Celoročně pracující skupiny YMCA v roce 2011
Kolektivní členové YMCA realizují ročně několik stovek
aktivit nejrůznějšího druhu – jednorázové, jednodenní
akce, vícedenní, tábory, školení. Jaké ty aktivity jsou?
Které převažují? Jaké věkové skupiny jsou do všech těch
aktivit zapojeny? To jsou všechno otázky, které nás zajímají,
protože vypovídají o Ymce jako celku, jejích současných
prioritách a potřebách. Proto se nyní společně
podíváme na kategorii v aktivitách YMCA nejsilnější
a tou je kategorie 2A – celoročně pracující skupiny, jak
o ní vypovídají záznamy ve výkazu vnitřních grantů za
rok 2011.
Za rok 2011 bylo vykázáno celkem 254 celoročně pracujících
skupin: Nosislávek, KOM, GO klub, Aeria Gloris,
Pandové, Grizly. Smolničky, Berušky, Fajún, Fileo,
opět Berušky, Broučci, Jakoubek, Rosa, Tyjátr, Beránek,
Yandabanda, Veverky, Vlaštovky, Bludičky, Vydry, Dráčata,
Sovičky a mnoho a mnoho dalších! Za nápaditými
názvy se skrývá mnoho lidí nejrůznějšího věku, spousta
volného času stráveného přípravou jednotlivých setkání,
mnoho společné práce, společných chvil, také problémy
a krize, jejich překonávání. Ale jací lidé? Spíše mladší,
či starší? Víc se v Ymce zpívá nebo maluje? To nás nyní
bude zajímat. Bude nám to umožněno díky trpělivosti
těch, kteří dostali výkazy vnitřních grantů v jednotlivých
kolektivních členech na starost. Děkujeme!
Jak víme, YMCA patří mezi organizace, které nabízí aktivity
ve všech věkových kategoriích. Jedna skupina je otevřena
většinou více věkovým kategoriím. Spočítali jsme,
kolik celoročních skupin navštěvují účastníci spadající
do jedné věkové kategorie. Ve které kategorii je to nejvíce
skupin? To nám představí následující graf:
Těší nás, že nejvíce skupin navštěvují děti a mládež ve
věkových skupinách 6 až 11 let (z 254 skupin je to 94
skupin a ve věkové skupině 11 až 15 let je to 95 skupin.
Zajímavé je, že propad nastává ve skupině 15 až 20 let
(pouze 63 skupin), který se opět vyrovnává ve skupině 20
až 26 let. YMCA se ve svých činnostech věnuje zejména
dětem a mládeži do 26 let. Spočítali jsme, jaký je poměr
mezi skupinami, které navštěvují děti a mládež do 26 let
a skupiny, které navštěvují ti starší:
Zajímalo nás, jaké zaměření je v rámci celoročně pracujících
skupin nejrozšířenější. Hudební programy? Kreativní
programy? Kdepak! Jsou to sportovní a pohybové
programy:
A jaké si dáváme cíle? Co chceme nejvíce rozvíjet
u našich účastníků? Vycházíme zde z našeho loga, rovnostranného
trojúhelníku, který je symbolem pro rovnoměrný
rozvoj osobnosti. Vrchní rameno představuje
ducha, který je podepírán duší a tělem.
Také nechceme, aby ymkařský trojúhelník zůstal izolovaný,
proto čtvrtým rozměrem rozvoje osobnosti v YMCA je
svět. Chceme, aby účastníci byli vybaveni dovednostmi
potřebnými pro aktivní zapojení do života společnosti.
Volbou určitých cílů dáváme najevo, které hodnoty jsou
v našich činnostech podstatné. Které cíle z výběru byly
nejčastěji zastoupené, a to napříč aktivitami? Všimněme
si, že poměr ve volbě cílů je v jednotlivých oblastech
odlišný. V části C – tělo je četnost u jednotlivých hlasů
nejvyšší.
V oblasti ducha považovali vedoucí aktivit z celkového
počtu 21 cílů za nejvýznamnější:
A10 – vést k ohleduplnosti a nesobeckosti (91x),
A19 – poskytovat prostor k seberealizaci mladých
(79x),
A16 – roznítit, udržovat a posilovat zájem o vlastní
rozvoj (73x),
A20 – podporovat ducha tolerance, porozumění, lásky
a odpovědnosti (61x).
Celkově zde byly hlasy mnohem více rozloženy mezi větší
počet cílů než v dalších kategoriích. V oblasti duše
považovali vedoucí aktivit z celkového počtu 34 cílů za
nejvýznamnější:
B9 – podněcovat ke smysluplnému trávení volného
času (115x),
B19 – vést k pochopení hodnoty čestného chování
(69x),
B25 – rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem
(64x),
B33 – vést k sebepoznání (učit se rozpoznat své
schopnosti, své slabé a silné stránky, rozvíjet je a pracovat
s nimi) (50x).
V této kategorii je nashromážděn největší počet cílů, přesto
je volba soustředěna na jisté priority. V oblasti těla
považovali vedoucí aktivit z celkového počtu 13 cílů za
nejvýznamnější:
C2 – podněcovat k všestranným aktivitám (174x),
C11 – podporovat spolupráci v kolektivu (173x),
C9 – rozvíjet sebejistotu, podporovat snahu být lepší,
překonat sebe sama (133x),
C3 – podněcovat zájem o sport (71x).
V oblasti světa považovali vedoucí aktivit z celkového
počtu 15 cílů za nejvýznamnější:
D 14 – podněcovat zájem o vlastní rozvoj v oblasti
vztahů ke světu, k lidem (136x),
D 8 – umění hledat kompromis, učit schopnosti objektivního
úsudku (104x),
D 15 – rozvíjet empatii, pocit potřebnosti (89x),
D 7 – vést k zájmu o potřebné (77x).
Další zajímavá data na nás čekají při bližším zkoumání aktivit podle zaměření. S jeho výsledky budete seznámeni zase v příštím čísle!!!
Andrea Gröschlová