Hospodin během svého stvořitelského díla, po každé
dokončené kapitole, provede malou kolaudaci a prohlásí,
že vše bylo dobré (Gen 1,4.10.12.18.21.25.31). Po
jeho kompletním dokončení, tedy sedmý den, se může
naplnit účel celého stvořitelského aktu, který Bůh oznamuje
slovy:
„A Bůh požehnal a posvětil sedmý den, neboť
v něm přestal konat veškeré své dílo.“
Slovo požehnal, dnes nám již asi málo srozumitelné, znamená právě onu
možnost využít určený potenciál v plnosti, naplit účel, ke kterému byl svět vytvořen. Sedmý den Bůh také posvětil, tzn., oddělil k tomu, abychom si to mohli plně uvědomit a prožít ono požehnání, které spočívá těsném, plném kontaktu s Hospodinem, tedy oním účelem stvoření.
Jak to souvisí s tématem zdraví?
Apoštol Pavel ve svém 1. listu Tesalonickým 5,23 píše:
„Sám Bůh pokoje nechť vás cele posvětí a zachová vašeho
ducha, duši i tělo bez úrazu a poskvrny do příchodu
našeho Pána Ježíše Krista.“
Jak to souvisí? To můžeme vidět zcela zřetelně. Člověk
je zdravý, pokud má možnost prožívat právě onen plný
potenciál života, a vše co tomu brání – ať už v oblasti
duchovní, duševní či tělesné, tak můžeme označit za
nemoc – tedy opak zdraví. A kupodivu k témuž závěru
dospěla o 2000 let později Světová zdravotnická organizace
WHO, která definuje zdraví prakticky stejně,
doslovně takto:
„Zdraví je stav naprosté tělesné, duševní
i citové pohody, v níž všechny složky jsou v rovnováze,
ne pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.“
Homo Sapiens Sapiens, tedy člověk dvakrát rozumný
postupuje většinou opravdu rozumně. Když si koupí
pračku za „hloupých“ 10.000 korun, postupuje podle
návodu, připojí ji k přívodu vody (ne oleje), vloží do
ní prádlo (ne nádobí), nasype do ní prášek (ne písek)
a pak může očekávat kýžený výsledek – naplnění účelu,
ke kterému byla pračka zkonstruována – tedy čisté
prádlo a nepoškozenou pračku, která mu díky tomuto
zacházení vydrží cca 10 let. Jakýmsi podivným zkratem
však u zacházení se svým tělem, které má mnohem větší
hodnotu, provádí dosti často něco zcela nerozumného.
Dělá přesný opak toho, co mu prospívá. Cpe se víc, než
tělo potřebuje, něčím co mu neprospívá, nehýbe se,
neodpočívá,… není třeba se dál rozepisovat… všichni
víme… A přestože víme – jsme přeci Homo chytří na
druhou, tak nejsme schopni tento svůj přístup k sobě
sama změnit. Proč? Na to si odpovězme sami.
Alespoň někomu z nás může pomoci k rozhodnutí tento
přístup k sobě sama změnit i další argument, který
nacházíme v Bibli: „Či snad nevíte, že vaše tělo je chrámem
Ducha svatého, který ve vás přebývá a jejž máte od
Boha? Nepatříte sami sobě! Bylo za vás zaplaceno výkupné.
Proto svým tělem oslavujte Boha.“ (1 K 6,19.20)
Jak můžeme lehce odvodit – zdraví člověka nemá souvislost
pouze s tělem. Neprospívají nám i další věci – patřící
do oblasti duševní a duchovní. Schopnost pracovat se
stresem, zdravé vztahy, duševní hygiena, zdravé sebehodnocení,…
to vše přispívá k celkové harmonii organismu.
Nenaplněné duchovní potřeby lze asi jednoduše
a dostatečně vystihnout větou: „Nepokojné je naše srdce,
dokud nespočine v tobě Bože.“ (sv. Augustin)
V čem hledáme plnost života? Nemíjíme se cíle očekáváním
něčeho, co není zakódováno v jeho prvotním účelu?
Nevolíme cesty, prostředky, které k němu nevedou? Proč
marnit čas orientací na náhražky podsouvané jinými lidmi,
reklamou,… Zdraví je komplexní záležitost a není
samozřejmostí, buďme mu nápomocni. Je to o našem
přístupu, našem rozhodnutí. Proč bychom se měli nechat
připravit o to, k čemu nás Bůh stvořil a Ježíš znovu zve:
„Já jsem přišel, aby měli život a měli ho v plnosti.“
(J 10,10b)
J. V. Hynek, foto: autor textu, citace: ČEP