1 „Já jsem pravý vinný kmen a můj Otec je vinař.
2 Každou mou ratolest, která nenese ovoce, odřezává,
a každou, která nese ovoce, čistí, aby nesla hojnější
ovoce.
3 Vy jste již čisti pro slovo, které jsem k vám mluvil.
4 Zůstaňte ve mně, a já ve vás. Jako ratolest nemůže
nést ovoce sama od sebe, nezůstane-li při kmeni, tak
ani vy, nezůstanete-li ve mně.
5 Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti. Kdo zůstává
ve mně a já v něm, ten nese hojné ovoce; neboť beze
mne nemůžete činit nic.
6 Kdo nezůstane ve mně, bude vyvržen ven jako
ratolest a uschne; pak ji seberou, hodí do ohně
a spálí.
Jan 15, 1-6
Podobenství o vinném kmeni říká nám dvojí: především
to, že být křesťanem znamená žít život, jejž dává Ježíš. To
není však jen světový názor nebo jen pouhé učení nebo
snad jen mystický zážitek; to je živá síla, která má svůj
zdroj v Kristu.
Za druhé nám říká toto podobenství: tento život v Kristu
prožíváme spolu s jinými, kteří jsou našimi bratřími.
Zde má církev svůj základ v zdůvodnění; je to obecenství
těch, kdo jsou v Ježíši Kristu. A býti v Něm znamená
milovat Ho, protože On nás dříve miloval, a navzájem se
milovat jako bratří. Aby Kristus dal jistotu těm, kdo Mu
patří, a ukázal jim pevnost tohoto svazku, učí je, že On
sám si je vybral za své služebníky a udržuje si je v lásce,
že On je vysílá a dává jim sílu, aby snesli ovoce.
Ti, kdo se odtrhnou od těla Kristova, nemohou nést ovoce
Ducha. A přesto se mnozí z nás stokrát víc namáhají,
aby z vlastních sil plnili co považují za vůli Boří, než aby
hleděli poznat skutečné činy Boří a od Boha přijmout
sílu, z níž jediné lze opravdu konat Boží vůli.
Církev a jednotlivý křesťan závisí navzájem na sobě. Příslušnost
k církvi je důležitější než jakákoliv jiná příslušnost
k jakékoli straně nebo organisaci.
Ke které církvi se mám připojit? Podle asijského přítele
je tato otázka velmi důležitou otázkou pro asijské křesťany
a ve de je k bolestnému objevu rozdělení církví. Týká
se však jen Asie tato věc? Církve jsou roztrženy a stojí
proti sobě v celém světě. Ale nemá to tak být. Proto se
máme modlit a snažit o překonání těchto rozporů mezi
církvemi.
Křesťan ve svém
životě vydává ovoce
Ducha, radost, ticho,
pokoj, dobrotu, atd.:
můj život nevydává
toto ovoce – proto se
mohou drát politické
mythy a zesvětštění do
mé rodiny, do mé církve.
Není slabá církev
a duchovně neúčinná
církev odrazem mého vlastního vnitřního života? Od nynějška
chci žít v církvi a pro církev, abych ji pomáhal
zvnitřka formovat a reformovat.
„Většího milování nad to žádný nemá, než aby duši svou
položil za přátely své.“ Jsme schopni tak velkého milování?
Jak dojdeme tak velké lásky? Kdo z nás by mohl svou
duši, svůj život položit z lásky k přátelům? Vždyť ani nám
život nepatří! Vždyť jsme za něj dlužni!
A přece jest jeden, kdo měl tak velikou lásku a kdo vydal
život, za který nezůstal dlužen, za své přátele, dobrovolně,
z lásky. A my máme být Jeho přátely – to nás on tolik
miloval, to on nám otevřel dvéře k novému životu. A otevřel
tak i cestu k velké lásce mezi lidmi: a ta jest i Jeho
příkazem pro nás. A vždy znovu nám pomáhá, abychom
byli schopni lásky opravdu veliké.
Jaroslav Šimsa, Zelené listy, 22. ledna 1940
(doslovný přepis včetně gramatiky)
obrázek - logo vydavatelského oddělení YMCA v Československu