Připomínáme si dnes 20. výročí práce Ymky
u nás. Její práce samozřejmě nezačala teprve
před dvaceti lety, ale má mnohem delší historii.
A je to historie zajímavá i pohnutá, protože
její práce byla několikrát násilím přerušena
a znemožněna. Stavět na troskách není
lehké. Česká Ymka na nich začínala stavět
několikrát.
Po prvních nesmělých pokusech v 70. letech 19. století,
když se konečně podařilo rozběhnout činnost, tenkrát
především ve skupinách mládeže luterské a reformované
církve, přichází útlum během 1. světové války. Byla to
ale právě Ymka, která odvedla obrovský kus práce při
úsilí, jež vyvrcholilo sjednocením reformované a luterské
církve u nás do Českobratrské církve evangelické 17.
prosince 1918.
Působení Ymky mezi našimi legionáři (válečná Ymka)
byla předrou k nové kapitole ymkařské historie, která se
začala psát v roce 1921, a to především zásluhou presidenta
T. G. Masaryka a jeho dcery Alice, kteří iniciovali
jak příchod několika desítek ymkařských sekretářů
z USA, tak masivní finanční pomoc, díky níž Ymka také
velmi pilně stavěla.
To, co se Ymce podařilo během necelých dvou desetiletí
vybudovat, dostalo těžkou ránu během okupace a 2. světové
války. Poválečné nadšení vedlo k obnově činnosti,
která ale byla znovu brutálně rozmetána, tentokrát komunistickými
okupanty v roce 1951. Nastala dlouhá odmlka
v činnosti Ymky.
Práce a ideály Ymky se ovšem nerozplynuly a nevymizely
docela. Díky těsné spolupráci se Sdružením českobratrské
mládeže evangelické (SČME) a Svazem nedělních
škol (obě tato sdružení byla součástí Československé
Ymky, ale především spolupracovníkům Ymky, sekretářům
i dobrovolníkům, z nichž mnozí byli pracovníci církve, faráři nebo učiteli teologie, se podařilo řadu ideálů a myšlenek Ymky přenést do práce s dětmi
a mládeží v Českobratrské církvi evangelické. Počátkem
50. let začíná tradice tzv. letních brigád, organizovaných
Komenského bohosloveckou fakultou a Synodní radou,
kde se sice o Ymce nemluví, ale jejich duch je navýsost
ymkařský. Společná práce i hluboké duchovní obecenství,
rozhovory a diskuse, sport a hry, biblické programy,
rozvoj těla, duše i ducha – jako by opsané z návodu, jak
vést dobrý ymkařský tábor. Díky statečnosti a kreativitě
mnoha lidí se podařilo zachovat to nejcennější, co Ymka
měla, jejího ducha, i když „hlavička“ se musela transformovat.
Členy Ymky byli také mnozí profesoři bohoslovecké
fakulty. Myslím si, že stejné ymkařské kreativitě je potřeba
připsat i to, že bohoslovecká fakulta sice uspořádala
povinnou brigádu k 72. narozeninám J. V. Stalina, oficiálně
uznanou a posvěcenou úřady jako příspěvek k budování
socialismu, že při ní ale 45 posluchačů a profesorů
zpracovalo několik tisíc slov do nově vznikající biblické
konkordance. Biblická konkordance sama byla opět ymkařsky
kreativně pojmenována: Mírový závazek biblické
katedry.
Dobré ovoce, na které Ymka nasadila, tedy rostlo dál.
Na další šanci svobodně pracovat pod svým vlastním
praporem, čekala Ymka až do roku 1989.
Během pražského jara 1968 došlo k sice dalšímu pokusu
o obnovu činnosti Ymky, a to jak obnovu činnosti velké
Ymky, kterou inicioval Jan Apl, tak o obnovu Akademické
Ymky, v níž se angažovali J. B. Souček a L. Hejdánek.
V dubnu 1968 dokonce proběhla první setkání, Ymce ale
nebylo ani v časech největší otevřenosti jara a léta 1968
dovoleno pracovat oficiálně. Všechny naděje se náhle
a definitivně rozplynuly se příchodem spřátelených
armád a jejich dočasným usazením se u nás.
Když byla počátkem 50. let zakázána Ymka ve všech
komunistických státech střední a východní Evropy,
zaměřila se pozornost celosvětové Ymky a jejího ženevského
ústředí mnohem více na země tzv. třetího světa
v Africe a Asii, kde došlo k obrovskému rozmachu ymkařské
práce. Práce Ymka tím získala také nový akcent,
zdůrazňující mnohem více sociální problematiku.
