Jsme společenství, které vyznává určité
hodnoty formulované v ideových dokumentech
a stanovách. Neseme odpovědnost za
naplňování poslání YMCA, hledáme cesty, jak
toto poslání přenášet do praktického života.
Tyto hodnoty jsou naplňovány v jednotlivých
aktivitách. V Ymce měla (a v zahraničí stále má)
péče o kvalitu poskytovaných služeb – a s tím
související vzdělávání vedoucích – vždy výsadní
postavení. Proto se i YMCA v ČR rozhodla
o aktualizaci svého systému vzdělávání.
Všichni si uvědomujeme, že v poslední době vzrůstá
význam aktivit ve volném čase. Souvisí to se změnami
životního stylu současné společnosti. Aby děti, mládež
i dospělí kvalitně trávili svůj volný čas, se společnosti
vyplatí. Vzrůstá tedy poptávka po organizacích, které
dokáží zajistit kvalitu svých aktivit a mají vyškolené
vedoucí. Současně chceme poskytnout vedoucím podporu
v jejich práci, dát možnost naučit se nové dovednosti,
seznámit se s dalšími vedoucími, poskytnout materiály,
které budou moci využít v další práci a načerpat inspiraci.
Připravované kurzy jsou rozděleny na dvě skupiny
podle povahy pozic, pro které jsou určeny:
Skupina A:
1. činný člen,
2. člen výboru.
Skupina B:
3. sekretář,
4 až 6. samostatný vedoucí se specializací (na vzdělávací programy, na hudbu, divadlo nebo tanec, na kreativní programy, na sportovní a pohybové programy,
se všeobecným zaměřením (klub, rodinné aktivity, táborový vedoucí, popř. sociální služby)),
7. hlavní vedoucí tábora,
8. skautský vedoucí,
9. vedoucí pár skupin (VPS – manželská setkání).
Struktura vzdělávaní na pozici samostatného vedoucího
odpovídá rozmanitosti aktivit v Ymce. Ostatní pozice
vychází z potřeb YMCA pro ostatní aktivity či administrativní
fungování organizace. Důraz je kladen na to, aby
veškeré vzdělávání na jednotlivých pozicích napomáhalo
naplňovat poslání YMCA.
??
??
???
Pojetí vzdělávání v YMCA
Ve vzdělávání YMCA klademe důraz na autonomii uchazeče.
Máme důvěru v jeho odpovědnost za vlastní učení.
Tato důvěra je předpokladem nabytí očekávaných dovedností.
Účastníci kurzu se budou učit samostatně, lektor
v tomto procesu vystupuje jako partner. Tento princip
bude určující pro výběr metod. Chceme, aby uchazeč
uměl využívat nabyté znalosti a dovednosti, a proto
budou v prezenčních kurzech využívány zejména aktivizující
metody. Cílů tak bude dosahováno především
na základě vlastní učební činnosti uchazeče. Jedině tak
může u uchazečů dojít k rozvoji myšlenkové kultury, a to
z hlediska získávání vědomostí i myšlenkových dovedností,
rozvoje iniciativy a zájmu o vlastní rozvoj.
ÚV YMCA v ČR přijal dokument Systém vzdělávání
YMCA, který obsahuje celou strukturu vzdělávání vedoucích.
Uvádí také předpoklady, práva a povinnosti vedoucích,
ale definuje i dovednosti, které by si měli osvojit
absolvováním vzdělávacích kurzů. Ty budou složeny ze
2 částí – základního modulu (ten má obecný obsah společný
pro všechny vedoucí) a specializace, jejímž cílem
je rozvoj dovedností pro konkrétní zapojení v YMCA. Pro
představu uvádíme některá témata základního modulu:
Dobrovolnictví
YMCA (struktura, historie, hospodaření...)
Analyzování potřeb sociální skupiny
Formulace výchovných a vzdělávacích cílů
Aplikace výchovných a vzdělávacích metod
Provádění prevence
Provádění výchovy proti šikaně
Krizová intervence
Organizace a zajištění her a dalších činností
Vedení
Orientace v právní úpravě činnosti dětí a mládeže
Provádění výchovy ke zdraví
Posuzování bezpečnostních a zdravotních rizik
Poskytování první pomoci
První pilotní kurz již proběhl a má 16 absolventů, další pilotní kurzy připravujeme, termíny zveřejníme v nejbližší době. Věříme, že přispějí k tomu, aby programy a aktivity YMCA byly známy především svou kvalitou a kvalifikovanými vedoucími.
Andrea Gröschlová a Jaroslav V. Hynek