Tento článek jest určen pro chlapce a vytištěn
v „Mládeži světa“, aby ho bylo použito
chlapeckými vůdci, kteří kladou velkou
důležitost na tuto otázku v životě starších
chlapců.
Poněvadž manželství uzavírá se pro život a společnost
uznává jeho cenu a důležitost a proto
zahrnuje rodinu větší ochranou
a zákonitou podporou nežli všechna
ostatní instituce, výběr druha života
nesmí býti ničím jiným nežli dobře
uváženou věcí jak co do individuálního,
tak do sociálního významu
věci. Hazardní výběr neomylně vede
manželství k rozkolu a pádu. Věřím,
že dlouhé zkušenosti lidstva nám zde
pomohou. Nejlepší lidské zkušenosti
ukázaly takovéto směrové linie:
1. Ideál matky. Mnozí hoši jsou
si vědomi, že vděčí matce za život
a výživu, ale také za všeobecný směr
jejich výchovy a vzdělání, a proto
si přejí za ženu dívku podobnou
matce. Takto často nevědomky na
hocha působí v dívce její podobnost
s mateřským ideálem. Někteří hoši,
méně šťastní ve svých matkách,
odvracejí se a vytyčují si nové ideály.
2. Vlastní ideál hochů. Někteří
chlapci si toho neuvědomují, ale
mnozí více méně vědomě se rozhodli,
že by se chtěli oženiti s dívkou toho a toho typu. Musí
na př. býti hezká nebo kamarádská, nebo musí umět péci
jahodové koláče, nebo musí dovést dělat sobě klobouky,
nebo proběhne jak vítr k zahradním vrátkům, či zbožňuje
děti – nebo musí míti všechny tyto vlastnosti dohromady!
Chlapcům ideál je ovšem progresivní.
S jeho vlastními zkušenostmi postupuje a na jeho rozvoj
má vliv rozvoj jeho ideálů a jeho osobní znalost děvčat.
To je patrně největší faktor jeho výběru.
3. Zdravá dívka. Obyčejné starosti o dům, požadavky
porodů a výživy, sociální starosti a zvláštní nahodilosti
rodinného života předpokládají dívku úplně zdravou. Na
počátku známosti slabost dívky může vzbuditi soucit,
který jest často mylně považován za lásku. Taková dívka
vyžaduje zvláštní pozornosti a péče, kterou mnozí chlapci
nedovedou dáti, a není schopna vésti takovou domácnost,
o jaké snil, nebo býti matkou jeho dětí.
4. Zdravé rodinné dědictví. Fysická a duševní slabost,
která vplížila do rodin obou manželů, objevuje se u jejich
dětí, zrovna tak jako rodinné síly mohou vytvořiti zdravé
potomky. Pátrání v rodinné historii je nejen dobrou zábavou,
ale jsou tím povinni rodiče nejen svým dětem, ale
i ostatním generacím, které přijdou po nich.
5. Veselá družka. Tato podmínka není nutná, ale jest
nesmírně cennou vlastností. Nic nepřispěje tak družnosti
jako jas a roztomilost. Šťastně založená dívka, lhostejno
jaká je jinak, jest velkým pokladem. Směje se při starostech,
vysmívá se těžkostem, zahání špatnou náladu
a dovede vzdorovat špatným okolnostem. Veselí jest
nakažlivé a brzy nakazí svého muže svým humorem.
Šťasten je chlapec, jestliže jeho budoucí žena jest veselá.
6. Obratná družka – obratných rukou, srdce, mysli
i v sociálním smyslu. V těchto dnech, kdy se rodině kladou
stále větší požadavky v ohledu kulturním, ve vkusu,
pohostění, výchově dětí a služně mimo domov, jest čím
dále důležitější, aby dívka vyznala se v každé z těchto
situací.
7. Dívka, která by byla hodna dobrých dětí. Každý chlapec
ve svém srdci touží po takové ženě. Možná, že nemyslí
zde příliš konkrétně, t. j. vzhledem k výchově svých dětí,
ale jistě si přeje roztomilé a zdravé matky. A jestliže přijdou
děti nebo ne, vždycky bude o své ženě myslit jako
o báječné matce.
