Jarda Pechar byl před několika měsíci zvolen
předsedou YMCA v České republice. Nechali
jsme mu nějaký čas pro adaptaci na novou roli
a nyní jsme se ho zeptali na pár otázek…
Dá se o tobě říci, že jsi už zasloužilý Ymkař,
jak dlouho jsi členem YMCA a jak ses dosud
v YMCA angažoval?
S Ymkou jsem se potkával díky Luboru Drápalovi v Braníku
už někdy začátkem devadesátých let. Je pravda, že
mě to moc nebralo. Chápal jsem to spíš tak, že starý pán
si plní svůj dávný sen a obnovuje něco, co mu zatím
vždycky někdo zakázal. Pak jsme se spolu dostali do
Polska na jakousi evropskou konferenci YMCA a mně
došlo, že tu jde o víc. Hodně jsem se v té době začal zajímat
o křesťanskou orientaci YMCA a jako téma je to pro
mne důležité dodnes. Živě si vzpomínám na sáhodlouhé
a často dost ohnivé diskuse o Paláci YMCA, na okolnosti
okolo transformace jednotlivých kolektivních členů
YMCA, na vytváření systému VG…
Když jsem začal farářovat ve Strmilově, ukázala se YMCA
jako skvělá platforma pro práci s dětmi – hlavně proto,
že na první pohled neměla ve svém názvu slova jako
„církev“, „kostel“ „křesťan“ a tak. To byla pro zdejší
veřejnost takřka sprostá slova. Když byla nějaká akce
na farské zahradě, tak byli velmi podezřívaví, ale právě
jméno „YMCA“ dokázalo ty první obavy dobře rozbít.
Rodiče pak chodili a ptali se, jestli bude YMCA dělat
ten pionýrák a když jsem přisvědčil, tak děti pustili. Po
pár letech už to nikdo neřešil. Pak už YMCA mohla dělat
divadlo v kostele o Vánocích, se skauty přivážet betlémské
světlo…
Když to vezmu úředně, tak Lubor Drápal mi říkal „sekretář
pro křesťanskou orientaci“, byl jsem vedoucím pobočky
YMCA Jindřichův Hradec, vedoucím řady táborů a desítek
dalších aktivit, pak zakládajícím členem a předsedou
YMCA Strmilov, členem ústředního výboru…
Zastával jsi tedy různé role, v čem vidíš výhody
a nevýhody těchto zkušeností pro tvou novou
roli předsedy celé YMCA v ČR?
Asi největší výhodu vidím v té možnosti ohlédnout se
dozadu. YMCA si prošla mnohdy velmi klopotným vývojem, kde velkou roli hrály nejen faktické spory, ale i ta „člověčina“. Moc dobře vidím, jak je potřeba
vědět o obojím a nestavět Ymku ani na jednom, ani na
druhém, ale na obojím zároveň. Musíme být profesionální
organizace, kde spolu hrajeme férovou hru.
Nevýhoda? Těžko se mi vžívá do situace velkých Ymek
– do toho se pořád musím znovu a znovu nořit. Vůbec
rozdíly mezi jednotlivými Ymkami! Jsou dost velké
nejen v šíři záběru a v poskytovaných aktivitách, ale
i v množství lidí, kteří za nimi jsou. V tom, jestli to dělají
jako dobrovolníci či zaměstnanci. Rozdíly jsou v církevním
zázemí a to i v rámci jedné církve. Města velká
a malinká, lokální či celorepublikový záběr… Je ošidné
poměřovat to mně dobře známou zkušeností Strmilova,
Jindřichova Hradce či Braníku.
Co si myslíš, že můžeš na této pozici do YMCA
přinést – vnést, který úkol před sebou vidíš
jako nejdůležitější?
O těch dvou pilířích, na kterých vidím Ymku stát, už byla
řeč – profesionalita a zároveň přátelské ovzduší. V tuto
chvíli myslím nemá YMCA nějaký zásadní problém ani
s jedním z nich, ale to není samozřejmost, která prostě
je a bude. Na tom se musí velice intenzivně pracovat.
V profesionalitě třeba na důrazu na vzdělávání a formaci
činných členů, ve vztazích na vzájemném setkávání se
a kolektivním řešení všeho, co řešit je potřeba.
