Dokumentární film Mimina francouzského režiséra Thomase
Balm?se, který vstoupil i do českých kin, zachycuje
prvních 18 měsíců života čtyř dětí z různých koutů světa.
Bez jakéhokoli komentáře, pouze obrazem a doprovodnou
hudbou utváří přitažlivý, humorný i dojemný obraz
začátku lidského života.
Thomas Balmes má za sebou již řadu úspěšných
dokumentů zabývajících se negativními
stránkami života současné globalizované
společnosti. Ve svém nejnovějším snímku ale
překonává vrozený pesimismus a dává prostor
pro nahlédnutí do čtyř radikálně odlišných
oblastí světa, kde se právě odehrává jeden z
nejkrásnějších dějů pozemského života: zrození
člověka.
Čtyři kouty světa Severoamerická Kalifornie, africká Namibie, japonské Tokio a mongolská poušť Gobi – právě tam se narodila Hattie, Ponijao, Mari a Bayarjargal. Jsme svědky porodu, prvního nadechnutí i pláče, úvodních nesmělých kontaktů s lidmi a později i s širším okolím. Zatímco japonská
holčička přichází do technologicky nejvyspělejší země světa, a navíc do zjevně movité rodiny, Američanka Hattie bude vyrůstat v radikálně ekologicky založené rodině – ovšem stejně jako Japonka Mari v té nejbohatší části světa. Oproti tomu mongolského chlapečka Bayarjargala si vezou rodiče na staré vysloužilé motorce do svého tradičního obydlí – mongolského stanu geru. Chlapec bude vyrůstat v těsné blízkosti zvířat, která jeho rodiče pěstují pro obživu, a začátek života stráví sám ve společnosti kohouta, kočky a o něco málo staršího sourozence.
Africká holčička Ponijao patří do jednoho z posledních
afrických kmenů, které žijí tradičním způsobem života
zcela nezasaženým jakoukoli moderní technologií.
Čtyři způsoby života
Čtyři novorozenci, čtyři kultury, čtyři různé pohledy na
svět, čtyři odlišné poměry k technice a k prostředkům,
na nichž je založen život v západním světě. Balm?s svým
sběrným dokumentem kromě jiného ukazuje na různé
množství podnětů, kterého se jednotlivým dětem dostává. Zatímco americké a japonské dítě je neustále zahlcováno nejrůznějšími impulzy (hračky,
aktivita a zájem rodičů atd.), mongolské a africké „trpí“
– z našeho pohledu – takřka jejich nedostatkem. A přesto,
po roce a půl života jako by tento aspekt vůbec nebyl
podstatný pro osobnostní rozvoj a spokojenost dítěte.
Pozitivní zpráva
Thomas Balmes měl volnou ruku, co se týče výběru
místa natáčení, díky štědrému a mocnému producentovi.
Vybraná čtyři prostředí jsou tedy divácky nanejvýš
atraktivní. Volnou ruku ovšem už neměl při střihu a
dokončování filmu. Zatímco původní ideou autora bylo
složit film z dlouhých záběrů, které by vypovídaly samy o
sobě – bez pomoci doprovodné hudby, nakonec je film
sestříhán do krátkých sekvencí s většinou humorným
vyzněním. Použitá hudba Bruna Coulaise, tvůrce nadmíru
libé hudby (Microcosmos, Slavíci v kleci aj.), pak
ještě umocňuje výhradně pozitivní vyznění filmu. Jako
by prvních 18 měsíců lidského života bylo skutečným
rájem na Zemi. A právě to snímku nejvíc ubližuje: jeho
nekonfliktnost a přílišná poplatnost současné televizně
klipovité produkci. Pozitivní zpráva o hodnotě lidského
života a potažmo mateřství je ovšem vítaným narušením
současného, většinově na dospělé individuum zaměřeného
světonázoru. Dítě není omezením dospělého jedince,
ale naopak jeho největším obdarováním – a toho je
film Mimina dobrým svědkem.
Lukáš Jirsa
(recenze vyšla i v Katolickém týdeníku 41/2010)