Účel dvoření.
Účelem dvoření jest, aby se chlapec s dívkou seznámil
a aby se pozvolna připravili k novému životu. Je mnohem
lépe pro oba a zvláště pro společnost, jestliže se
nesrovnalosti objeví v době, kdy se hoch o dívku uchází,
a rozejdou-li se zavčas.
Toto vzájemné se sbližování jest velice důležité období,
jednak pro zřízení domova, pro církevní a společenské
snahy, finance a tisíc jiných věcí, o nichž se musí dohodnouti,
aby manželství dobře dopadlo. Je to mnohem
důležitější než sentimentální vzdychání předsvatebního
období, o němž by vám chtěli něco namluviti mnohé
populární písně a nerozvážní mužové. Je to období, ve
kterém vkus, ideály hochovy se podrobují zkoušce jako
nikdy předtím, někdy k jeho hrdosti, ale častěji k jeho
mrzutosti a ponížení, srovná-li je s těmi, které má jeho
družka. Je to období charakterisované „myšlením na druhého“,
kdy může docházeti k družnosti velmi blízké té, jež
se vyvíjí v manželství, a kdy by bylo vrcholem pošetilosti
a zbabělosti této družnosti zneužiti. Uvažujete-li o tom, že
se pro toto období připravujete již nyní, považte, ze vkus
a ideály, jež si nyní vytyčujete, poslouží vám v době dvoření.
Uvažujte poněkud a pohleďte, jaké jsou vaše názory.
Jaké máte názory na hudbu, literaturu, umění, zábavu,
kamarádství. Jaké jsou vaše ideály o službě k bližnímu,
čestnosti vůči každému, o mužnosti, o poměru hocha
k dívkám, o úctě k ženství. Co jsou vaše zásady co do
vlídnosti, přátelství, štěstí, náboženství, lokálnosti? Jsou
to pro vás pouze slova, či představuje každé z nich pro
vás něco konkrétního? Jste na to hrdi, že vnesete tyto
kvality do svého manželství, abyste tak místo pekla
vytvořili si štěstí. Užívám slova „peklo“ úmyslně, ježto
není většího pekla nežli špatné manželství. Pamatujte,
že doba námluv není dobou čarodějnou, kdy byste mohl
změniti svůj celý charakter a státi se nejlepším mužem
svého druhu.
Prázdný flirt.
Jsou však také někdy hoši a také děvčata, kteří užívají
výhod dvoření, kdy dvoření vůbec neexistuje. To bychom
mohli nazvat „prázdný flirt“. Při něm hoch a dívka dosahují
volnosti, jež je obyčejně pouze právem těch, kteří
se prohlásili za nastávající manželskou dvojici. Nesnáze,
které vyplývají z takového prázdného flirtu, spočívají
hlavně v nebezpečích pro budoucí vztahy dotyčného
hocha a dívky, stejně jako pro jejich poměr k ostatním
mladým lidem.
Prvním nebezpečím jest prolomení přirozené reservy
dívčiny. Jest tím zbavena jedné ze svých nejcennějších
vlastností, neboť její cena je v přímém poměru k její
nedosažitelnosti. Žádný mladík si necení „laciného
zboží“, kdežto dívka, která je sice milá a přístupná, avšak
dovede si jej udržovati v patřičné vzdálenosti, jest velmi
ctěna. Mladík, jenž přispěje k porušení této reservy tím,
že vyvolá ochotu k buršikosnímu nebo pošetilému tónu,
třeba to šlo sebe snáze, porušuje její cenu v očích každého,
kdo ji zná dokonce i v očích vlastních. (Někdy jsou
případy, kdy dívka dovoluje takovou familiárnost z přání,
aby byla populární, ačkoliv se jí to vlastně příčí – což
jest jen důkazem, že kdosi nepěkně zneužívá pochybné
příležitosti.) A je-li reserva jednou prolomena, může se
snáze státi obětí ještě méně skrupulosních mužů.
