Chtěla bych se s Vámi podělit o své zkušenosti
a znalosti, které o tomto tématu postupně
získávám. Témata odpovědného občanství,
pravidel demokracie, kritického myšlení či vlivu
médií mne osobně hodně zajímají a jako učitelka
na střední škole se je snažím „propašovat“ do
běžné výuky. Cílem mého příspěvku je snaha
pomoci Vám všem, kdo chcete k výchově
mladých lidí k demokracii přispět, a inspirovat
Vás ke konkrétním akcím.
Česká YMCA má v tomto směru historickou tradici.
V době mezi válkami ztělesňovala YMCA nejlepší tradice
a formy demokratického vzdělávání. Mladí lidé měli být
vychovaní k tomu, aby dovedli prakticky jednat a nést
zodpovědnost zdaleka nejen za sebe. (Zkrácená citace
z knihy historika Pavla Kosatíka Česká inteligence, kapitola
o Jiřině Šiklové.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
„Vy jeden, každý musíme snést mínění
druhého. Demokracie znamená diskusi.“
(Tomáš Garrigue Masaryk)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diskutovat, argumentovat, naslouchat…
I já jsem přesvědčená, že schopnost diskutovat je pro
demokracii zásadní. Myslím tím schopnost vytvořit
si názor a obhájit jej a současně být schopen naslouchat
ostatním, jejich názorům a argumentům. A hlavně
schopnost upravit svůj názor, když zjistím, že se mýlím.
Děti i mladí lidé rádi diskutují, a to téměř o čemkoliv.
Je dobré s nimi mluvit, říkat otevřeně své názory a také
je vysvětlovat a správně argumentovat. Také je důležité
naučit mladé poznávat špatnou argumentaci. Znáte argumentační
fauly? Jsou dostupné na http://www.obcanskevzdelavani.
cz/argumentacni-fauly. Jde o přehled
častých chyb v argumentaci, je rozdělen do šesti oblastí
a pěkně graficky zpracován, obsahuje i srozumitelné příklady.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
„Vše, co potřebuje tyranie, aby získala
pevnou půdu pod nohama, je, když lidé
dobré vůle zůstanou zticha.“
(Thomas Jefferson, 1743–1826, byl třetí
prezident USA a hlavní autor amerického
prohlášení nezávislosti.)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
„V duchu stále vidím Vás všech 413 umučených, popravených a na bojištích
druhé světové války padlých Sázavanů, zas jak kolem vlajky s námi stojíte. Zemřeli
jste, abychom my žili. Nechť je náš život i naše konání hodno Vaší velké oběti.“
(Joe First v roce 1945 při vztyčování vlajky na obnoveném táboře YMCA na Sázavě)
Kritické myšlení – rozumné uvažování
S diskutováním a argumentací souvisí schopnost kritického
myšlení. Ale co to je a jak se pozná kritické myšlení?
Kritické myšlení je nezávislé myšlení. Nikdo nemůže
kriticky myslet za vás. Kritické myšlení je taková práce,
kterou můžete vykonávat jedině sami pro sebe. Lidé tudíž
musejí pociťovat svobodu myslet za sebe samé, rozhodovat
o složitých otázkách, které se jich týkají.
Kritické myšlení nemusí být nutně originální, protože
člověk může přijmout myšlenku nebo přesvědčení od
druhé osoby a přitom je pořád vnímat jako své vlastní.
Ve větě ”Souhlasím s tebou” nalézáme uspokojení a jistou
sílu, a nepochybně se i kriticky myslící lidé dostávají
do souhlasu s jinými. Je ovšem naprosto podstatné, že
každý se rozhoduje za sebe, myslí za sebe. Nezávislost
myšlení je tedy první a možná nejdůležitější vlastností
kritického myšlení.
Další znaky kritického myšlení můžete najít v textu Davida
Kloostera, který je dostupný na webu, odkaz je na
konci tohoto článku.
Zajímavé informace o kritickém myšlení jsou dostupné
v angličtině, například na webových stránkách www.
criticalthinking.org, které spravuje Nadace pro kritické
myšlení.
Volně dostupné materiály pro inspiraci i využití
Inspiraci a materiály pro výchovu k zodpovědnému
občanství je možné najít na webových stránkách www.
vychovakobcanstvi.cz a www.obcanskevzdelavani.cz,
které provozuje Centrum občanského vzdělávání při
Masarykově univerzitě v Brně. Je zde mnoho materiálů
– různé studie a analýzy, ale i metodiky pro výuku demokracie.
