(dokončení z minulého čísla)
Po svém ustavení musela být česká Ymka znovu přijata
do Evropské a Světové aliance, protože staré členství
zaniklo spolu s československou Ymkou. Do Evropské
aliance YMCA byla česká Ymka přijata na valném
shromáždění v Řecku, v květnu 1993, do Světové aliance
při výročním shromáždění Světové aliance v létě 1994
v anglickém Warwicku, V případě české Ymky to bylo
vlastně už 4. přijetí za člena Světové aliance.
Práce Ymky v 90 letech sebou samozřejmě přinesla
řadu výzev a otázek, na něž bylo potřeba odpovědět. Šlo
o identitu Ymky a její směrování na další roky. Zmíním
několik bodů, které považuji za důležité pro směrování
a život Ymky.
Důležitou otázkou identity bylo, zda jde o obnovu nebo
nové založení Ymky. Především mezi pamětníky se
znovu a znovu objevovalo volání po „obnovení“ Ymky,
jak ji znali ze svého mládí. Čtyřicetileté přerušení tradice
je ovšem velmi dlouhá doba na to, aby bylo možné
jednoduše a prostě pokračovat tam, kde činnost Ymky
skončila, resp. kde byla uťata. Mnoha lidem bylo ale od
počátku zřejmé, že nemůže jít a nepůjde jen o obnovu,
o restaurování a pokračování toho, co bylo, ale svým
způsobem o znovuzaložení, o docela nový začátek. Mnozí
tomu nerozuměli, rádi by se byli vrátili do časů dětství
a mládí.
Někdy na sebe brala tato diskuse úsměvnou podobu,
když například jeden ze seniorů požadoval, aby ve
stejných místnostech jako před lety instalovala Ymka
pingpongové stoly. Někteří, ale to bylo patrně opravdu
z legrace, připomínali, že v Ymkařském bazénu se plavávalo
bez plavek, protože právě na plavkách se přenáší
nejvíce choroboplodných zárodků a nečistot. Jindy ale
šlo o vášnivé střety.
Myslím, 90. léta byla pro Ymku nový začátek, reagující
na novou situaci ve společnosti i mezi mladými lidmi.
Důležité bylo, že se nám povedlo neztratit a neodradit
ymkařské seniory a pamětníky. Zůstali ymce věrní
dodnes, i když v mnohém vypadá úplně jinak. Myslím,
že se pro ně tato nová Ymka postupně stala domovem,
který měli a mají rádi. A považuji to za důležitou zásadu,
kterou Ymka má: otevírat se novým věcem, zkoušet, co tu
nebylo, opouštět staré modely a způsoby práce, ale dělat
to s velikou vstřícností, aby Ymka zůstávala společným
domovem těch, kdo patří do její rodiny.
Nicht kopieren, sondern kapieren – ne kopírovat, ale
kapírovat, pochopit, porozumět. Zdůrazňoval nám jeden
z našich tehdejších přátel a učitelů z Německé Ymky.
Dívejte se na svou minulost, na své kořeny, učte se,
zkoumejte, co dělali ti, kdo byli před vámi. Vycházejte
ze stejných zásad a jděte za stejným cílem – ale to, jak
budete svoji práci dělat, musí být nové, tvořivé, otevřené
pro novou dobu a využívající šance, které se otevírají.
Druhou velikou otázkou byla křesťanská orientace Ymky
a její otevřenost v značně sekularizované společnosti. Co
znamená, že je Ymka křesťanská organizace? Kdo jsou
– měřeno ymkařskou perspektivou – křesťané? Bude
Ymka vůbec přijímána jako křesťanská organizace? Znamená
křesťanství především etickou perspektivu, nebo
jde o víc? Nakolik, komu a v čem je možno se otevřít?
Bylo jasné, že Ymka chce být otevřená pro nové lidi,
nechce zůstat klubem pamětníků, oldymkařů. Pravá
otevřenost, je ale možná jen tam, kde je jasná vlastní
identita. Jinak hrozí nebezpečí, že se rozplyneme a ztratíme
svoji integritu nebo se uzavřeme a zakonzervujeme
a budeme nepřitažliví.
