4. část
Teskně hučí Niagara I
Prakticky veškerý pobyt v Kanadě jsem strávil v areálu
kampusu. Náklady na tyto bezmála čtyři měsíce ze mě
vymáčkly maximum a tak jsem musel oželet jakékoliv
větší radovánky a výlety do okolí. Nicméně jsem si
nemohl upřít alespoň jednu výpravu, podnícenou navíc
přáním vlastní babičky.
Bylo již těsně před zkouškovým obdobím, poslední
přednášky odezněly a semestrální práce netížily pracovní
stůl. Počasí optimisticky hřálo v předpovědích počasí
a dva dny volna strávené v Montrealu a na Niagarských
vodopádech vypadaly jako velké dobrodružství. Při rozpravách
o chystané cestě s místními jsem byl zaskočen,
že štreku přes osm set kilometrů dlouhou většina označovala
za „Jo, výlet…“. Je to samozřejmě dáno velkou
vzdáleností mezi většími městy a cesta například z univerzity
domů se může rovnat přejezdu celé Evropu.
Cestu jsem se snažil naplánovat co nejpřesněji. Z univerzity
do Sherbrooku (nejbližší město), odtamtud do
Montrealu, z Montrealu do Toronta a nakonec do Niagara
Falls a zpět. Bylo mi jasné, že to výlet na jeden den
není. Montreal stejně jako Toronto, které sloužily pouze
jako přestupní města, skýtají mnoho zajímavostí a krásných
míst, které nelze prozkoumat za několik hodin ani
za jeden den. Musel jsem tedy značně plánovat, kam se
podívat a zároveň nepřijít o ty správná autobusová spojení.
Cestování v Kanadě je stejně jako vše ostatní dražší. Při
jízdě vlakem se nedoplatíte. Přichází tedy v úvahu propůjčení
čtverkolého vozidla. Benzin a nafta je na celém
americkém kontinentu nesrovnatelně levnější, ale jelikož
jsem byl sám, ani půjčení auta nebylo tou správnou volbou.
Zbyly mi tedy autobusy. Ty jsou již blíže k našim
cenám, ale přesto za celých 800 kilometrů (polovina
cesty) bych zaplatil v přepočtu přes 2000 korun. Jako
alternativa tohoto všeho je rozvinutý systém levných
autobusových společností a především spolu cestování
autem. Při dostatečně brzké rezervaci tak můžete cestovat
pomocí dálkových autobusů za zlomek normální ceny. Stejně tak, pokud si pohlídáte seznam řidičů, můžete si najít na internetu mezi cílovými městy
někoho, kdo vás sveze, většinou za poloviční cenu. A to
bylo i vítězství, které mi tuto cestu umožnilo.
V poslední listopadový den jsem si trochu přivstal, abych
stihnul první autobus do města. V jídelně jsem měl
objednaný balíček jídla v úhledné krabičce, která mě však
překvapila svým obsahem. Očividně si Kanaďané spletli
období velikonoční-postní s obdobím skoro vánočním.
Na ohlášenou dvoudenní misi jsem dostal pouze dva
sendviče, které nakonec zmizely již v první polovině dne.
Zůstal jsem však Čechem a udělal si několik toustů pro
jistotu sám.
Po příjezdu do Sherbrooku jsem byl mírně na rozpacích.
Právě zde jsem měl poprvé zakusit tzv. spolujízdu, tedy
spoluúčast na cestě stejným směrem, ale s cizím řidičem.
Informace o místě setkání však byly popsány zjevně pro
místní studenty, kteří vědí, kde co je. Nakonec, leč přes
jeho opožděný příjezd, jsme společně s dalšími dvěma
dámami vyrazili směr Montreal. Cesta do Montrealu je
vcelku nudná a klidná, a tak jsem si mohl dopřát ještě
hodinku spánku k dobru.
Montreal je obří. Ve své podstatě je to jeden velký kopec
tvořící ostrov, který je obtékán řekou z obou stran. Vše
postavené na „pevnině“ lze považovat za centrum. Zbytek,
rozlohou však větší než ostrov, je pak opatřen označení
uptown neboli předměstí. Je to však plnohodnotná součást
centra a vidíme zde tedy pouze odkaz na minulost
a hlavní oblast smetánky, která zakládala kdysi město.
Centrum kopce - táhlý vrch je obřím parkem s výhledy
a spoustou zeleně, které jsou očividným oblíbeným místem
pro sport o relax. Zbytek města je typicky americký:
drobné domky a rodinné vily rozesety po celém městě
a mezi nimi majestátně zasazeny dominantní mrakodrapy.
Člověku by se zdálo, že sousedství jednopodlažního
ateliéru a padesáti patrového marketingového centra
bude do očí bijící nepoměr. Právě naopak tento kontrast
je nezvykle příjemnou změnou na zažitý stereotyp jednotných
nebo podobných výšek budov, které zažíváme
v Evropě.
