YMCA patřila v období 1. republiky k velkým
propagátorům diskuzních kroužků. V roce 1931
vydala k tomuto účelu i Příručku pro praktické
vedení diskusních kroužků středoškolských pod
názvem Středoškoláci diskutují. Obsahuje řadu
společenských témat. Jejím autorem byl Karel
Mejsnar. Na ukázku přinášíme otázky k tématu
náboženství. Všimněme si jejich otevřenosti
a stálé aktuálnosti.
I. Situace.
1. Co student(ka) o náboženství ví?
2. Odkud se o něm dovídá?
3. Jak působí rodina na studenta po náboženské stránce?
4. Jak působí škola na studenta(tku) po náboženské
stránce?
5. Jak působí kamarádi, tisk, četba, společnost, běžné
názory?
6. Jak působí církevní vyučování náboženství?
7. Co na vás ve vašem životě působilo nábožensky
obzvláště silně? Můžete uvést lidi, knihy, příhody a situace,
které na vás zapůsobily nábožensky?
8. Jak se stavíte k své církvi? Co vás přimělo k tomu,
abyste se postavil(a) proti církvi, nebo byl k ní lhostejný?
9. Čím je pro vás osobně náboženství? Co vás přimělo,
abyste se protivil(a) proti náboženství nebo byl(a) indiferentní?
II. Názory.
1. Jaký je váš názor na úkol církví jako náboženských
společností? Myslíte, že se od dnešních církví můžeme
učiti nábožensky žít? Myslíte, že můžeme nábožensky žít
mimo církve a bez nich?
2. Co vytýkáte dnešním církvím? Na kolik zaviňuje dnešní
stav církví lhostejnost příslušníků církve?
3. Jak se vám jeví rozdíl mezi církví a náboženstvím?
4. Podle čeho pozorujete, že nějaký člověk má náboženství,
že je zbožný? Jaký je ideál nábožensky živého člověka
podle vašeho názoru?
5. Souhlasíte s matrikovou příslušností k církvi? Souhlasíte
s agitací pro vystupování z církve z motivů politických,
národních nebo sociálních?
6. Pokládáte podle staré legendy Leasingový o třech
prstenech za správné, že všechna náboženství jsou stejně
hodnotná? Je vám křesťanství jediným opravdovým
náboženstvím?
7. Co soudíte o modlitbách? O Kristu? O bibli? O náboženských
úkonech?
8. Jste pro organisovaný život náboženský nebo věříte,
že je možná individuální zbožnost? Odkud bude čerpat
náboženský člověk bez organisovaného náboženského
života? Nepokládáte za nutnou součást náboženského
života společná shromáždění věřících?
9. Jaký je rozdíl mezi náboženstvím a mravností?
Je náboženství víc než mravnost a co je toto plus? Dovedl(a) byste to vystihnout?
10. Je spor mezi vědou a vírou? Je tento spor mylný nebo lze jej odstranit? Jak jste si vyřešil(a) tento problém?
11. Kdo z význačných lidí v minulosti a kdo z přítomnosti je podle vašeho názoru vzorem náboženského života? A kdo z nich je vám nejbližší?
12. Přemýšlel(a) jste, co vám může dáti zbožnost pro váš
osobní život?
III. Závěr.
1. Jste spokojen(a) se svým osobním náboženským a duchovním životem?
2. Jak myslíte, že lze pěstiti náboženský život?
3. Co nejvíce brání vašemu náboženskému růstu?
4. Pokládáte život náboženský za bohatší a hodnotnější nežli život bez náboženství?
Karel Mejsnar, Středoškoláci diskutují, Vydavatelské oddělení YMCA, Praha 1931, str. 22.