucí
aktivit bychom měli být otevření novým věcem. Jak se
můžeme Ymkaři našli dvě cesty:
Vzděláváním
Činností - dobrovolnictví, služba
Je tedy patrné, že nejde o to napsat správně test po
víkendovém školení, ale umět uplatnit zkušenosti ve
svých aktivitách, v dobrovolnictví, službě a zvyšovat tak
hodnotu své práce. Na stejném principu je založen projekt
Klíče pro život, a tak se jedna z jeho částí – Standardizace
organizací neformálního vzdělávání – zaměřuje
na proces uznávání neformálního vzdělávání. Cílem je
definovat, co má tato organizace umět, aby splňovala nějaká základní kritéria (= standard) a pak také vytvořit/modifikovat nástroje pro zjišťování a podporu kvality těchto organizací.
Ne vždy si uvědomujeme, co všechno takový obyčejný
oddílový vedoucí dělá. Jaké dovednosti má, aby svou
práci zvládal. Spoustu věcí děláme se samozřejmostí, za
kterou je ale velká přidaná hodnota. Každý z nás by měl
radost, kdyby tato práce patřila mezi formálně uznávané.
Jakmile však otevřeme dveře tohoto uznávání, vysype
se na nás jen hora papírů. Hora papírů a nakonec jedno
razítko. Stojí to za to? Záleží na tom, proč se do takové
práce pustíme. Chceme se něco se naučit, dozvědět se,
jaký na to mají názor jiní, zkrátka se někam posunout?
Pak se musíme nad horu papíru povznést.
Projekt Klíče pro život byl zahájen v loňském roce. Co už
je tedy hotovo? V části standardizace organizací neformálního
vzdělávání byl vytvořen tým lidí z organizací
neformálního vzdělávání (Pionýr, Skaut aj.), který zpracoval
soubor pracovních pozic pro které mají být určeny
standardy. Vybráno bylo celkem jedenáct základních
pozic, mimo jiné manažer NNO, lektor, garant vzdělávání,
samostatný vedoucí dětí a mládeže, ekonom nebo
laický zdravotník pro rekreační akce aj. Standardem pro
každou tuto pozici je tzv. minimální kompetenční profil
(dále MKP), který se stane východiskem pro vzdělávací
kurzy těchto pozic. To vše je proces nutný pro budoucí
formální uznávání.
Minimální kompetenční profily jsou zpracované. V profilu
každé pozice je popsána její charakteristika, pracovní
činnosti týkající se pozice, dovednosti očekávané v této
pozici a je toho opravdu hodně. V projektu Klíče pro život
se počítá s s tím, že organizace, které projeví zájem o
formální uznávání, převezmou tyto profily pro svou práci.
Každá organizace má však možnost si tento profil upravit
podle svého zaměření, tedy i YMCA.
Jedná se o aktuální materiál, který můžeme použít pro
tvorbu systému vzdělávání. Musíme vybrat pozice, které
chceme do systému vzdělávání zapojit, daný kompetenční
profil upravit podle zaměření Ymky a vytvořit vzdělávací
program pro vybrané pozice. Pro příklad představíme
alespoň částečně minimální kompetenční profil pozice
„Samostatný vedoucí dětí a mládeže“.
Samostatný vedoucí dětí a mládeže
Kompetenční profil stanovuje obecné požadavky na pracovní
předpoklady vedoucího dětí a mládeže. Tato pozice
svojí praktickou náplní i požadavky na vzdělávání musí
vycházet z norem jednotlivých NNO, pracovní předpoklady
musí odpovídat dále zaměření činnosti v organizacích
a oddílech tak, aby byla zajištěna správnost přenášených
informací, kompetencí a aby organizace činnosti odpovídala
specifikám jednotlivých organizací.
Charakteristika
Samostatný vedoucí je pracovník, který řídí (plánuje,
realizuje a vyhodnocuje) činnosti kolektivu dětí či mládeže
v dané specializaci s ohledem na potřeby jednotlivců
a skupiny.
V této pozici jsou očekávány tyto odborné dovednosti:
Analyzování potřeb sociální skupiny
rozpozná důležité potřeby dětí a mládeže na základě
znalosti základních lidských potřeb a vývojových specifik
věkové kategorie a sociálního zázemí,
vhodnou metodou (např. dotazníkem nebo rozhovorem)
odhalí, jaká aktivita (hra, změna přístupu
vedení) by zvýšila zájem o činnost
Formulace výchovných a vzdělávacích cílů
formuluje specifické, měřitelné, akceptovatelné, reálné a termínované cíle, má dlouhodobou vizi, která je v souladu s vizí organizace,
sestavuje roční plán, který obsahuje výchovné a vzdělávací cíle a je v souladu s dlouhodobou vizí organizace,
sestavuje plán dílčí akce
Které další dovednosti jsou očekávány u samostatného
vedoucího? Všechny jsou rozpracovány stejným způsobem
jako v tabulce výše, dále však následuje už jen jejich
základní výčet. V každém případě se s nimi ale budete
moci seznámit v příštích měsících, zvláště pokud jste
vedoucími některé aktivity v Ymce.
Samostatný vedoucí dětí a mládeže:
aplikuje výchovných a vzdělávacích metod
pracuje s dětmi a mládeží se speciálními vzdělávacími
potřebami
organizuje a zajišťuje hry a dalších činností
provádí prevenci
provádí multikulturní výchovu
provádí environmentální výchovu
provádí výchovu proti šikaně
provádí výchovu ke zdraví
posuzuje bezpečnostní a zdravotní rizika
provádí krizovou intervenci
poskytuje první pomoc
analyzuje účinnosti výchovy
aplikuje dovednosti související se vedením
orientuje se v právní úpravě činností dětí a mládeže a dospělých
Minimální kompetenční profily představují první výsledky
projektu Klíče pro život. Tyto profily zpracovali naši
kolegové. Naše věc je, jak tyto profily budeme umět
využít pro sebe a pro svou práci.
Andrea Gröschlová