Alois Nebel
Animovaný / Drama
Česko / Německo, 2011, 84 min
Pokud se vypravíte na tento film do kina, nejspíš budete
očekávat něco nového a neotřelého. Na animovaný film
hraný skutečnými herci (tzv. forma rotoskopie) moc často
nenarazíte. A už vůbec ne na takový, jehož předlohou
je obyčejný komiks o na první pohled obyčejném výpravčím
kdesi v zapadlé stanici v Jeseníkách, kde si život plyne
pořád stejně a ani blížící se sametová revoluce tam
nepřináší žádnou velkou změnu.
Právě tímhle počinem, který je v Čechách zatím jedinečný, nabývá celý film na
zajímavosti a originalitě. Svou jednoduchostí a černobílým
provedením zvýrazňuje to, co je ve filmu důležité
– výrazy postav, jejich náladu a rozpoložení, skromné
prostředí železniční stanice či drobné detaily v podobě
dešťových kapek nebo rozbité misky na mléko pro kočku.
Většina těchto momentů by v klasickém filmu zanikla
v množství barev a akcí. Zde však pomáhají vžít se do
situace hlavních protagonistů a žít s nimi na chvíli jejich
nelehký život. V celém filmu se nijak moc nemluví, nikdo
nikam nespěchá, všechno je jakési rozvláčné a ospalé. Je
to však úmysl, protože to k realitě té doby nemá daleko
a navíc v této ponuré až téměř meditativní atmosféře člověk
lépe pochopí jak chování Aloise Nebela, tak i ostatních
podivných individuí, se kterými se v tomto filmu
setkáme. Rozhodně nečekejte, že by vás vlna akcí zvedala
ze židle. Spíše naopak – nejakčnější scénou se stává asi
půlminutové brutální vraždění Němého (Karla Rodena),
který tak mstí svou matku. Naštěstí se celá krvavá scéna
odehrává za barovým pultem, takže jsou diváci ušetřeni
sadistické černobílé animované podívané. Další probuzení
může nastat ještě při dvakrát opakované vzpomínce
na násilný odsun Němců ze Sudet, při přesunu Aloise
Nebela do Prahy nebo při útěku Květy (uklízečka záchodů
na Hlavním nádraží, do které se Nebel zamiloval) lesem
při silné bouři. Ale to je asi tak všechno. Celkově příběh
působí velmi neuceleným, skoro až prázdným dojmem.
Vše je řečeno jen v náznacích, které pochopí asi jen
divák, který předem četl komiks. Všem ostatním zůstane
film tak nějak zahalen v mlze...
Na závěr musím dodat, že film sice ztrácí díky slabému
příběhu, ale místo toho získává plusové body nejen díky
originálnímu zpracování a skvělé mimice herců, na které
je založena většina komunikace postav. Nepostradatelnou
součástí je také hudba, která film doprovází. Skupiny
Umakart a Priessnitz odvedly skvělou práci a především
píseň Půlnoční (zpívaná Václavem Neckářem) je mistrovské
dílo, které vám bude ještě dlouho po opuštění
kina znít v uších stejně jako mně a dost možná si ji pak
rádi pustíte doma i na Štědrý večer.
Ondřej Strádal, foto: Aerofilms