Radiohead – The King of Limbs
Britští alternativní rockeři vydávají v únoru své osmé
studiové album nazvané The King of Limbs. Po nahrávce
In Rainbows (2007) je to již druhé album, které vydali
vlastním nákladem poté, co opustili společnost EMI. Album
In Rainbows umístili na internet a posluchači za něj
mohli zaplatit libovolnou částku. Nové album si můžete
od poloviny února na internetu koupit, 28. března se
objeví v kamenných obchodech.
Radiohead jsou skupinou, která se za celou
dobu své existence snaží vyvíjet, být vždy
o krok napřed před ostatními a posouvat tak
hudební scénu dál. Od devadesátých let tak
skupina prošla výrazným hudebním vývojem.
Zkuste si schválně pustit dvě kytarová alba
The Bends (1995) a OK Computer (1997),
které Radiohead proslavily a porovnat je se
současnou novinkou. Kromě hlasu zpěváka
mnoho společného nenajdete.
Novinka The King of Limbs totiž pokračuje
ve směru, který Radiohead nastoupili v roce
2000, kdy vydali přelomovou a vysoce
ceněnou nahrávku Kid A, které jejich hudbu
obohatila o pořádnou porci elektroniky. Od
té doby se v jejich hudbě mísí elektronický
a kytarový zvuk s různými vlivy experimentální hudby,
jazzu, world music, taneční scény a moderní klasické
hudby. Radiohead využívají postupy ambientu a úspěšně
se snaží spojit kytarovou a elektronickou hudbu v jeden
organický celek. Zatímco například na desce Hail to the
Thief (2003) převážil spíše rockový zvuk a mohli jste
na ní najít několik singlových hitovek (například „There
There“, „Go to Sleep“, „2 + 2 = 5“), The King of Limbs
je na první poslech pro posluchače spíše méně stravitelné,
když téměř rezignuje na tradiční rozdělení písniček
na sloky a refrény. Na menší přístupnost některých alb
nebo koncertů jsou fanoušci Radiohead po těch letech již
zvyklí. Na vlastní kůži jsme si to mohli zažít, když během
posledního turné Radiohead poprvé dorazili do Prahy
a ve svém koncertním setu téměř opomenuli své největší
hity, přičemž zahráli hlavně pomalé skladby v poklidném
duchu.
Název The King of the Limbs označuje prastarý dub
a lesní téma najdete i na designu obalu. Své posluchače
pak Radiohead na albu provádějí lesem plným snové
chill-outové hudby, které ale nechybí živost a naléhavost.
Během pouhých 37 minut se můžete nechat unášet svými
náladami v duchu atmosféry, kterou pro vás Radiohead
vytvořili. Skladby mají obvyklou stopáž kolem čtyř a půl
minuty, zato jich na desce najdete pouhých osm. V některých
převládá elektronika, další mají akustičtější zvuk.
Na albu nenajdete žádný klasický hit ani hlasité kytary.
Místo toho na vás čeká zvuk perkusí a materiál plný spíše
tiché hudby. Podle mnoha recenzentů je na albu poznat
vliv afrobeatu (nigérijec Fela Kuti). Za nejhitovější z celé
desky se dá označit skladba „Lotus Flower“, která byla
vybrána za první singl a ve které vyniká specifický hlas
Thoma Yorka. Závěr alba je ve znamení komornějších
skladeb, ke slovu se dostává piano a lehce také smyčce.
Radiohead opět splnili svůj cíl a představili album, které
je jiné než ta předešlá. Nutno dodat, že zároveň není ani
méně kvalitní. Absence „písniček“ možná trochu zklame
některé posluchače, nicméně za ta léta již kapela fanoušky
mnohokrát „zavedla“ na nečekaná místa a bylo to
nakonec ke spokojenosti všech. Album se dobře poslouchá
jednolitě v kuse, všechno do sebe zapadá a pořadí skladeb je dobře uspořádané. Vítám,
že deska není dlouhá a člověk nemá pocit, že by tam
bylo něco zbytečně navíc. I když dávám přednost Radiohead
z devadesátých let, The King of Limbs mě potěšil
a připravil mi příjemný hudební zážitek. Pokud nepatříte
k zarytým odpůrcům kapely, zkuste se nechat vtáhnout do atmosféry, kterou pro vás Radiohead na své novince
vytvořili. Celé album si můžete zdarma poslechnout na
internetových stránkách hudebního magazínu Rolling
Stone (www.rollingstone.com).
