Předně je nutno říci, že nejsem sociolog
a interpretace výsledků sčítání lidu, resp.
jednoho ze zjišťovaných údajů – náboženské
víry občanů ČR – bude postavena čistě na
mé intuici a poznatcích, které jsem získal
sledováním české duchovní scény v posledních
více než 20 letech.
Mám za to, že je třeba zvážit relativně velký počet faktorů,
který výsledky sčítání ovlivňuje. Především je nutné
si uvědomit, že výsledky sčítání lidu nejsou údajem
o počtu členů té které církve či náboženské společnosti.
K jednotlivým subjektům se mohou přihlásit jak členové,
tak pouze sympatizanti. Na druhou stranu, řádní členové
mohou mít řadu důvodů, proč o sobě tento údaj při sčítání
lidu neuvést.
Asi největší deformací, kterou tato otázka trpí, je skutečnost,
že byla nepovinná. Celkem 45% občanů na otázku
vůbec neodpovědělo, při sčítání v roce 2001 tak neučinilo
jen 8,8%. Někteří zřejmě z lenosti, někteří ze zásady,
že státu do osobní víry občanů nic není, někteří možná ze
strachu před případným zneužitím dat. Jasným signálem
pro církve však je, že víra (a to i křesťanská) se stále více
stává individualistickou a potřebu společenství v církvi
lidé přestávají vnímat jako nezbytnou. Případně žijí ve
společenství s jinými křesťany, ale nepotřebují k tomu
formální instituci církve, která je buď
zklamala, či cítí rozpory vlastního přesvědčení s některými
postoji či dogmaty té které církve.
Když jsem navrhoval Českému statistickému úřadu změnu
v otázce zjišťující náboženskou víru občanů České
republiky, sledoval jsem tím přesně opačný cíl, než se
ve výsledku projevil. Předpokládal jsem, že pokud bude
zavedena možnost odpovědi „věřící – nehlásící se k žádné
církvi ani náboženské společnosti“, může to zvýšit
celkový počet věřících v ČR. Měl jsem za to, že bychom
se tak mohli dostat z pozice nejateističtější země světa.
V roce 2001 se k nějakému náboženskému vyznání přihlásilo
32% občanů. Při tomto sčítání jen 21%, z toho
jen 14% hlásících se k nějaké konkrétní náboženské
skupině. Nová možnost odpovědi (věřící – nehlásící se
k žádné církvi ani náboženské společnosti) tak získala
7% příznivců, to je přes 700.000 lidí. Nerekrutovali se
však proti mému předpokladu z lidí, kteří v minulém sčítání
uvedli, že jsou bez vyznání (přihlásit se ke konkrétní
skupině, když věřím jen individuálně je obtížné), ale tato
možnost odpovědi se spíše stala záchrannou sítí pro ty
věřící, kteří se již nedokáží ztotožnit se svou původní
církví. Můj osobní odhad je, že minimálně půl miliónu
lidí tvořících tuto skupinu, se v roce 2001 přihlásilo
k ŘKC. Úbytek 25% u odpovědi „bez vyznání“ (z 59%
v roce 2001 na 34% v roce 2011) je nutno přičíst spíše
odlivu respondentů k odpovědi – nezjištěno.
Ptáme-li se po příčinách úbytku lidí ve velkých církvích,
musíme mít na paměti, že za posledních 10 let jich také
řada zemřela, neboť věková struktura členstva tohoto typu
církví je nepříznivá, převažuje právě starší generace.
Výsledky, které mě nejvíce překvapily, jsou opravdu
hodny zamyšlení. Jen pár měsíců kampaně na sociální
síti Facebook a pár článků v médiích a recesistní skupina
rytířů Jedi (víra dle televizního seriálu Hvězdné války)
získala přes 15.000 příznivců, tedy více než Náboženská
společnost Svědkové Jehovovi po 100
letech existence na našem území. Samozřejmě
nelze srovnávat trvalost vztahu těchto
lidí k oběma skupinám. Pokles příznivců
Svědků Jehovových jsem očekával, propad
o 44% na 13.097 však ne.
Nelze jinak než konstatovat, že srovnání
výsledků sčítání v otázce náboženské víry
v letech 2001 a 2011 je opravdu dramatické.
Asi nikdo neočekával takový propad u valné
většiny církví. Ten činí u různých církví
a náboženských společností v průměru přes
30%. Namátkou… JB o 37%, ECM o 55%,
ČCE o 56%, ŘKC o 61% či Novoapoštolská
církev dokonce o 78%. Naopak např. Církev
bratrská si o 9% polepšila.
Na druhou stranu je třeba vyjádřit lítost nad
tím že pro více než 1.800.000 lidí přestala
být jejich církev natolik blízká, že by byli
ochotni se k ní radostně a s hrdostí přihlásit.
Každý z nich k tomu měl svůj specifický
důvod. Můžeme to brát ale také jako plus.
Církve respektují svobodnou vůli lidí a proto
je jistá fluktuace přirozená. Nebo že jen
necítí stádovitou povinnost sdělovat data
o sobě státu, když to není nutné. Zvažme ale
také, zda sbory dokáží vytvořit takové prostředí,
které je pro členy inspirující a posilující
jejich osobní duchovní život, a jež by
vedlo k větší identifikaci se společenstvím
církve.
V každém případě můžeme říct, že výsledky
jsou jistým nastavením zrcadla a přinesly
zvláště pro církve řadu otazníků, kterým je třeba se
věnovat, pokud přemýšlíme o budoucnosti církví u nás.
Osobně bych doporučoval církvím sestavit tým lidí, který
se pokusí tato data co nejlépe analyzovat a vyvodit z nich
odpovědi, které mohou přispět ke schopnosti vhledu do
potřeb dnešních věřících, i lidí kolem nás.
Otázka pro nás: Jsou tato data důležitá pro YMCA?
Jaroslav Vojta Hynek, graf a data: autor textu dle czso.cz