Vytyčil jsem si několik cílů, které jsem chtěl vidět a nemínil
minout. První z nich byl dozajista obchod s vlaky.
Nepovažujte mne za nějakého nadšence a experta, šlo
pouze o dárek pro mého bratra. Nicméně po návštěvě
menšího sběratelského obchodu o rozloze našeho Tesco centra jsem se tak cítil. Jak mnozí tušíte či víte, větší země, větší všechno. Nicméně zpět k městu. Po této malé exkurzi mimo centrum jsem se vydal zpět. Prošel jsem
se kolem druhé největší univerzity v Montrealu - McGill,
přes celý kopec až k neuvěřitelnému rozhledu na vrcholky
mrakodrapů a jejich do šera plápolajícími okny. Cestu
k vrcholu mi zpříjemnila společnost přátelských veverek,
které se nechaly za pár drobečků fotografovat z blízkosti
několika centimetrů a ochotně nastavovaly pózy.
V posledních chvílích denního světla se mi naskytl krásný
zážitek, když jsem skoro na samém konci kopce narazil
na opuštěný železný kříž, vztyčený k nebi a olemovaný
žárovkami. Při návratu zpět dolů jsem měl již nouzi
o světlo a k prvním lampám jsem došel za naprosté tmy.
Při prohlížení pamětihodných budov jsem zjišťoval, čím
je město tak zvláštní. Historie je zde oproti Evropě velmi
mladá. Proto i starší budovy nepřesahují stáří sta až stopadesáti
let. Nenajdeme zde starodávné baziliky ani úctyhodné
univerzity. Naopak se ale architekti snaží budovy
stavět ve stylu připomínající renesanci nebo gotiku.
Jakákoliv vycházka mimo hromadnou dopravu je velmi
zdlouhavá, dokonce i mezi jednotlivými zastávkami.
Několik zastávek mi tak zabralo většinu dne a šesté hodiny,
za hutné tmy jsem byl rád, že mne nohy drží. Vydal
jsem se na svoji poslední podívanou, a to olympijský
stadion. Pokud pominu až strašidelné ticho a prázdno na
jinak do noci zářícím stadionu, byl jsem ohromen, jak
vyspělou a krásnou budovu dokázaly postavit pro XXI.
letní OH v roce 1976, kdy se u nás prodávaly dřevotřískové
skříňky, a pro kombinézy se chodilo do tuzexu.
Nicméně od dalších zážitků jsem byl povolán časem,
který bil na odjezd mého dálkového autobusu do Toronta.
Celou tuto výpravu jsem založil na víře ve spánek
„autobusový“ neboli „pochybný leč alespoň nějaký“.
Hlavní cesty jsem se snažil uskutečnit přes noc a přes
den objevovat. Vše se však ohýbalo podle jízdních
řádů nízkonákladových společností. A tak jsem dorazil
do Toronta ve tři ráno s tříhodinovým předstihem před
dalším autobusem. Jelikož však nádraží mají mezi první
a šestou hodinou ranní zavřeno, nezbylo mi nic jiného,
než se vydat do města a nevzdat se přituhujícímu chladu
končícího podzimu.
Toronto je ještě obřejší než Montreal. Domnívám se, že
v daných třech hodinách jsem prošel s bídou několik
bloků. Toronto je daleko starší a mohutnější než Montreal.
Jeho centrum se budovalo najednou na velké ploše
a daleko hůře tam najdeme takový výškový kontrast jako
v Montrealu. Jeho monstrózní budovy z počátku 20. století
obepínají každou ulici, že je sotva vidno v noci hvězd
a ve dne nebe. Mé načasování však nebylo úplně marné.
Svůj krátký pobyt v Torontu jsem nijak neplánoval a vydal
se přímo za nosem. Naskytla se mi však podívaná, kterou
bych přes den rozhodně nezaznamenal. Po východu
zpoza jednoho domu se přede mnou vztyčil vysílač CN
Tower, do roku 2007 nejvyšší samostatně stojící stavba
o výšce 553 metrů. Její kouzlo však není v její mohutnosti
a výšce ale neobyčejném osvětlení. Ze dvou světových
stran po celé délce věže se táhnou dva zářící pásy vzhůru
k nebi, kde je samotná rozhledna a vysílač. Ty jsou samy
lemovány několika úrovněmi osvětlovacích pruhů, které
ve střídaných intervalech mění barvu a vytváří neskonalé
barevné efekty v podobě hvězd na nebi, duhy a dalšího
nespočtu variací, které se snad během hodiny pozorování
ani jednou neopakovaly.
S nabytými zážitky jsem spěchal zpět na autobus, který
ve vší té kráse málem upadl v zapomnění. Nasedám do
chladem prolezlého autobusu a vydávám se tam, kde
tuláků domov: k Niagarským vodopádům.
(Pokračování příště…)
Filip Rajnoch, foto: autor textu