V dnešní době již nestačí něco umět. Jakoukoli
dovednost, znalost či snad dokonce i vlastnost
je dobré mít podloženo nějakým dokumentem,
certifikátem, osvědčením. V některých
případech a situacích je to výhodou, jindy
už dokonce podmínkou! A aktuální trend
nasvědčuje tomu, že podmínkou to bude čím
dál častěji.
Nejen proto, ale hlavně, abych se dozvěděla plno užitečných
informací, které se mi budou hodit (třeba na letních
YMCA táborech ve Veverské Bítýšce, kam jezdím jako
vedoucí), rozhodla jsem se přihlásit na školení nazvané
Samostatný vedoucí dětí a mládeže s kulturním zaměřením.
Na výběr bylo dokonce ze tří specializací – mohla
jsem se vzdělávat v oblasti hudba, tanec nebo divadlo.
Seminář probíhal v rámci projektu Klíče pro život - Rozvoj
klíčových kompetencí v zájmovém a neformálním
vzdělávání, jenž pro Národní institut dětí a mládeže realizuje
YMCA Brno.
Čím víc se školení blížilo, tím víc jsem litovala, že víkend,
který mohl být vyplněn odpočinkem, budu muset strávit
takto „pracovně“. Ohromně mi však zlepšilo náladu, když
jsem se dozvěděla, že na mě zbude místo v důležitém
autě, vezoucím z Brna lektory a techniku. Pět holek v autě
vytvořilo výborný babinec a dobrá nálada mi zůstala až
do konce školení.
Prožila jsem totiž bezvadný víkend. Pohodová atmosféra,
kterou tvořili organizátoři, účastníci i majitelé pensionu
Kadeřávek, ve kterém jsme byli ubytovaní (chalupa
v malé vesničce Věcov) určitě napomáhala tomu, abychom
si všechny důležité věci lépe zapamatovali.
To nejhorší jsem si odbyla hned na začátku. Jelikož je mi
při zdravovědě vždy špatně, posuzování bezpečnostních
a zdravotních rizik mi po zkušenostech z táborů nedělalo
problém, zato poskytování první pomoci jsem skoro
fyzicky nezvládala. Avšak až do této chvíle jsem nezažila,
aby se při masáži srdce (gumové slečny Anči) hromadně
zpívala koleda Rolničky, rolničky (na druhou stranu
naprostá většina účastníků kurzu byla z Tensingu, tak na
tom vlastně nebylo vůbec nic divného), nejen proto byla pro mě tato páteční část snesitelnější
a nikdo si asi ani neuvědomil, že se končilo docela pozdě
večer. Po skončení programu však většině vyhládlo,
proto se dojedly zbytky z večeře a unaveni z cestování,
seznamování a získávání nových vědomostí a dovedností,
šli všichni spát.
Další den u snídaně už si důvěrně povídali i ti, kteří se
ještě před dvaceti čtyřmi hodinami ani neznali, a příjemně
naladěni odcházeli všichni na první část školení.
Ondra Strádal s námi probral některé stránky vedení
kolektivu a dal nám několik užitečných rad, například co
dělat v případě, že nemáme lidi dostatečně motivované,
ale také jsme si vyzkoušeli praktické věci, jako
vyplňování dokladů, apod.
Po tom, co nám Petr Konvalinka osvětlil některé
aspekty práce s dětmi a mládeží se speciálními
vzdělávacími požadavky, šli jsme na
oběd a dali si chvilku pauzu, abychom byli připraveni
na další sadu teoretických přednášek
Andrey Gröschlové (formulace výchovných
cílů a analýza výchovné činnosti) a Petra Konvalinky
(provádění prevence).
Večerní blok zakončila přednáška Gabriely
Bokové na téma organizace a zajištění her.
Jelikož byli všichni zúčastnění mladí a hraví,
byl výborný nápad pojmout celou tuto část
jako hru. Jistě by bylo smutné, kdyby se totiž
o hrách jen mluvilo, a proto jsme si po úvodní
přednášce téměř dvě hodiny hráli. Vytvářeje
z PET lahví a špejlí most, snažili jsme se jej
navrhnout tak, abychom mohli použít co nejméně
nabízených Marshmallow a zbytek sníst,
následně jsme se hádali o morálce jednoho
děvčete, čtyř chlapů a krokodýla a ještě po
ukončení oficiální části programu tyto i ostatní
činnosti dlouze rozebírali.
Další den začal výborně, jelikož celé dopoledne bylo
v plánu pokračovat v přednášce o hrách. K naší nesmírné
radosti jsme opět dostali za úkol vyzkoušet si vše na
vlastní kůži. Tentokrát jsme měli po skupinkách vymýšlet
vlastní hry a na ostatních je zkoušet. Zjistili jsme, že
vymyslet hru během pár minut není nic jednoduchého, přesto se všechny povedly alespoň do té míry, abychom se dobře zabavili. Ponaučení, která jsme
si z toho však odnesli, byla také nad zlato.
Poslední výborný oběd – ještě si přidat – chvilka volna
– a už tu byl odpolední blok o aplikaci výchovných vzdělávacích
metod vedený Petrem Konvalinkou a předzvěst
konce školení. Tedy ne tak docela. Jak jsem se v sobotu
večer dozvěděla, za dva týdny se tady uvidíme znovu!
Inu, ne vždy, když jsou na přihlášce uvedena dvě data,
znamená to „nehodící se škrtněte“. Všichni se balili
a těšili na pokračování – tentokrát více praktické, zaměřené
přímo na oblast – drama, hudba nebo tanec.
Slyšela jsem, že ten druhý víkend si všichni užili, což jim
neskutečně závidím. Já musela bohužel ležet s horečkou
a antibiotiky u babičky a tak už vám nemůžu říct, jak to
celé probíhalo.
Kristýna Pulišová, YMCA Brno