Přesto ale nikdy neutichly hlasy, které se ptaly na
budoucnost Ymky ve východní a střední Evropě, ve státech
za tzv. železnou oponou. Existovala řada neoficiálních
kontaktů, především na půdě církví. To díky tomu,
že církve zde, na rozdíl od Ymky, existovaly dál, a pod
jejich křídly bylo možno konat celou řadu programů -
i když to mnohdy nebylo jednoduché a bez osobního
rizika pro organizátory i účastníky. Podpora křesťanské
práce s mládeží, kterou Ymka je, proto přicházela často
právě tímto kanálem.
Na konci 80. let, v atmosféře, kdy bylo možno o něco
snadněji cestovat k nám i od nás, se narodil plán, jak
pomoci Ymce v Čechách znovu začít zapouštět kořínky.
Plán spočíval v tom, že v Praze vznikne mezinárodní
turistická ubytovny, která bude sloužit především mladým
lidem a různým církevním skupinám a návštěvám.
Jako koordinátor programu měl být zaměstnán zahraniční
sekretář, který by se díky tomu dostal do kontaktu
s malými lidmi a skupinami mládeže u nás.
V září 1989 přijel do Prahy zástupce Evropské aliance
YMCA, Dietrich Reitzner, aby se o věci pokusil jednat.
Jednání vypadala nadějně. Při další návštěvě D. Reitznera
už ale bylo všechno jinak. Psal se prosinec 1989
a Československou za sebou mělo listopadové události.
Změny, ke kterým došlo po tzv. sametové revoluci, otevřely
Ymce nové dveře. Už na sklonku roku 1989 se
schází skupina asi 15 pamětníků, a ti začínají pracovat
na obnově Ymky. Brzy se k nim přidali další, už nejenom
pamětníci a bývalí členové (nejmladším z nich bylo
k šedesátce), ale také řada mladých lidí, křesťanů oslovených
a inspirovaných posláním a cílem Ymky. V čele
této skupiny stál Dr. Lubor Drápal. Vedle této iniciativy
se objevilo i několik dalších skupinek, často velmi nejistého
nebo pochybného původu i složení, které se buď
postupně připojily, nebo zanikly.
Velice brzy dochází k navázání kontaktů s pracovníky
Světové aliance YMCA a Evropské aliance YMCA. 1.
a 2. února 1990 se v Praze konalo výjezdní zasedání
výboru Evropské aliance YMCA, kterého se účastnil
také generální sekretář Světové aliance a zástupci Ymky
z USA. Šlo o strategickou schůzku zahraničních ymkařů
překvapených rychlostí vývoje událostí v „osvobozených
zemích střední a východní Evropy“ a možnostmi, které
Ymka v těchto zemích najednou získala.
Hlavním iniciátorem a motorem pomoci se stala evropská
Ymka. Na podporu nově se rodících Ymek vytvořila
Evropská aliance tzv. polní skupiny (Field Groups), které
koordinovaly pomoc novým Ymkám v různých zemích.
Ve skupině č. 3, která pracovala pro tehdejší Československo,
byli zástupci Norska, Dánska, Švýcarska,
Německa, Rakouska, Anglie, Kanady (Toronta) a USA,
jejím koordinátorem byl zde přítomný Odd Bjornsen.
Vedle něj patří velký díky také tehdejšímu generálnímu
sekretáři EAY Egonu Slopiankovi, a po něm nastoupivšímu
Dolfu Wederovi ze Švýcarska, neúnavnému organizátorovi
a kreativci. Největší roli ale nesehráli oficiální
představitelé, nýbrž vojáci v poli. Pro českou Ymku měla
klíčový význam při jejích prvních krocích práce už zmiňovaného
Dietricha Reitznera, který několik let pracoval
pro Evropskou Alianci YMCA (Iniciativa 5+2) s těžiskem
v Čechách, na Slovensku, v Maďarsku a Transylvánii.
Vedle D. Reitznera patří do síně slávy tohoto prvního
období také Michael Wardlow z Irska.
28. února byly Federálním ministerstvem vnitra schváleny
předložené stanovy YMCA v Československu a 2. března nabylo toto rozhodnutí právní moci. Schválené stanovy byly předpokladem k tomu,
aby bylo možno podniknout další nezbytné organizační
a právní kroky.
23. března 1990 se v zasedacím sále pražského hotelu
Budovatel (dnes Prezident) konala ustavující schůze
Pražské YMCA, prvního místního sdružení, které se
účastnilo kolem stovky příslušně budovatelsky nadšených
členů a příznivců Ymky. Po Praze brzy vznikla místní
sdružení Ymky v Hradci Králové, Liberci, Brně a na
několika dalších místech.