Tvorba metodik, které jsem zatím prostudovala,
byla financována Evropskou unií a metodiky vznikaly v různých evropských zemích. Aktivity, které jsou v metodikách popsané, jsou určitě zajímavé
a vhodné jako inspirace pro práci s dětmi a mládeží
u nás, ale doporučuji, aby si každý vedoucí, který chce
popsané hry využít, dobře přečetl popis, zamyslel se nad
cílem hry a přizpůsobil ji pak své skupině.
Dobrým zdrojem materiálů je i portál Jeden svět na
školách (www.jsns.cz). Jde o jeden ze vzdělávacích
programů společnosti Člověk v tísni a najdete na něm
mnoho dokumentárních filmů a připravených lekcí pro
práci s dětmi a mládeží. Abyste mohli se všemi materiály
pracovat, je nutné se registrovat a uzavřít se společností
Člověk v tísni smlouvu. Registrace je bezplatná a registrovat
se mohou pedagogové, organizátoři filmových
klubů a pracovníci institucí pracujících s mladými lidmi.
Nabídka filmů je velmi široká a zahrnuje témata jako:
lidská práva, moderní československé dějiny, mediální
vzdělávání, životní prostředí…
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
„Demokracie se nebuduje sestupováním
elit na úroveň davu, ale povznášením davu
na úroveň elit.“
(Gustave Le Bon, 1841–1931, francouzský
sociální psycholog, sociolog, archeolog
a amatérský fyzik); (Thomas Jefferson,
1743–1826, byl třetí prezident USA a hlavní
autor amerického prohlášení nezávislosti.)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak se můžete zapojit do výchovy k demokracii a odpovědnému občanství?
Pokud vedete skupinu mladých lidí, nebo jste jejím členem,
můžete se inspirovat následujícími příklady aktivit.
Vaše skupina může být skautský oddíl, tensing, parta
vedoucích z tábora, která chce být aktivní i mimo prázdniny,
či jakákoli jiná formální či neformální parta (nejen)
mladých lidí.
První možností jsou diskuze s mladými lidmi. Témata
diskuzí musí vycházet z toho, co Vaši skupinu mladých
zajímá a nejlepší bude se jich na to zeptat. Já bych doporučila
tato témata: uplatnění na trhu práce, ztracenost
a osamocenost v dnešní době, rozpad rodiny, singles,
diskriminace a netolerance, nedávná
historie, média a internet, přínosy a nebezpečí internetu.
Diskuze mohou být otevřené veřejnosti a je vhodné k nim
pozvat kompetentní osoby, které se tématu věnují.
Kromě diskuzí se nabízejí semináře, které mohou být více
interaktivní, určené pro méně lidí či uzavřenou skupinu
a zaměřené na osobní rozvoj. Vhodná témata by mohla
být: jak zjistit, jaká práce či škola je pro mne vhodná, jaký
jsem osobnostní či sociální typ, jak se vhodně prezentovat
atp. Téma osobního rozvoje rozhodně patří do oblasti
výchovy k demokracii a odpovědnému občanství a ještě
více patří do YMCA.
Další možnost je nejnáročnější ale také nejúčinnější.
Veďte skupinu mladých lidí k tomu, aby se zabývali svým
okolím, všímali si problémů a hledali řešení. Mohou pak
naplánovat a zrealizovat akci, která na konkrétní problém
upozorní veřejnost, nebo rovnou projekt, který se bude
snažit danou situaci řešit. Pomoci Vám v tom mohou
materiály společnosti Člověk v tísni o.p.s., které je možné
stáhnout ze stránek www.jsns.cz, projekt „Kdo jiný?“.
Jsou sice určeny pro učitele, ale inspiraci tam může najít
každý vedoucí skupiny mladých lidí.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
„Člověk, který se nikdy nepodívá do
novin, je lépe informován než ten, kdo je
čte, protože ten, kdo nic neví, je pravdě
blíže než ten, jehož mysl je naplněna lží
a omyly.“
(Thomas Jefferson)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informace z médií (internetu)
Schopnost kritického myšlení je zásadní při hledání
informací (nejen) na internetu, ať už zpracovávám referát
do školy, nebo hledám zajímavosti o něčem, co mne
zajímá. Na internet má přístup každý a každý na něj může
vkládat jakékoli informace s jakýmkoli cílem, a proto je
důležité všechny objevené informace před jejich použitím
či dalším šířením zkontrolovat. Zde se hodí odpovědět
na následující otázky: Dají se tyto informace najít
na jiných webových stránkách (případně v jiných médiích)?
Kdo (jaká osoba či organizace) informace zveřejnil?
Jaký zájem mohl tento člověk nebo organizace mít na
zveřejnění informací? Jde o důvěryhodného člověka či organizaci? A dále je třeba porovnat informace nalezené
na internetu s informacemi z jiných zdrojů – knihy, učebnice,
vlastní zkušenosti nebo zkušenosti ostatních lidí.