Ruku v ruce se ztrátou reservy přichází též ztráta sebeúcty,
jíž je vážně třeba jako základu pro respekt jiných lidí.
Cena sebeúcty se dá změřiti známých slovem Kristovým,
jímž odsoudil člověka, jenž nazval bratra bláznem, protože
tím porušuje jeho sebecit – základ mravního úsilí.
Důvěrnosti ničí sebeúctu. Učiňte dívku lacinější v jejích
vlastních očích, a zasadili jste vážnou ránu jejímu charakteru.
Její duševní rovnováha, důležitý činitel jejího
půvabu i celé životosprávy, na to závisí. V každé věci,
kterou dělá bude kvalita výsledku přímo úměrna její
sebedůvěře a sebeúctě. Je to majetek příliš drahocenný,
než aby se smělo s ním nějak hazardovati.
Kontrola emocí.
Buršikósnost, škádlení a smyslné tance, v nichž si lidé
libují pouze pro vzrušení, jsou schopny vyvolat emoce,
které jest nesnadno ovládnouti. Ve světě, kde jednou
z hlavních známek kultury jest ovládání emocí, špatně to
sluší člověku, jestliže se vydražďuje. Málo jest lidí, kteří
pak znají pravé meze. Proto překročení pravých hranic
často přijde dříve než si člověk uvědomí, že situace je
nějak nebezpečná, zvláště kde se s city často zahrává.
A tragedie překročení hranic emocí pohlavních je pomalý
pád k bývalé úrovni – je-li vůbec možné jíti zpět. Dívka
musí na to vždy doplatiti ztrátou sebeúcty a společenským
odsouzením, ačkoliv je veřejnost si vědoma vždy
víc, že hoch má strádati stejně. A hoch, jenž má svědomí,
trpí dlouhé měsíce lítosti, která je zdvojnásobena a ztrojnásobena,
když se v životě setkává „s tou pravou“. Neboť
zajisté nedostatek sebekontroly v otázkách pohlavních
znamená pád ideálů rodinných, kterých obyčejně nelze
po léta a snad nikdy znovu zříditi. Sport prázdného laškování
je nebezpečný a špatný. A celá hra nikdy nestojí
za to.
Promluvíme-li o typu pohlavního exploatátora, tvrdíme,
že je nedůstojný našich úvah, leda v tom smyslu,
že všichni sjednoceně musí se postaviti proti němu. Na
něho musí býti poukázáno jako na zjev, jenž nezaslouží
ani špetky pozornosti v našich poměrech a že jeho způsob
jednání zaslouží všeobecného sociálního odsouzení,
zvláště našeho. Hoch s jemným porozuměním pro
ženství nesmí, chce-li jednati čestně, mlčeti, zneužívá-li
jeho přítel žen.
Láska a dvoření jsou věci, jež se dotýkají vašeho budoucího
štěstí a životního úspěchu. Proto máte na ně dlouho
a vážně myslit. My dospělí očekáváme od vaší generace,
že si svou rodinu lépe zařídíte, nežli jsme to učinili my.
A jen proto vám dali rodiče nejlepší co mohli, abyste vy
to ještě v lepším stavu mohli předati svým dětem. Je
to úkol důstojný úvah těch z vás, kteří jsou nejlepší ze
všech.
Newell W. Epson, Mládež světa 1925
______________________________
Tento článek přinášíme ku příležitosti
blížícího se jara, ale také ku 140 výročí
prvního civilního sňatku na našem území
(3. 3. 1871). Byl určen vedoucím v YMCA,
aby věděli, jak připravovat mladé muže,
v oblasti výběru dívky pro život.
Můžete zhodnotit, jak se vašim
pradědečkům a prababičkám podařilo
výzvu v posledním odstavci uskutečnit
nebo se také zamyslet, co se od té doby
změnilo, co ne, co je dobře že se změnilo
a co třeba zase ne…