– evangelium podle Jóba
Nový film sedmašedesátiletého amerického
filozofa, scénáristy a režiséra Terrence Malicka
Strom života, který měl českou premiéru v létě
v nesoutěžní části Mezinárodního filmového
festivalu v Karlových Varech, lze bez přehánění
označit za filmovou událost letošního roku.
Nejen proto, že na prestižním filmovém festivalu v Cannes
vyhrál hlavní cenu Zlatá palma a filmem roku je
také podle zářijového verdiktu Mezinárodní federace
filmových kritiků FIPRESCI, nejen pro své hvězdné
obsazení a skvělé herecké výkony dospělých (Jessica
Chastain, Brad Pitt, Sean Penn) i dětí (Hunter McCracken,
Tye Sheridan, Laramie Eppler), ale především pro
hloubku jeho poselství inspirovaného biblickou knihou
Jób. Příběh vyprávěný Malickovým typicky pomalým,
meditativním, obrazově snovým způsobem, u nás známým
například z jeho slavného válečného filmu Tenká
červená linie, umožňuje divákovi cítit, přemýšlet a náhle
i osobně prožít přehlíženou mystiku velkolepé přírody
a nejbližších lidských vztahů jako modlitbu.
Film uvádí citát z 38. kapitoly knihy Jób: „Kde jsi byl,
když jsem zakládal zemi…, zatímco jitřní hvězdy společně
plesaly a všichni synové Boží propukli v hlahol?“
Stejně jako starověké biblické drama dává pak více než
dvouhodinový snímek vnímavému divákovi prožít katarzi
od dnešního mnohdy jalového řečnění o Bohu k živému,
proměňujícímu, naslouchajícímu rozhovoru s Ním.
A shodně se starozákonním opusem odpovídá i ve filmu
nevystižitelný Tvůrce prostým otevřením zaslepených
lidských očí pro ohromující zázrak stvoření a čisté krásy
nebe, země a intimních vztahů, jichž je každý z nás
součástí. V úžasu a dojetí náhle příchozímu dochází, že
skutečným zdrojem, stromem života nejsou naše zábava,
soběstřednost či ú-spěch, ale podivuhodná štědrá prostota
Boží svatosti: „Bez lásky je život jen záblesk“.
Příběh Stromu života je skládán ze vzpomínek dospělého
muže na své dětství a první kroky do světa dospělosti
v prostředí texaského předměstí v padesátých letech
minulého století. Divák je v divokém dospívání vzdorovitého
chlapce svědkem jeho střetu s matčinou „cestou
lásky“ i s výchovou autoritativního otce jako „cesty přírody“.
Brutální vynoření zla a smrti v dětském světě vyvolá
ty nejtěžší lidské otázky víry, podstaty života, adresované
zde nikoli lidem, ale přímo Bohu. A Boží odpovědí na
prokletí zla je ovšem vnitřní proměna, budoucí vzkříšení
a nové stvoření. To vše ve velmi neobvyklém a velmi
působivém, téměř výhradně pocitovém prolnutí příběhu
a obrazu, srovnatelném snad jen s filmy Andreje Tarkovského
nebo Stanleyho Kubricka, kladoucími na diváka
podobný nárok intenzivního, zcela osobního zapojení.
Prostředníkem při tom je úchvatná kamera Emmanuela
Lubezkiho Morgensterna známého i ze spolupráce
s Timem Burtonem nebo Martinem Scorsesem, a až neuvěřitelná
práce pěti nejlepších hollywoodských střihačů.
Duchovní působivost filmu až k rozechvění umocňuje
hudba od klasiků jako Berlioz, Brahms, Bach, Mozart
nebo Smetana. Velkolepé obrazy z vesmíru, přírody,
prehistorie i zaslíbené nové země jsou přitom tak průzračně
čisté a přímočaré, že pro současného diváka jsou
chvílemi až nesnesitelné. U tématu jako je toto, je však
patos zcela na místě a zcela ve službách očistné katarze
skryté v tomto filmu. Nepromarnit ji znamená, podobně
jako v knize Jób, prostě utišit své nároky a konstrukce
a otevřít se tomuto pozoruhodnému uměleckému dílu.
Tomáš Kábrt
(DVD by mělo přijít na trh v dubnu.)