Hodnocení: 9/10.
______________________________
R.E.M. - Collapse Into Now
V březnu vychází patnáctá studiovka americké kapely R.E.M., která nedávno oslavila již 30 let své existence. Novinka má název Collapse Into Now. Spolu
s albem se R.E.M. rozhodli spustit také zajímavý filmový projekt – vybrali několik režisérů a ti pro ně natočili klipy či krátké filmy ke každé z 12 písniček na albu.
Klipy jsou postupně umísťovány na internet.
Kapela vznikla již v roce 1980 v Athens ve státě Georgia a založili ji bubeník Bill Berry, kytarista Peter Buck, baskytarista Mike Mills a zpěvák Michael Stipe. Jejich osobitý energický folk rock, od počátku stavěl zejména na zvonivých kytarách
a projevu charismatického zpěváka Michaela Stipea. Hned první nahrávky slavili úspěch u kritiků, kteří oceňovali jejich opravdovost. Začátky byly nicméně velmi složité: R.E.M. zanechali studia na univerzitě, aby se mohli věnovat kapele, jezdili starou dodávkou po malých zapadlých klubech, aniž by dosáhli komerčního úspěchu. Postupem času je začali hrát univerzitní a alternativní rádia, uzavřeli smlouvu s malou nahrávací společností a vytrvalým ježděním po klubech získávali stále více a více fanoušků po celých Spojených státech. V roce 1983 vydali své první album Murmur, které zaznamenalo malé prodeje, ale velký úspěch u kritiků.
Z undergroundových počátků se R.E.M. na konci
80. let dostali až k mainstreamovému úspěchu. Po vydání alba Document (1987) a jeho prvního singlu „The One I Love“, R.E.M. uzavřeli smlouvu
s Warner Bros, vydali album Green (1988) a vypravili se
na své první velké turné. Jednalo se o dosti ojedinělý případ,
kdy alternativní kapela dosáhla tak masového úspěchu,
aniž by se přitom musela podbízet a dělat zbytečné
kompromisy. V tomto ohledu se R.E.M. stali vzorem pro
řadu undergroundových kapel té doby vyznávajících
různé hudební styly. Ať už se jednalo o Nirvanu, Sonic
Youth, Replacements nebo Pavement. V první polovině
devadesátých letech pak R.E.M. zažili výstup na vrchol,
když vydali dvě hudebně i komerečně veleúspěšná alba Out of Time (1991) a Automatic for the People (1993), která přinesla akustičtější zvuk a hity jako Losing My Religion, Shiny Happy People, Everybody Hurts, Man on
the Moon nebo Nightswimming. Poté následovaly dvě
rockové desky Monster (1994) a New Adventures in Hi-fi
(1996) doprovázené velkým celosvětovým turné. V roce
1997 od kapely kvůli únavě odešel bubeník Bill Berry,
zbývající členové mu ale museli slíbit, že kapelu nerozpustí
– v opačném případě byl ochoten zůstat. Jelikož
R.E.M. byli kapelou, kde všichni čtyři členové měli stejný
podíl na společném úspěchu a stavěli na dlouholetém
kamarádství, byl pro ně odchod Berryho šokem. Byl to
rozchod, z kterého se zbylá trojka vzpamatovávala pořádně
dlouho. Experimentální album Up (1998), které vydali
bezprostředně po odchodu Berryho bylo poznamenáno
spory a nejistou. Nakonec se nerozpadli a v novém
tisíciletí nabrali novou energii, vydali tři alba, zahráli na
několika turné a byli uvedeni do rockenrolové síně slávy.
Podle fanoušků i kritiků však jejich studiová alba nedosahovala
kvality těch před odchodem Berryho. To se
změnilo až v roce 2008, kdy R.E.M. zaznamenali úspěch
s albem Accelerate, které ještě před začátkem nahrávání
prezentovali na několika koncertech v irském Dublinu.