Vždy je dobré si zapsat, z jakého zdroje jsme informace
získali. A tady bych chtěla upozornit na (alespoň u mých
studentů) velmi častou chybu – Google není zdrojem
informací! Je to vyhledavač, který vám velmi dobře
pomůže najít vhodné informace, ale není zodpovědný za
jejich obsah. Pokud použiji informaci či obrázek vyhledaný
pomocí Google, vždy si musím zapsat skutečnou
adresu stránky, na které se daná informace nachází.
Odkaz, který získáte při vyhledávání pomocí Google,
nemusí již za pár dní ukázat stejné výsledky a hlavně
z něj není možné poznat, odkud informace pochází.
S informacemi z internetu souvisí další pojem, a to je
hoax. Jde o šíření zpráv, které obvykle obsahují nepravdivé
nebo zkreslené informace, účelově zmanipulované
polopravdy nebo rovnou lži. Tyto zprávy Vás vybízí
k dalšímu hromadnému šíření. Témata zpráv jsou různá
– varování před smyšlenými viry či dalšími útoky na
počítač, falešné žádosti o pomoc, fámy, pyramidové
hry a nabídky snadných výdělků či půjček. Tyto zprávy
mohou být nebezpečné (pokud například obsahují viry
nebo útoky typu phishing), ale i celkem neškodné, pak
jen ten, kdo je dále šíří, obtěžuje ostatní. Zprávy typu
hoax se už samozřejmě nevyskytují jen v e-mailu, ale
mnoho jich je na Facebooku a dalších sociálních sítích.
Jedinou obranou je rozumné uvažování a ověření zprávy
před tím, než ji budu dále šířit. Jednou z možností, jak
zprávu ověřit, je využití webové stránky www.hoax.cz,
kde najdete databázi aktuálních i historických hoaxů.
Literatura a další zdroje:
Osobnosti:
KOSATÍK, Pavel. Česká inteligence: [od Jaroslava Golla po Magora]. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2011, 382 s. ISBN 978-80-204-2373-3.
ŠIKLOVÁ, Jiřina. Bez ohlávky: (rozhovory). 1. vyd.
Praha: Kalich, 2011, 359 s. ISBN 978-80-7017-154-7.
Osobní rozvoj
HERMAN, Marek. Najděte si svého marťana: --co jste vždycky chtěli vědět o psychologii, ale ve škole vám to neřekli--. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Hanex, 2008, 233 s. ISBN 978-80-7409-023-3.
PECK, M. Nevyšlapanou cestou: nová psychologie lásky, tradičních hodnot a duchovního růstu. 3. vyd. Praha: Argo, 1996, 274 s. ISBN 80-720-3036-1.
Kritické myšlení
KLOOSTER, David. Co je kritické myšlení?. Kritické listy, 2000, č. 1–2 [online]. [cit. 2012-06-19]. Dostupné z: http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty2_
cojeKM
Příručky k výchově k demokratickému občanství
GOLLOB, Rolf (ed.), Peter KRAPF (ed.) a Wiltrud WEIDINGER (ed.). Vzděláváním k demokracii: podklady pro učitele k výchově k demokratickému občanství a k výchově k lidským právům [online]. 1. vyd. Brno:
Masarykova univerzita, 2012, 155 s. [cit. 2016-01-18]. ISBN 978-80-210-5824-8. Dostupné z: http://www. vychovakobcanstvi.cz/pvo/vzdelavanim-k-demokracii
GOLLOB, Rolf (ed.) a Peter KRAPF (ed.). Výuka demokracie:
sbírka modelových situací pro výchovu k demokratickému
občanství a lidským právům [online]. 1. vyd.
Brno: Masarykova univerzita, 2012, 95 s. [cit. 2016-01-
18]. ISBN 978-80-210-6089-0. Dostupné z: http://www.
vychovakobcanstvi.cz/pvo/vyuka-demokracie-sbirkamodelovych-
situaci-pro-vychovu-k-demokratickemuobcanstvi-
a-lidskym-pravum-0
PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ A SOCIÁLNÍ PODNIKY
[online]. 1. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2015 [cit. 2016-
01-18]. ISBN 978-80-87456-63-7. Dostupné z: https://
www.jsns.cz/data/jsns/IMAGES/LOGA/CLK_kdo_jiny_
prirucka_pedagogove_22web.pdf
Příručka Univerzity of Sydney: Orientation Lecture
Series: LEARNING TO LEARN, Developing critical thinking
skills. Dostupné z: http://sydney.edu.au/stuserv/
documents/learning_centre/critical.pdf
Markéta Doušová, YMCA Neveklov,
foto: J. V. Hynek a archiv YMCA