Úvodem dobrá zpráva pro příznivce Kabaretu
Ivan Blatný, který byl (a bohužel už není) k vidění
v Divadle Komedie: inscenace Lamento, která se
v polovině ledna bez velkých fanfár objevila na
repertoáru Roxy/NoD, totiž v mnohém navazuje
právě na tento pozoruhodný projekt. Nejen
složením inscenačního týmu (Lucie Trmíková,
Miloš Orson Štědroň a Jan Nebeský), ale také
poetikou pohybující se kdesi na pomezí opery,
činohry a poněkud výstředního úletu.
Nebeského inscenace vychází z textu Lucie Trmíkové, pojednávajícího
o nejproslulejší jeptišce minulého století; jeho části zhudebnil
Miloš Orson Štědroň způsobem oscilujícím mezi téměř klasickými
písněmi – zazní dokonce i jedno blues – a artistními operními áriemi.
Stylově obdobně proměnlivý doprovod zajišťuje trio hudebníků
(v obsazení akordeon – klávesy – bicí), umístěných přímo na scéně.
A abychom byli přesní, kompletní titul zní Lamento / Z tance v prach a opět do
tance (Den a noc Matky Terezy).
Trojice postav se představí v téměř modelově přehledné
situaci: v kalkatském útulku, vedeném Matkou Terezou,
umírá opuštěný a zbídačelý bezdomovec, o něhož
– kromě samotné matky představené – pečuje příslušně
vyděšená novicka. Té Matka Tereza v několika áriích
vyloží, co je hlavním posláním jejich řádu, proč je
potřeba zachovávat asketickou skromnost a také to, že
nestačí pečovat o tělesné potřeby umírajících ubožáků,
ale je nutné poskytnout jim lidskou důstojnost, ukázat,
že o ně má vůbec někdo zájem. Rozumím-li dobře, právě
k této části odkazuje „den Matky Terezy“ v podtitulu. Po
dni ovšem přichází noc a s ní neodbytné pochybnosti:
titulní postava se přiznává ke strachu z vnitřní prázdnoty,
rutinovaného chladu a ztráty smyslu. V těchto chvílích se
jejím partnerem stává umírající Ind, jenž s ní vede sofistikované
diskuse, „přivolá“ hinduistickou bohyni štěstí
a úspěchu a nakonec Matku Terezu paradoxně „zachrání“
absurdně vyhlížejícím přáním, aby mu zahrála na mandolínu
– čímž jí umožní projevit velmi osobní, byť z úzce
praktického hlediska nepříliš užitečnou lidskost.
Takto převyprávěný děj působí poněkud prvoplánově,
ne-li přímo agitačně. Samotná inscenace má ovšem
k prvoplánové agitce hodně daleko: velmi umně se totiž
pohybuje po ostré hraně mezi vážností a poněkud kuriózní
groteskou. Není pochyb o tom, že v základu je vše
míněno doopravdy (což celku zajišťuje pevnou půdu pod
nohama), současně se však na scéně odehrávají věci,
které publikum opakovaně nutí k nevěřícnému smíchu
a při troše špatné vůle by je dokonce bylo možné chápat
jako provokativní blasfémii. Zásluhy si rovným dílem
dělí hudební složka s režií. Štědroňova hudba záměrně
nejde s textem a nechává především Matku Terezu velmi
„nemístně“ vyzpívávat nejen úvahy nad svým postavením,
ale i nejrůznější praktické informace. A režisér
Nebeský se zase nebrání „nepřípadným“ kvazioperním aranžmá s áriemi a duety, prokládanými
mluvenými pasážemi; ještě dále tak posiluje beztak velmi
ambivalentní náladu představení. Když Matka Tereza
zcela vážně zapěje připojíme ho na kapačku, vlastně na
tom nic moc žertovného není – jenže nesmát se v tu
chvíli dokázal jen málokdo.
Jednoznačnou hvězdou Lamenta – a zároveň tím,
kdo se rozhodující měrou podílí na tom, že inscenace
působí vzdor veškerým výstřednostem jako smysluplný
a soudržný celek – je Jan Mikušek v roli Matky
Terezy. Nejsem bohužel kompetentní k tomu, abych
posuzoval kvalitu jeho kontratenorového zpěvu, dění
však jednoznačně dominuje i po ryze herecké stránce.
Mikušek má dar mimořádné jevištní věcnosti; dokáže
„nehrát“, navzdory tomu však ve své postavě naprosto
samozřejmě pobývá (což dokázal už v roli prokurátora
Urválka v trochu podobně pojaté komorní opeře Zítra se
bude…). Matka Tereza je tudíž jako postava znejistěna
hned v několik rovinách. Do divadelní postavy se prolíná
mediální obraz reálné osoby – té poslední, u které
bychom očekávali pochybnosti. Obsazení mužem zase
nevyhnutelně přináší zlehčující odstup – i když se inscenátoři
jakýmkoli komediálním efektům
tohoto typu důsledně vyhýbají. A do třetice, Jan Mikušek
zpívá „ženským“ hlasem a mluví „mužským“, čímž celkovou
nejistotu ještě umocňuje. (Jistě ne náhodou vyhlíží
jako podezřele androgynní figura také tančící bohyně
Lakšmí, rovněž hraná mužským představitelem).
Oba Mikuškovi kolegové se svých rolí zhostili obvyklým
činoherním způsobem, což se ukázalo být dosti
problematické (méně kupodivu rušil jejich neprofesionální
zpěv). Doplatila na to především Lucie Trmíková,
která se tak pečlivě snaží rozehrávat každé vnitřní hnutí
novicky Andrey, až celá postava začne
vedle naprosto samozřejmé Matky Terezy
vyhlížet uměle a „hraně“. O něco lépe
na tom byl Miloslav Mejzlík, jenž coby
umírající bezdomovec Rinzai téměř celé
představení proležel na lůžku a nebyl
tudíž vystaven přímé konfrontaci; když se
v závěru pustil do osvobozujícího „tance
smrti“, byla již situace natolik stylizovaná,
že problémy s typově rozdílným
herectvím odpadly. Mimochodem, škoda,
že inscenace neskončila právě v tomto
významově otevřeném a přesto velmi
silném okamžiku – následující happy
end působil zbytečně doslovně.
Pozitiva však tentokrát jasně převažují.
Jan Nebeský s Lucií Trmíkovou úspěšně
prodloužili svou sérii neortodoxních
katolických inscenací, Miloš Orson Štědroň
pro změnu dokázal, že se mu v oboru
„podivných hudebně-dramatických útvarů“
vyrovná v Česku jen málokdo. A Roxy/NoD si pouhý
měsíc po premiéře muzikálu Pornohvězdy může udělat
zářez za další úspěšný projekt, který překračuje hranice
úzce vymezené divadelní alternativy sice poněkud jiným
směrem, ale neméně svébytně.
Roxy/NoD Praha – Lucie Trmíková: Lamento.
Hudba: Miloš Orson Štědroň, režie: Jan Nebeský, kostýmy: Petra Vlachynská, scéna: Jan Nebeský a Jakub Myslín.
Premiéra 20. ledna 2010.
Jan Mikulka – Divadelní noviny