Novinka Collapse Into Know navazuje právě tam, kde
skončila poslední deska Accelerate, která, jak už sám její
název napovídá, obsahovala svižné, jednoduché a krátké
rockové songy bez zbytečných kudrlinek. Album Accelerate
sklidilo úspěch u recenzentů i fanoušků a R.E.M.
toto zrychlení a „očištění“ jednoznačně prospělo. Na
novém Collapse Into Know pak na kvalitních základech
předešlého alba staví novou rozvinutou stavbu. Nechybí
rychlé rockové vypalovačky, songy ve středním tempu
ani krásné balady. Mezi ty rychlejší patří například „All
The Best“ s výrazným rockovým drivem, singlová „Mine
Smell Like Honey“, našláplá skladba „Alligator, Aviator,
Autopilot, Antimatter“ nebo píseň „That Someone Is
You“, která zvukem připomene rané počátky kapely. Za
poslech rozhodně stojí pomalé skladby. V baladě „Oh
My Heart“ se objevuje mandolína a akordeon, což připomene
album Out of Time. Skladbu „Every Day is Yours to
Win“ basák Mills popsal jako: „pomalou krásnou baladu
postavenou kolem kytarového rifu.“ Nelze s ním než souhlasit.
Povedená je i vyrovnaná balada „Walk it Back“.
Velkou zbraň kapely tradičně tvoří songy ve středním
tempu. Mezi ně můžeme počítat například akustickou „It
Happened Today“, na které se jako host objevil Eddie
Vedder z Pearl Jam nebo singlovou „UBerlin“. Dalším
zajímavým hostem alba je punk-rocková písničkářka
Patti Smith, která se objevuje v závěrečné lehce experimentální
písni „Blue“. Ambientní zvuky doprovázené
vyprávěním Stipea a zpěvem Patti Smith se v závěru písně
změní na zvučení elektrické kytary z úvodního tracku
alba „Discoverer“, čímž dochází k zajímavému propojení
konce s počátkem alba.
Textově je novinka zaměřená osobně, směrem k člověku,
na rozdíl od předchozích desek, které obsahovali mnoho
politické rétoriky zejména vůči americkému exprezidentovi
G. W. Bushovi. Texty jsou veskrze pozitivní. Například
píseň „UBerlin“ je o člověku, který je přes veškeré
problémy ochoten vytrvat a dál bojovat. Podobně jako
celé New Orleans obnovené po útoku hurikánu Katrina
v písni „Oh My Heart“. V baladě „Every Day Is Yours To
Win“ Michael Stipe zpívá o nové šanci k vítězství, kterou
člověku přináší každý nový den.
Collapse Into Know je opravdu povedená deska – taková,
kterou parta z amerických Athens potřebovala natočit
již několik let. Soudě nejen podle rozhovorů je na
R.E.M.vidět jak jsou na novou desku hrdí, že jí věří
a nejedná se přitom jen o nějaké prázdné fráze. Obnovené
sebevědomí, které nabrali po povedené poslední
nahrávce Accelerate se R.E.M. povedlo přetavit v album,
které se dá zařadit k jejich nejlepším. Po dlouhé době se
na jednom místě sešly všechny nejsilnější zbraně, které
R.E.M. mají ve svém arzenálu. Najdete na něm rychlé
rockové vypalovačky, skladby ve středním tempu i krásné
balady. Nechybí řízné elektrické kytary ani akustické
skladby, charismatického Stipea zdařile doplňuje druhými
hlasy basák Mills a hudba je podpořena již tradičně
kvalitním texty Stipeovým texty. I když se R.E.M. na albu
nesnaží vymýšlet mnoho nového, povedlo se jim ukázat
to nejlepší co umí, aniž by se přitom nudili nebo se
opakovali.
Album si můžete zdarma poslechnout na stránkách amerického rádia
NPR (http://www.npr.org/2011/03/01/133998085/firstlisten-
r-e-m-collapse-into-now).
Hodnocení: 9/10.
František Kroužil