Už delší dobu v Ymce diskutujeme o tom,
že se společnosti vyplatí, aby děti, mládež i
dospělí kvalitně trávili svůj volný čas a tedy
také stoupá poptávka po organizacích, které
dokáží zajistit kvalitu svých aktivi a tedy má
mimo jiné vyškolené vedoucí (Stoupá význam
kvalitních volnočasových aktivit, Protein
2/2010, První výsledky projektu Klíče pro život,
Protein 4/2010). Proti tomu nelze nic namítat,
a tak v posledním roce v Ymce pracujeme na
aktualizaci systému vzdělávání v YMCA.
Jak se postupuje při promýšlení takového systému, aby
dostál současným trendům vzdělávání v neformálním
vzdělávání? Základem systému vzdělávání je výběr pracovních
pozic, které jsou pro danou organizaci důležité.
A které pozice jsou určující pro Ymku? Vycházíme-li z
poslání Ymky musíme tyto pozice rozdělit do dvou skupin.
Zjednodušeně řečeno můžeme mluvit o pozicích, u
kterých převažuje zájem o rozvoj Ymky v ideové rovině,
a to jsou:
Druhou skupinu tvoří pozice zaměřené na plánování,
realizaci a hodnocení konkrétních programů a aktivit
Ymky, jsou to tedy:
- sekretář (ředitel),
- hlavní vedoucí tábora,
- samostatný vedoucí se specializací.
V současnosti je kladen důraz na sebehodnocení. Je
důležité umět sám zhodnotit, co umím a co si potřebuji
rozvíjet, kde hledat inspiraci pro další práci. S tím souvisí
i současné pojetí systému vzdělávání organizace. Po
výběru pozic je tedy nutné formulovat, které dovednosti
jsou pro danou pozici podstatné, které bychom v této
pozici očekávali a od těchto očekávaných dovedností pak
odvozujeme, co má být obsahem vzdělávání pro danou
pozici. Cílem tohoto postupu je zvýšení efektivity realizovaného
vzdělávání a důraz na aktivní přístup jednotlivců.
Výhodou je, že je tak pozornost soustředěna pouze
na oblasti, které jsou pro danou pozici zásadní. Čím se
jednotlivé pozice liší? Jaké dovednosti by měl mít činný
člen YMCA a jaké člen výboru? Jako příklad uvádíme
soubor kompetencí pro tyto dvě pozice:
Činný člen YMCA
zná stanovy, zná poslání YMCA a přijal jej za své, zná
základní ideové dokumenty YMCA a dokáže interpretovat
jejich základní myšlenky a aplikovat je na konkrétní situace
v činnosti YMCA. Dále zná základní metody vedení
YMCA v jejím úsilí o získávání mladých lidí pro Krista
a pro přípravu na křesťanskou službu, umí naplňovat
zásadu křesťanského vedení práce YMCA, zná Výchovně
vzdělávací program YMCA a umí s ním efektivně
pracovat. Zná národní a mezinárodní strukturu YMCA,
má základní povědomí o historii a okolnostech vzniku
YMCA a má základní přehled o aktivitách YMCA.
Člen výboru YMCA
přijímá odpovědnost za naplňování poslání YMCA,
pečuje o svůj rozvoj. Členy YMCA motivuje k aktivnímu
rozvoji vlastní osobnosti. Zná způsoby péče o identitu
sdružení a uplatňuje je ve své práci, umí naplňovat zásadu
křesťanského vedení práce YMCA (stanovy) na úrovni
odpovídající pozici člena výboru a efektivně pracovat s
Výchovně vzdělávacím programem YMCA na úrovni
odpovídající pozici člena výboru.Zná národní a mezinárodní
strukturu YMCA na úrovni odpovídající pozici
člena výboru, má základní přehled o aktivitách YMCA
na úrovni odpovídající pozici člena výboru. Zná práva a
povinnosti člena výboru či statutárních orgánů občanského
sdružení, zná jednací a volební řád výboru, poslání
výboru (výbor vede sdružení a právně jej zastupuje) a
principy týmové práce.
V aktualizovaných kurzech bude kladen důraz na autonomii
uchazeče, máme důvěru v jeho odpovědnost za
vlastní učení. Tato důvěra je předpokladem nabytí očekávaných
dovedností. Účastníci kurzu se budou učit samostatně,
lektor v tomto procesu vystupuje jako partner.
Tento princip bude určující pro výběr metod. Chceme,
aby uchazeč uměl využívat nabyté znalosti a dovednosti,
a proto budou v prezenčních kurzech využívány zejména
aktivizující metody. Cílů tak bude dosahováno především
na základě vlastní učební činnosti uchazeče. Jedině tak
může u uchazečů dojít k rozvoji myšlenkové kultury, a to
z hlediska získávání vědomostí i myšlenkových dovedností,
rozvoje iniciativy a zájmu o vlastní rozvoj.
Andrea Gröschlová, foto: J. V. Hynek