Nevýhodou jazyka je, že občas používá jedno
slovo pro mnoho různých významů. Potom
mohou snadno vznikat nedorozumění.
Děti „věří na“ pohádkové bytosti. Jejich vnitřní fantazijní
svět se nemusí krýt s objektivní realitou. Prostě Krteček,
Krakonoš či Malá mořská víla jsou a hotovo. Dospělejší
lidé „věří na“ ideálního partnera, vítězství pravdy,
rozumu či humanity… Tato víra je subjektivní, funguje
v rovině přání a snů, kde přináší inspiraci a poskytuje
tvořivou volnost všem tvořivým a umělecky nadaným
lidem. Pokud člověk nemá takovouto víru, snadno upadá
do pesimismu, zklamání a sucharského pohledu na své
okolí.
Když řeknu: „věřím, že“ mě lávka přes potok unese
nebo že se vrátím domů ještě před deštěm, vycházím
z rozumové úvahy, vlastní či obecné zkušenosti, popř.
z (kvalifikovaného) odhadu situace. Pevnost této víry
závisí na přesnosti „zpracovávaných údajů“, ale někdy
i na příznivé souhře vnějších vlivů. Touto vírou žijeme
všichni, aniž si to uvědomuje. Kdo z nás každý den počítá
např. pevnost schodiště, na něž vstupuje nebo neustále
znovu ověřuje, jestli cokoliv, co fungovalo včera, bude
použitelné i dnes? „Věříme, že“ to tak bude, a pokud stojíme
nohama na zemi, je to dobře.
Jestliže „věřím v něco nebo někoho“, tak jinými slovy
spoléhám, že to něco nebo někdo zafunguje, když to
budu potřebovat. Většinou bychom si nevybrali nedůvěryhodný
objekt víry, tak máme jakousi naději, že vše
dopadne dobře. Pacient věří ve svého lékaře, děti věří
ve své rodiče, závodník F1 věří v perfektní formu svého
vozu… S takovouto vírou odkládáme přirozené obavy,
či zábrany a uvolníme si ruce k vykonání velkých věcí.
Taková víra nám napomáhá jít dál, dosahovat svých cílů.
Ale pozor, vše stojí a padá s důvěryhodností a spolehlivostí
předmětu víry (člověk se může zmýlit, v horším
případě zradí, stroj se pokazí), následky pak mohou být
nedozírné.
„Věřím něčemu nebo někomu“, když to odpovídá mému
poznání, osobnímu přesvědčení, popř.
obecně uznávanému světovému názoru. Spokojím
se s tím, nehledám, jestli to je opravdu to pravé. Můj
vnitřní postoj, výsledky vědy anebo jen selský rozum mi
dosvědčují, že to, čemu věřím, je pravda (aspoň si to
myslím). S tímto (povrchním) pocitem potom žiji v klidu
a bez pochybností, dokud nedojde ke kolizi (manželská
krize, ztráta růžových brýlí, nemoc…). Německo věřilo
Hitlerovi a zklamalo se. My dnes věříme v pokrok a blahobyt
konzumní společnosti a uvidíme. Jistě je taková
póza snadná, většinová a přináší mnoho výhod, ale je „ta
nejširší cesta s davem“ vždy správná? Vsadím na to život
svůj a svých milých?
Je možné „věřit v nic“? Jednoduše, lidově se dá říct, že
ano – je to jako se sklenicí: buď tam něco je, nebo není.
Ale i když tam nic není, při pozornějším ohledání zjistíme,
že je uvnitř směs plynů (vzduch), určitá vlhkost, pár
prachových částic a nějaký ten mikroorganismus. Prázdno
běžně existovat nemůže. Podobně je to i s vírou, člověk
si myslí: „nevěřím v nic“, ale možná by se ukázalo, že
přece jen věří ve své síly, znalosti, schopnosti či majetek.
Ateismus je také víra (např. v pravdivost materialistických
filosofických názorů, v evoluční teorii…), formuje
život a rozhodování „svých věřících“ a také jako vše na
tomto světě přináší své ovoce.
Filosofové se stovky let přeli, jaký je „vztah mezi vírou
a rozumem“. Pokud je víra jen souhrnem předpokladů,
představ a zbožných přání, je přesnější říkat jí naděje.
Naděje je v životě nezbytná, ale přece jen stojí občas
v opozici k rozumu, výsledkům vědy, objektivní jistotě.
S takovou vírou-nadějí sice mnohé nevím jistě, ale aspoň
věřím, doufám. Taková víra může být v nouzi oporou,
prostě to ještě nevzdám. Věda je sice přesná, ale má
své hranice a o tom, co je přesahuje, by měla skromně
pomlčet. Naděje je bez hranic a umírá poslední. Pro filosofy
pak zůstává: co je víc – víra nebo rozum?
