Není dokonalého tělovýchovného systému, který by neměl ideálů, ku kterým směřuje. Ideální tělovýchova má zahrnovati všechny strany lidské bytosti. Tělovýchovný systém, jenž učinil si ať už výhradně nebo v prvé řadě cílem vybudování nebo posílení těla a nepečuje o potřeby rozumu a duše, nevyplní nikdy svého poslání.
Tělovýchova směřuje cestami cviku, her a výchovy
k dostižení nejvyššího stupně tělesné, rozumové a mravní
výkonnosti jednotlivcovy, t. j. v podstatě k vytvoření
nejlepšího typu občanského.
Slovo tělovýchova označuje přirozeně studium potřeb
lidského těla, ale při studiu tomto musíme vždy pamatovati
na vztah tělesných, rozumových a mravních stránek
jednotlivcových. Každá z těchto stran je v úzkém vtahu
k oběma ostatním a opomenutí druhých dvou stran nese
s sebou vznik jednostranné osobnosti.
Všimněme se těchto charakteristik a jejich vzájemného
poměru:
Prvním požadavkem dobře zaokrouhlené tělovýchovy je dobrá znalost funkcí a potřeb tělesných.
Už v nejrannějších dnech dětství lze dítko vyučovati tělovýchově:
Dávati mu prostá pravidla čistoty a dobrých návyků. Při
dalším vzrůstu děcka pokračuje i tělovýchova: Učíte děcko
všímati si toho, co tělo vyžaduje v různých obdobích
tělesného vývoje, aby tak poznalo příčiny a důvody pravé
pečlivosti a uvědomilo si následky nevšímavosti.
Posvátnou povinností každého otce a učitele je vlévati
do mladých a vnímavých myslí dítek poučení o správné
životosprávě a poukazovati na to, jaká odměna čeká ty,
kteří budou dbáti tohoto poučení a jaký trest stihne ony,
kteří nedbají největšího daru Božího: těla.
Dalším ideálem, ke kterému míří pravý program tělovýchovný,
je poučení o nutnosti a ceně hry v životě chlapců
a dívek, mladých mužů a mladých žen. Děti, které vyrostou
v pravém ovzduší, kde může se vyvinouti jejich pud
hrací, jsou mnohem méně náchylny k zločinnosti. Proto
velikým a nejdůležitějším ideálem tělovýchovy je instruovati
rodiče a učitele, aby ocenili dle skutečnosti vlastní
cenu hry v životě dítek a postarali se přitom,
aby dítě mohlo si hráti v prospěšném okolí, pod
pravým vedením a řádným dohledem. V prvních létech
dětství je zapotřebí jen velmi malé kontroly. Největší
otázkou je místo ku hře. Později, když už děti vyrůstají,
je potřeba jisté kontroly jasná, poněvadž v tomto období
– řekněme od 7–14 let – vyvíjí se charakter právě tehda,
kdy dítko si hraje s druhými dětmi.
My však nechceme program her omeziti pouze na dítky
a mládež. Je-li to vůbec možné, má býti hra pro všechny.
Jaký může býti větší ideál tělovýchovy nad onen stav, kdy
každý dospívající hoch a každá dívka schopná zúčastniti
se nějakého tělesného cviku bude znáti řadu her a pochopí,
jaký význam mají hry a sport pro zdraví lidské?
Třetí ideál tělovýchovného programu je výchova charakteru
sportem. První styk dítěte se světem, s bližním,
nastává ve hře.
Sobecké dítě musí se naučiti ustoupiti druhým, chce-li
nalézt kamarády pro hru. Dítě se naučí velice brzy, že
nebude míti nikoho, s kým by si hrálo, nechce-li hráti
poctivě, hněvá-li se po prohře, nebo vzdává-li se uprostřed
hry. Každé dítě miluje společnost a naučí se proto
chovati se k druhým slušně, chce-li, aby druzí si s ním
rádi hráli.
Při dalším vývoji hry a zábavy ve sportovní zápasy dětí
starších, vlastnosti čestné hry stávají se součástí dětského
života. Sociální život jednotlivců je těsně spojen
s hrou.
Dítě, které se naučilo řádnosti a čestnosti na poli hry,
přejímá tyto vlastnosti do celé své přirozenosti a přenáší
je do světa , který leží mimo hříště.
Ale člověk se učí ještě mnohému jinému v tělovýchově.
Mnoha věcem, jež se dotýkají více jeho samotného, nežli
jeho vztahů k druhým. Míním nauku sebekontroly, trpělivosti,
soustředěnosti, přesnosti, rozmyslnosti, dobrého
úsudku, lokálnosti, obětavosti, ochoty a rozvahy. Není
ženy ani muže, kteří by se byli delší dobu zúčastnili
nějaké tělovýchovné činnosti a při tom nezískali aspoň
jedné z těchto vlastností.
Proto je naším ideálem, aby náš program her a sportu
tříbil charakter všech, kteří se ho zúčastní, a aby nauka
získaná na hříšti, přenesla se do veškerého života, a aby
svět byl oblažen vždy větším počtem sportovců, mužů
a žen, kteří poznali a uplatnili zásadu čestné hry, a vše to,
co Angličan zove fair play.
Dalším ideálem tělovýchovy je poučení lidí o tom,
v jakém vztahu jsou tělo a duše. Cílem tělesné výchovy
je posílení tělesné mohutnosti a zdraví. Zdůrazňujeme
vliv tělovýchovy na vývoj charakteru. Ale je tu stále
ještě jeden bod, jehož jsme se nedotkli a tímto bodem
je konstatování faktu, že tělo je chrámem duše. Tělesný
stav člověkův může dosíci největší dokonalosti, rozum
může býti znamenitě bystrý, charakter muže nebo ženy
může býti velmi dobrý, pokud se týká jejich poměru
k druhým lidem, není-li však při tom všem povědomí
Boha, charakter lidský zůstává kusý. Jinými slovy: Budiž
naším ideálem, aby všichni muži a ženy pochopili a ctili
své tělo a snažili se zdokonaliti svůj tělesný stav řádným
životem a zdravým, osvěžujícím sportem hra budiž lidem
učitelkou charakteru, a mějmež na paměti, že lidské tělo
je chrámem lidské duše, že bez duchovního života je
tělesná podstata člověka neúplná a nedokonalá.
Lewis W. Riess (ředitel tělovýchovy Ymky v Českos-lo
vensku), doslovný přepis včetně gramatiky.
Z archivu YMCA, 20. léta 20. stol.