Výchovně vzdělávací program přijat!
Autor: externí <protein(at)ymca.cz>,
Téma: 05/2011,
Vydáno dne: 13. 11. 2011
YMCA v ČR přijala letos v Brně na valném shromáždění dokument Výchovně vzdělávací program YMCA. O jeho vzniku jste byli pravidelně informováni a mnoho z vás na jeho vzniku spolupracovalo.
Všem těmto spolupracovníkům děkujeme!!!
Celý tento dokument je dostupný na webu dokumenty.
ymca.cz v sekci Výchova a vzdělávání. Co to Výchovně
vzdělávací program YMCA je a proč je pro nás důležitý?
Co je Výchovně vzdělávací program YMCA?
chceme ukázat navenek, čím je YMCA jiná
systém, ve kterém jde o kvalitativní parametry aktivit
YMCA
systém, který dává prostor každému pro formulování
vlastních priorit pro práci v YMCA
systém, který ukazuje směry, kam chce YMCA v aktivitách jít (= cíle) a kam chce v ideálním případě na konci věkových období dojít
(= očekávané výsledky)
ale svou cestu už si musí najít každý sám
fungování systému je tedy založeno na samostatnosti každého vedoucího aktivity
Proč YMCA potřebuje VVP?
potřebujeme v dnešní době umět vykázat kvalitu
stoupá poptávka po organizacích, které umí zajistit
kvalitní aktivity a umí tuto kvalitu vykázat (= standardizace
organizace)
obdobné dokumenty už mají (nebo na nich pracují) ostatní organizace
potřebujeme to pro nové dobrovolníky a pro posílení vlastní identity
Kdo VVP YMCA vytvořil?
tento program vytvořili zástupci KČ, kteří se přihlásili ke spolupráci, nebo se na práci podíleli v rámci společných setkání:
valná schůze 2008 (dokumenty Programy, Společenství,
Identita)
SeZam 2009 (témata YMCA)
pracovní skupina cíle (únor – červen 2010)
a pod vedením A. Gröschlové:
valná schůze 2010 (výchovně vzdělávací strategie YMCA)
SeZam 2010 (očekávané výsledky)
část podkladů byla získána na Setkání YMCA 2010
Co VVP YMCA obsahuje?
Představuje systém, jehož obsahem je popis procesu
pro naplňování poslání YMCA. Postupujeme od celku
směrem k detailu:
Poslání YMCA
Na základě poslání formulovaná témata pro oblasti
ducha, duše, těla, + svět (zpracováno: SeZam 2009)
Pro jednotlivá témata byl zpracován soubor cílů,
každému tématu odpovídal 1 až 3 cíle (zpracováno:
pracovní skupina cíle)
Následovala diskuze ke kategoriím aktivit, výsledkem je 8 kategorií aktivit YMCA (zpracováno: pracovní skupina + valná schůze 2010)
Pro tyto kategorie aktivit byly vybrány ze souboru
cílů priority – které cíle jsou pro danou kategorii nejdůležitější
z hlediska jejího obsahu = výchovně vzdělávací strategie YMCA (zpracováno: valná schůze 2010)
Následuje část největšího rozsahu – tzv. očekávané
výsledky: zde je podle jednotlivých věkových kategorií
(v úvodu charakteristika věkové kategorie) v pořadí
kategorií aktivit (tj. vzdělávací programy, hudební
programy, kreativní programy... sociální služby) formulováno,
jak bychom si představovali „výsledný produkt“
(účastníka aktivity YMCA) – (není to nic teoretického,
největší část byla zpracována na SeZamu v roce 2010
+ pro doplnění byly využity jako podklady zejména
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
a pro předškolní vzdělávání)
Jak hodnotit VVP YMCA?
zkoumat, zda tento celek vyjadřuje jinakost a rozmanitost
YMCA
zkoumat u sebe, jaké příležitosti dokument nabízí:
a. YMCA v ČR jako celek,
b. mému kolektivnímu členu
c. mně osobně
dávat připomínky k nesrovnalostem
Proč to není „Výchovný systém“?
problém je v termínu:
„výchovný systém“ je prvorepublikový termín, který
v současnosti není v souladu s obsahem předkládaného
dokumentu
„výchovný“ se omezuje na mládež, YMCA by v době
růstu významu celoživotního učení měla umět prodat
své přednosti, tj. i v dětských a mládežnických kategoriích jsou v aktivitách
rozvíjeny takové dovednosti, že se jedná o činnost nejen výchovnou, ale i vzdělávací
YMCA je výjimečná tím, že přes převahu aktivit pro
mládež nabízí aktivity pro všechny věkové kategorie
Co bude na VVP navazovat?
program ukazuje směry, kam se chceme v aktivitách YMCA vydávat
navazovat na něj budou metodické materiály:
a. studijní texty ke školením
b. metodické listy k Výchovně vzdělávacímu programu
chceme, aby nově příchozí vedoucí do YMCA měl k dispozici příručku pro vedoucího YMCA (rozsah cca 100 stran).
Andrea Gröschlová, foto: J. V. Hynek