„Slepá víra“ nepotřebuje vidět důkazy, jde za svým cílem
bez otázek, bez ohledu na okolnosti. Slepě věřit ve své
pravdě se dá fanaticky, až do krajnosti (osobě, ideji,
hnutí), následuje nesnášenlivost a vyčlenění se nebo
agrese. Kompromis, dialog či sebekritika jsou nežádoucí. Pro tento způsob života člověk nebyl stvořen, pokud se formou slepé víry prosazuje (na první pohled) i dobrá
myšlenka, konec bude plný zranění, zklamání a smrti.
„Náboženská víra“ je přirozenou odpovědí na vrozené
religiózní cítění člověka. Většina lidí instinktivně vnímá,
že „něco je“. Snad jen vyhraněná materialistická filosofie
předpokládá, že člověk je jen „maso a kosti“. Podvědomé
tušení duchovního světa vede k otázkám, ke hledání
odpovědí, odhalování tohoto (mystického) tajemství.
Z tohoto základu vyrůstá „náboženská víra“, buď ji člověk
vědomě popírá, nebo zastává nějaké vyznání. Taková
víra obecně skrze sled náboženských rituálů, posvátných
úkonů a tradic sleduje jediný cíl – poznat a naklonit si to
„tajemství v pozadí“, z čehož čerpají i okultní mocnosti.
Bible ale učí něčemu jinému: důrazně vyzývá k opravdovému
hledání Boha, ne k náboženským úkonům, upřímnému
člověku se Bůh dává poznat. Náboženství není
cílem křesťanství – tím je živý vztah s Bohem, to je víc
než oběti a rituály.
„Víra“ je všeobecně základem pro činy, které předcházejí
plnému potvrzení, objasnění či zodpovězení všech
otázek. Je postavená na důvěře – jako krok do tmy – nic
nevidíme (nemůžeme se ani o nic opřít), jen slyšíme slovo:
jdi (popř. skoč!). Je ten, komu věříme, důvěryhodný?
Průměrně chytrý člověk si dokáže během chviličky
vymyslet deset dobrých důvodů, proč zůstat stát a do tmy
nejít. Ale v životě s Bohem jsou pro člověka „kroky víry“
neobyčejně cenné, neboť na nich zakouší 100% ryzí Boží
charakter a prožívá mnohem intenzivněji jeho lásku.
„Pochybující víra“ je paradox. Vzniká kombinováním
rozumu, pocitů či zkušeností s vírou (přesněji s důvěrou).
V podstatě nic takového ani nemůže existovat. Buď
se rozhodneme důvěřovat, spolehnout se na charakter
toho, komu věříme a pak jednáme (ve víře). Nebo to není
víra, ale její protiklad – strach, pochybnost, nedůvěra.
Konečně se dostáváme k pojmu „biblická víra“. Hebrejské
slovní základy slov, které dnes překládáme slovem
víra, vystihují jistota, pevnost, bezpečnost a důvěra.
V biblickém kontextu nabývá vztah člověka s Bohem
právní povahy – víra (důvěra…) je postavena na smlouvě.
Bůh se zavazuje k plnění toho, co zaslibuje a od člověka
je požadovaná právě jen ta upřímná důvěra Bohu,
svobodná oddanost a nerozdělené srdce. Toto obrácení
(vstup do smlouvy) je jediný skutek, který po nás Bůh
žádá, opravdová víra je podmínkou spásy. Víra pochází
ze slyšení Božího slova. Člověk přijme od svého Pána
konkrétní slovo (z Bible, působením Ducha svatého,
… způsobů je nespočet), na základě toho slova vykoná
(čin!) svou část a Bůh, protože je věrný a všemohoucí své
slovo splní také. Zní to jednoduše, že? A svou podstatou
to také jednoduché je. Jen nás někdy čekají „kroky víry“,
některé situace od nás vyžadují přímo skok do neznáma
a jediné, co máme, je Boží zaslíbení a slovo skoč! Tehdy
se láme chleba. Víra je tedy naplňována něčím hlubším,
než jen pouhým přijetím (rozumem, srdcem, vůlí) zjevených
pravd např. z Bible. Víra je dokládána činy.
Víra poukazuje na obousměrný vztah člověka s Bohem, je
nezbytná komunikace, společný život vycházející z vzájemné
důvěry a blízkého osobního poznávání se. Kdysi
jsem se při pohledu na modlícího se muže dobře bavil,
vypadalo to směšně: klečí si v prachu, cosi polohlasně
říká a chce tak „změnit svět“. Posměšné myšlenky mě
opustily, když jsem si uvědomil a sám se pak mnohokrát
setkal s tou obrovskou Boží mocí, která skrze modlitbu
působí. „Změna světa“ je díky působení Boží moci
možná. Bůh nám skrze „biblickou víru“ otevírá možnosti
nejen ke změně světa, ale především k proměně svého
vlastního života a okolí. Zaslibuje, že nás povede ve víře
a že bude mocně působit, jen vykročit.
Pavel Slepička, YMCA Olomouc