7. dubna 1990 se v Tyršově domě v Praze, za účasti 113
členů a příznivců Ymky z mnoha míst celého Československa
a také generálního sekretáře Evropské aliance E.
Slopianky, sešla ustavující schůze YMCA v Československu.
Jako biblické heslo, které zaznělo při úvodní
pobožnosti a mělo předznamenat nejenom jednání této
ustavující schůze, ale celé další budování Ymky, bylo
vybráno slovo ze Žalmu 127,1: „Nestaví-li dům Hospodin,
nadarmo se namáhají stavitelé. Nestřeží-li město
Hospodin, nadarmo bdí strážný.“
Začátky Ymky byly značně dobrodružné, někdy překotné,
spíše chaotické než přeorganizované, mnoho věcí
– například otázka majetku – bylo velmi nejasných.
Naše naděje pro Ymku ale vycházela z hluboké víry, že
to nejsou lidé, jen lidé a především lidé se svými schopnostmi
a obdarováními, ale také omezeními, nedostatky
a slabými stránkami, kdo Ymku staví, ale že Ymka,
která vzniká po letech nesvobody v Československu, je
Boží dílo a Boží povolání, Boží stavba, na kterém z veliké
a nepochopitelné Boží milosti smíme spolupracovat
se svým Pánem a Spasitelem. Naše práce byla nesena
prosbou, aby nám Bůh dával moudrost a sílu a my jeho
dílo příliš nekazili.
V roce 1992 na celosvětovém shromáždění YMCA
v Seoulu byla československá YMCA opět přijata za člena
Světové aliance YMCA. Předcházelo tomu přijetí za
řádného člena Evropské aliance YMCA v květnu téhož
roku na valném shromáždění evropské Ymky v Holandsku.
Rok 1992 byl ovšem také rokem rozdělení Ymky. Ymka
začala pracovat jako československé (tenkrát federální)
sdružení. Nebylo to vždy úplně jednoduché, někteří členové
slovenské Ymky velmi podporovali autonomistické
snahy a někdy se to projevilo i v Ymce. Ymka díky tomu
měla zvláštní strukturu: Existovala tu jednak Ymka československá,
jejímiž členy byla všechny místní sdružení,
a vedle toho Ymka slovenská, jejímiž členy byla pouze
místní sdružení na Slovensku. Přesto všechno se nám
dařilo pracovat ve veliké shodě a vzájemné úctě a pokoji.
S blížícím se očekávaným rozpadem Československa
se ale rozdělila také československá Ymka. 7. listopadu
1992 se v Praze, v budově Ymky Na Poříčí, sešel ustavující
sjezd Ymky v České republice. A začala vlastně
další kapitola ymkařské historie. Svým způsobem by se
dalo říci, že to je další začátek, a datum k oslavě, i když
tentokrát to byl začátek bez přerušení navazující na to, co
bylo. S dělením Ymky byl rozdělen také majetek: co bylo
v Čechách, připadlo české Ymce, co bylo na Slovensku,
na to získala práva slovenská Ymka. Slovenská Ymky
získala vesměs pouze práva a naději, protože majetek,
který se do té doby podařilo Ymce získat (i když to byla
a dodnes je jen menší část toho, co Ymce komunistický
stát sprostě ukradl) byl vesměs v Čechách (Praha,
Liberec, aj.). Česká Ymka se proto tehdy zavázala ústy
svých představitelů, že bude ze svého majetku podporovat
také práci Ymky na Slovensku. Jsem rád, že je to
tak dodnes, i když nová generace Ymkařů dává s těžkým
srdcem a méně, než kolik by se slušelo a patřilo na daný
závazek.
Při takovém počtu dat je těžké se v nich vyznat a orientovat,
a také určit, které z nich je nejdůležitější a hlavní.
Možná by bylo dobré je Ymce raději slavit všechna.
Pokud bychom nějak kreativně využila všechna data, kdy
vznikala u nás, přidali k tomu vznik první Ymky v Londýně,
vznik Světové aliance YMCA a třeba ještě nějaké
další šikovné datum, můžeme slavit nějaké kulaté ymkařské
výročí každý rok.
(dokončení příště)
Michal Šourek
____________________________________________________________
Konference YMCA v proměnách času
proběhla dne 13. října 2010 v Národním památníku na Vítkově v Praze. Zazněla na něm řada příspěvků zajímavých řečníků. Všechny si můžete přečíst ve
sborníku, který z této akce vychází právě v těchto
dnech.
Příspěvěk Michala Šourka, stávajícího předsedy YMCA v ČR přinášíme v tomto a následujícím vydání Proteinu, neboť bude k dispozici jen v elektronické verzi sborníku.
____________________________________________________________