Putovní přehlídka kvalitních filmů Projekt 100
letos nabídne pouhých šest snímků. Každý
z nich nicméně stojí za pozornost. V tomto
případě platí, že méně je více – méně titulů, více
kvality. Jednotící linií 17. ročníku je láska.
Za pozornost rozhodně stojí nejen
výjimečný film klasika polské
kinematografie A. Wajdy Puškvorec
(2009), který je svébytnou
meditací o smrti a na nějž je pěna
chvála ze všech stran, ale i ostatních
pět snímků. Menší počet titulů
je zapříčiněn finanční krizí. Pro
všechny filmy platí, že patří skutečně
mezi kvalitní filmová díla, ať
jejich původ nalézáme v roce 1929
jako v případě českého klenotu Erotikon režiséra Gustava
Machatého či v roce 2010, jak tomu je u britského
snímku Další rok brilantního režiséra M. Leigha. Oproti
ročníkům „králíkovské“ éry také vidíme větší zastoupení
čerstvých a festivalovými cenami ověnčených filmů.
PODOBY LÁSKY
Jednotící linií by v letošním roce měla být láska a její
různé podoby. Umělecký ředitel AČFK Pavel Bednařík
říká: „Na rozdíl od loňské žánrově tematizované souhry
filmů noir pojí tu letošní vnitřní, efemérní a nekategorické
pouto. Tím poutem a tmelem jsou láska a vášeň
v rozmanitých podobách – romantické vzplanutí, absence
lásky, vášeň a intriky bonvivánů, láska spasitelská,
ochranitelská, falešná i spirituální.“
O jisté podobě lásky vypráví i islandský scenárista
a režisér Dagur Kári (nar. 1973). Ten má za sebou dva
snímky a v obou z nich byly hlavní postavy vyděděnci ze
společnosti. Jeho druhý film dokonce nesl vyděděnost
hlavního protagonisty i v samotném názvu – Outsider
(2005). Ani jeho třetí dílo, působivé tragikomicky laděné
komorní drama pojmenované Dobré srdce (2009),
tentokrát natočené v USA, výrazně nevybočuje z této
linie. Příběh dvojice mužů, kteří se náhodně setkávají
v nemocničním pokoji, je příběhem
zvláštního (ne)přátelství. Mizantropický majitel baru
Jacques a poněkud uťápnutý, ale v jádru dobrý mladík
Lucas utvářejí svéráznou dvojici. První z nich je
v nemocnici již s několikátým infarktem a druhý zase
kvůli svému nepovedenému pokusu o sebevraždu. Jejich
vztah mistra a učedníka ovšem není
jednoduchý. Barman Jacques se
snaží mladému Lucasovi předávat
své profesionální i životní zkušenosti
– nicméně barmanova odměřenost
a mizantropie se nesetkává
s pochopením u přirozeně dobrosrdečného
chlapce. Konflikt pak
dostává nový rozměr, když do baru
vstupuje krásná mladá Francouzka
April, letuška vyhozená z práce,
protože nedokázala překonat svůj
strach z létání. Působivost této tragikomedie je utvářena
kvalitními hereckými výkony, důsledně svébytnou
obrazovou složkou a výrazným hudebním doprovodem.
Dagur Kári dokázal odlehčeným způsobem hovořit
o závažných věcech lidského života, navíc na vysoké
umělecké úrovni.
DALŠÍ ROK
Britský režisér Mike Leigh patří k tvůrcům, kteří se opakovaně
vrací k tomu základnímu, totiž k mezilidským vztahům.
Jeho Další rok je opět až krutou, i když z počátku
lehce humornou sondou do „rodinné kuchyně“. Tentokrát
je ta kuchyně naplněna štěstím a pohodou. Manželé
Tom a Gerri se totiž i po desítkách let manželství skutečně
milují a jsou se svým životem navýsost spokojeni. Do
jejich domácnosti však přicházejí přátelé, kteří na tom již
tak dobře nejsou – rozvedená alkoholička Mary či starý
kamarád Ken, který se snaží předstírat, že v jeho životě je
vše tak, jak má být. Mike Leigh vždy dokázal portrétovat
lidské charaktery s krutou pravdivostí a daří se mu to
i nyní. Je to právě jeho film, který také snad nejjasněji
ukazuje tu nejzákladnější potřebu člověka, totiž milovat
a být milován.
Lukáš Jirsa
(recenze vyšla i v Katolickém týdeníku 04/2011)