Hned ve svých počátcích Ymka přijala Ymka za svou
zásadu, známou ve světě Ymky jako: Christian leadership,
open membership (vedená křesťany, otevřená všem). Chtěla tím vyjádřit, že, se nechce a nemůže vzdát své jasné křesťanské orientace, že chce přinášet lidem,
a zejména mladým lidem, evangelium o Kristu, a že tedy
plyne z logiky věci, že to nemohou a nesmí dělat lidé,
kteří nejsou osobně zaangažováni, kteří nejsou insideři
ve světě víry, kteří nepřijali, jak o tom mluví Pařížká báze,
že Ježíš Kristu je jejich osobní Spasitel a Pán. Bylo ale
také jasné, že Ymka chce pracovat s velikou otevřeností
a kreativitou, s respektem ke všem, kdo v tomto světě
doma nejsou.
Vedle řady učitelů a přátel ze zahraničních Ymek, kteří
Ymku pronikavě ovlivnili a formovali, měla Ymka i své
vlastní učitele a vůdce.
Musím v této souvislosti zmínit znovu iniciátora obnovy
ymkařské práce prvního předsedu Ymky. Dr. Lubora
Drápala. I on patřil k pamětníkům, nebyl ovšem jen
pamětníkem, ale opravdovým nositelem tradice, reprezentantem
toho nejlepšího a nejhlubšího, co představovala
Akademická Ymka, jejíž byl posledním poválečným
sekretářem. Vedle toho, že reprezentoval to nejlepší
z tradice Ymky, byl doširoka otevřený pro nové výzvy
a možnosti, ovšem se zdravou kritičností, která umí také
trochu předvídat důsledky a rozlišovat. Ruku v ruce s tím
šla jeho otevřenost pro nové lidi. Dokázal kolem sebe
vybudovat skupinu spolupracovníků, první generaci
nových ymkařů, která spolu s ním sála u zrodu tohoto
fascinujícího organismu.
Pro práci Ymky byly nesmírně důležité samozřejmě
i jeho zahraničí kontakty, obrovská kredibilita, kterou
měl mezi ymkaři v zahraničí. Za důležitější ale považuji
právě jeho charisma vůdcovské. A také jeho nesmírně
hlubokou víru, navenek projevovanou spíše nenápadně,
ale o to hlouběji zakotvenou v Pánu života a smrti.
A zvláštní charisma tohoto našeho – a dovolím si říci
- otce zakladatele je zřejmé rovněž srovnání se situací
v jiných obnovujících se Ymkách, střední a východní
Evropy, kde byla často silně zastoupena tradice, bez
otevřenosti, nebo naopak veliká otevřenost bez skutečné
ymkařské identity, a v mnoha případech jen křesťanský
pláštík na jinak všelijakém těle.
Nemohu mu dnes poděkovat, protože už není mezi námi.
Ale můj veliký dík patří jeho manželce, Ivě, která celý
ten zápas procházela, nesla a bojovala společně s ním.
Děkuji.
Je tu i celá řada dalších lidí, které by stálo za to jmenovat
a připomenout. Za všechny chci zmínit jenom jednoho,
JUDr. Pavla Šimka, který má lví podíl na tom, že Ymka
získala budovu Na Poříčí a prokázal jí mnoho dalších
dobrých věcí.
Třetí oblastí, kterou chci zmínit, je ekumenická otevřenost
Ymky. Od svých počátků byla Ymka u nás ekumenicky
otevřená. Zmiňoval jsem již její podíl na spojení
dvou evangelických církví u nás. Přesto jejími členy byli
téměř výhradně protestanti. Bylo to dáno jak tradicí Ymky
samé, tak pohledem na ni ze strany různých církví.
V tomto ohledu prošla i celosvětová Ymka velký kus
cesty. Zatímco ve svých počátcích byla někdy i démonizována,
známý je výrok o Ymce jako prodloužené ruce
světového protestantismu, který s patřičnou obměnou
toho, o jakou ruku jde, spojenecké mocnosti nebo světový
imperialismus, použili později i jiní, v průběhu během
let si Ymka získala velikou kredibilitu římskokatolické
i pravoslavné církve, jak to tom svědčí řada dokumentů.
V první skupině zakladatelů Ymky v 90. letech byli především
protestanti, namíchaní pestře z různých církví.
Velmi brzy ale myšlenka Ymky oslovila i katolíky. Jsem
moc rád, že Ymka dnes funguje jako široké ekumenické
společenství. Myslím si, že je to jedna z věcí, ve které je
naše česká Ymka velmi unikátní a jedinečná uprostřed
naší evropské ymkařské rodiny.
Čtvrtá věc, kterou musím připomenout, je výchova spolupracovníků.