Česká republika má ohromný misijní potenciál. Sekularizační
vlna, která přichází do tradičně křesťanských
zemí, už je za námi. Lidé (zvlášť mladí) nejsou ateisté,
ale antiklerikálové. To je ta dávná strmilovská zkušenost,
která se mi ale beze změny vrací znovu a znovu. Tady
může YMCA udělat velikou práci – ukázat, že křesťanství
je něco, co dokáže formovat k dobrému i z pohledu člověka,
který pro církev nenajde slušné slovo.
Které další body považuješ za důležité, aby se
na nich v nejbližším období pracovalo?
Dost mě trápí izolace jednotlivých Ymek. Nepřipadá mi,
že by od sebe byli jednotliví kolektivní členové geograficky
tak daleko, aby se nemohli na nějakých aktivitách
potkávat. Myslím, že tohle by hodně prospělo nám samotným. Špatně se bojuje, když je člověk sám voják
v poli. Při akcích, které budou společně organizovat dvě
tři Ymky, se najednou potká docela slušný houfec lidí,
kteří táhnou za jeden provaz a táhnou stejným směrem
– jen se doposud neviděli.
Dost v tomto ohledu udělají i teambuildingové aktivity
v rámci YMCA – každoroční Setkání YMCA na Soběšíně
apod. Času máme všichni stejně – 24 hodin každý den
a to 7 dní v týdnu. Je na nás, čemu ho věnovat chceme
a čemu ne. Chci vést jednotlivé Ymky, aby se účastnily,
představovaly své aktivity, inspirovaly jiné a nechaly
inspirovat sebe.
A které aktivity považuješ za perspektivní pro
YMCA konkrétně?
Ty „dovnitř“ už jsem zmiňoval, tak ještě ty „ven“. YMCA
dokázala již od svých začátků zaplňovat mezery na trhu
– péče o ty, kterým se nikdo nevěnoval, sporty, které
se jinde nedělaly, diskuse na témata, o kterých se jinde
nediskutovalo. V současnosti se mládež štěpí na menší
část, která se hrne do všemožných aktivit a většinu, které
stačí ke štěstí počítač. Máme na to, abychom dokázali
oslovit i ty druhé. Tady se ale musí rozhlédnout každá
YMCA sama kolem sebe – co chybí? Výuka hry na
netradiční hudební nástroje? Kadeřnický kurs? Výlety na
kolečkových bruslích? Klub sprejerů, který po dohodě
s Městským úřadem opravdu dobře pomaluje místní
betonový most? A všechny zkušenosti – dobré i špatné
– honem s nimi na Soběšín a říct to ostatním.
V čem vidíš největší potenciál YMCA?
Má zázemí v církvi. Je to snad jediná organizace pro
mládež, za kterou se někdo modlí. Jestliže si uchová
dobrý vztah k církvím, tak s nimi nesplyne, ale zároveň
bude mít za zády síť far a kostelů. Tedy v praxi – farských
zahrad k táborákům i společenství lidí, kam se dá přijít.
Farářů, za kterými mohou jít pro radu či poslat lidi hledající
něco, co už YMCA nemůže poskytnout. Tohle je
ohromná síla, se kterou se musíme naučit
pracovat, protože si máme vzájemně mnoho
co dát.
Vidíš i nějaké slabiny YMCA?
Nevyhneme se té „člověčině“, která velice
rychle vypluje na povrch, když přijde řeč
na peníze. Vypluje na povrch, když někomu
v té které Ymce jde víc o to, aby tu
kterou aktivitu vedl on, než aby rostla ona
aktivita. Jsme silná, známá organizace
– s velkým množstvím aktivit se zákonitě
objeví i lidé a aktivity, ze kterých radost
mít nebudeme. Nic z toho ale není něco,
co bychom už neznali a co bychom nedokázali
řešit.
Na co si myslíš, že by bylo dobré, aby si YMCA dala pozor?
Myslím na známé tři Svatoplukovy pruty – dokud drží pohromadě, nikdo je nezlomí.
Když se oddělí, jeden po druhém snadno prasknou.
Takhle je to s aktivitami YMCA, jak je popisuje ymkařský
trojúhelník. Když se zaměříme výhradně na tělo, ducha
či duši, dříve nebo později zaniknou. Když ale drží jako
trojúhelník pohromadě, tak se jednotlivé aktivity nesou
vzájemně. Rozvážit, jak se v té které naší aktivitě projeví
posilování roviny tělesné, roviny sociální i naše vztahování
se k tomu, co nás přesahuje – to je něco, co dělá
Ymku Ymkou.
Polož si otázku a rovnou na ni odpověz!
Už takhle je to dlouhé jako Lovosice… :-)
Za rozhovor děkuje J. V. Hynek