Z titulku by se mohlo zdát, že chci vyprávět o nějaké povedené párty. Ačkoli kurz „Lektor
vzdělávacích aktivit neformální výchovy a vzdělávání“ byl příjemným zážitkem a o zábavu nebyla
nouze, přeci jen se jednalo o vzdělávací akci. Připravila ji YMCA Brno v rámci projektu Klíče pro
život.
Čtyřdenní kurz se uskutečnil ve dnech 23.–26. června
v Církevním ubytovacím a školicím středisku Církve
československé husitské v Brně – Pisárkách. Velmi
sympatický areál s pěknou zahradou a malým (ale lákavým)
bazénem byl ideální pro tak nabitý program, jaký
pro nás nachystaly Gabka Boková (hlavní organizátorka
kurzu) a Andrea Gröschlová (sekretář pro programy
a vzdělávání). Do Brna se sjelo 15 účastníků z různých
koutů republiky. Asi třetina jich přijela z Prahy, dost bylo
i těch, kteří v Brně žijí či studují a pak odvážlivci například
z Mělníka (243 km), Kaplice (247 km) a Chomutova
(303 km). Zajímavé bylo i složení účastníků z pohledu
vysílající organizace. Přirozeně převažovali ymkaři, své
zástupce však měli i sdružení Pionýr, Česká tábornická
unie, sdružení S.T.O.P, či DDM. Řada mladých účastníků
byla z řad studujících – vesměs pedagogické obory.
Program se snažil obsáhnout základní kompetence, které
by měl lektor umět aplikovat při přípravě, průběhu i po
skončení kurzu. Z programu uvádím názvy několika bloků:
Analyzování vzdělávacích potřeb, Projektový a organizační
management, Tvorba konceptu vzdělávací aktivity,
Posuzování bezpečnostních rizik, Orientace v právní
úpravě činností dětí, mládeže a dospělých, Lektorské
dovednosti či Organizace her. Nelze se rozepsat o všech
zajímavých informacích, které jsme se dozvěděli a tak
vám přiblížím alespoň jedno akční odpoledne.
Dvojblok „organizace her“ vedla Gabka, ale nejvíc zabrat
dala nám účastníkům. Nejprve jsme hráli hru seznamovacího
typu. Každý jsme si nafoukl svůj balónek, který
představoval naši hlavu. Po té jsme si s nimi pinkali než
Gabka řekla STOP. Každý chytil něčí „hlavu“ a domaloval
určitou část (oči, ústa, noc, vlasy..) podle skutečné předlohy. To vyžadovalo vyhledat podle jména na balónku
člověka, jemuž balónek patří. Dál jsme pracovali ve
skupinkách a vymýšleli pro ostatní různé typy herních
činností. Aktivita na podpoření vzájemné důvěry mě velmi
nadchla. Když si 4 lidé lehnou na 4 židle, které se
pak odstraní a vy tak zůstáváte ve stejné poloze jen díky
těm zbylým třem, jste součástí spletence těl, který se díky
fyzikálním zákonům udrží ve vzduchu, to je vážně veliký
zážitek.
Značně oceňován byl také Mgr. Jiří Wolf, který nás
seznamoval s lektorskými dovednostmi. Ohromně jsme
se nasmáli, když ukazoval příklady špatné praxe v postoji
a mluvě lektorů. Řekněte účastníkům fíkový list a zaručeně
je rozesmějete ještě dneska. Na videotréninku, kdy
jsme se nechali natáčet při projevu před lidmi, jsme pak
viděli naše vlastní chyby. Někdo si hrál s knoflíky, někdo
takzvaně zakořenil (tj. stál bez hnutí na jednom místě),
někdo omílal pořád své „ehm“ a jiný rozhazoval rukama
jako Spejbl a Hurvínek. Co nám ale šlo, byla aktivita
na vzájemnou komunikaci. V bleskovém čase 26 minut
jsme poskládali třicítku kartiček tak, jak šly za sebou,
aniž bychom si vzájemně kartičky ukázali.
Setkáním v Brně ale kurz nekončí, je třeba ještě odevzdat
samostatné práce a prokázat tak, že jsme se něco přiučili.
Za všechny účastníky bych ráda poděkovala všem, kdo
se podíleli na organizaci tohoto kurzu. Vážně jsem si těch
pár dní v dobrém kolektivu užila.
Jana Krotilová, Pionýrská skupina Chomutov
PS: Ještě se mi nestalo, abych se setkala se skupinou 15
lidí a všichni byli nekuřáci. To mě ohromně potěšilo.
________________________________________________________________________________
Kurz „Lektor vzdělávacích aktivit neformální výchovy
a vzdělávání“ je součástí projektu Národního institutu
dětí a mládeže MŠMT Klíče pro život. Náš kurz je
součástí pilotáže vzdělávacích programů, které by na
základě vydefinovaných kompetenčních profilů měly
zvýšit připravenost pracovníků a dobrovolníků na
jednotlivých typových pozicích v organizaci.
Kromě tvorby a ověření vzdělávacího programu na
již zmíněnou pozici lektora, YMCA Brno realizovala
tvorbu a ověření vzdělávacího programu pro samostatné
vedoucí dětí a mládeže se zaměřením na hudbu,
divadlo nebo tanec.