Školení, vzdělávání, semináře, kurzy, studijní
cesty. Generaci zakladatelů Ymky bylo jasné, že ymkařským
dělá program jeho „duch“ a nositeli ymkařského
ducha jsou ymkaři, vedoucí, spolupracovníci. K tomu
nejlepšímu, co Ymka ve svých počátcích udělala a měla,
patří obrovská spousta školení pro mladé vedoucí. Myslím,
že to bylo několik set lidí, kteří prošli nějakým školením
Ymky. Přitom hitem byl týdenní kurs o tom, jak dělat
křesťanskou práci mezi mladými lidmi. Samozřejmě, ne
všichni účastníci v Ymce zůstali, ale mnoho z nich patří
dodnes k jejím příznivcům a přátelům, a řada z nich pracuje
na jiných bohulibých místech.
Všechny tyto kurzy a semináře měly jedno společné:
nešlo jen o organizační, metodickou, pedagogickou,
právní a další potřebnou přípravu a vzdělávání, ale o hlubokou
duchovní formaci. Pobožnosti, společné bohoslužby,
společné modlitby a zpívání, práce s Biblí. Pro
řadu lidí byly tyto semináře pro vedoucí Ymky místem,
kde odevzdali svůj život Ježíši a začali cestu následování,
nebo ji prohloubili a obnovili. Myslím, že je to věc, která
dnes Ymce velmi pronikavě chybí.
Chybí jí víc lidí, podobných těm, kteří Ymku zakládali
v jejích úplných počátcích. U jejího zrodu stáli lidé vzešlí
z probuzenectví. Lidé, které oslovila Boží láska a kteří
ji přijali v Ježíši Kristu do svého života. Ježíš Kristus
se stal jejich Pánem a Spasitelem o kterém radostně
a směle svědčili. Byli to lidé obrovského misijního
a evangelizačního zapálení. A právě to je nepostradatelná
součást ymkařského ducha. Bez takových lidí se Ymka
stává docela obyčejnou organizací dětí a mládeže, která
možná organizuje dobré programy pro volný čas, ale
které zmizel nejdůležitější rozměr její činnosti a z metod
a prostředků se jí stal cíl a smysl.
Uplynulých dvacet let je možno hodnotit z různých úhlů
pohledu. Počtem členů, počtem místních sdružení,
počtem táborů, množstvím dotací, hospodářskou úspěšností.
Jsou to všechno věci svým způsobem zajímavé.
Hlavní hodnotící kritériu pro práci Ymky je ale jiné.
Dostala ho od toho, který Ymku povolal k životu. A to
nebyl George Williams. Ten byl jenom jeho poslušným
učedníkem.
Toho, jemuž budeme za svoji práci skládat účty, nezajímají
osobodny a body, čtvereční metry a úvazky, ale to,
kolika lidským srdcím jsme pomohli, aby se pro ně Ježíš
stal Pánem a Spasitelem.
Česká Ymka si při svém vzniku vybrala jako biblické heslo
pro svou práci verš z Janova evangelia (8,20): „Kdo
mne následuje, nebude chodit v temnotách, ale bude mít
světlo života.“ O tomto světle musíme celou svou prací
vydávat jasné svědectví.
Michal Šourek
____________________________________________________________________
YMCA v ČR vydala sborník z konference YMCA v proměnách času
k příležitosti 20. výročí obnovení činnosti po pádu komunismu.
Obsah sborníku:
1. YMCA v Československé armádě na začátku
20. stol., Mgr. Pavel Hlaváč, YMCA Praha
2. Význam YMCA v rámci dějin Československa,
JUDr. Pavel Kosatík, právník, novinář, spisovatel
3. Vzdělávání sekretářů YMCA v období první republiky,
PhDr. Zora Dvořáková, historička
4. YMCA a dokumenty totalitních režimů – StB,
2. sv. válka, Mgr. Tomáš Bursík, vedoucí odd. novodobých
českých dějin
5. Stručný přehled dějin Akademické Ymky, PhDr.
Jiřina Šiklová. Csc., socioložka, publicistka
6. YMCA - 2. odboj a poválečné období, Mgr. Jan
Šimsa, emeritní farář ČCE
7. Sport a tábory YMCA v období první republiky,
Jaroslav V. Hynek, sekretář pro vnitřní věci YMCA
v České republice
8. Pokus o obnovení YMCA v 60. l. a obnovení
v letech 90. Mgr. Michal Šourek, předseda YMCA
v České republice (pouze v PDF verzi)
9. YMCA v ČR dnes a zítra, Jaroslav V. Hynek
Základní informace a Co je YMCA?
K dispozici zdarma na YMCA v ČR - ústředí,
další informace na www.ymca.cz.
____________________________________________________________________