Mladí přátelé!
Kdo z vás by neznal Ymku! President Osvoboditel o ní
vypravoval, jak v Rusku pomáhala našim hochům,
a pozval ji k nám, a by po válce pomáhala mladým lidem,
dnes vašim starším druhům. A president Budovatel dr.
E. Beneš ji velmi vřele ocenil za to, co vykonala v práci
sociální a kulturní a v práci pro světový mír. Pracuje
u nás již čtvrt století a znáte ji všichni.
Víte, že Ymka k nám zavedla krásný svátek matek, že
naučila českou mládež její dnes nejoblíbenější hru,
odbíjenou, že by u nás bez ní nebylo košíkové. Víte,
že jméno, zachovávající zkratky historického názvu, je
označením sdružení, které pevně zakotvilo v české i slovenské
půdě a které vykonalo mnoho dobrého ve službě
mladým lidem. Mnozí z vás prošli jejími tábory, přemnozí
pak tábory, jimž Ymka byla vzorem, mnozí z vás se
účastnili jejich klubů, chlapeckých oddílů, letních a zimních
konferencí, byli členy jejích studentských sdružení,
cvičili v jejích tělocvičnách, bydlili v Ymce, účastnili
se státních tělovýchovných kursů, které vznikly z jejího
podnětu a byly jí vedeny, anebo jinak přišli s Ymkou do
styku. A víte tedy, že Ymka byla domovem mladých lidí,
kteří nechtěli být v životě jen diváky, nepřijímali život, jak
se jim podával, nehledali v něm jen osobní uspokojení,
nýbrž hleděli se dobrat jeho hlubšího smyslu, vědomi si
toho, že mají ve světě určitý úkol a že jsou za svůj život
odpovědni tomu, který jim jej dal.
Československá Ymka se starala především o pěstění
křesťanského charakteru mladých lidí a s hrdostí se dívá
na uplynulou dobu sedmi let, která její členy vystavila
zatěžkávací zkoušce. Československá Ymka slavně prokázala,
že její učení nebylo prázdným slovem. Když se
naše vlast r. 1939 stala obětí násilí, které brutálně sáhlo
právě na ty ideály, jež oživovaly její práci, československá
Ymka se stala jedním z nejaktivnějších středisk
odboje a řada jejich nejlepších členů položila životy za
přesvědčení, jemuž zůstali věrni, řada jich prošla německými
žaláři a koncentračními tábory, jiní se připojili
k zahraničnímu odboji, někteří se stali vojáky zahraničního vojska, jiní partyzány a bojovníky na barikádách.
Za profesorem Emanuelem Rádlem, jehož otřesenému
životu zasadil nacismus poslední ránu, zdolaly hrůzy
koncentračního tábora jeho nejvěrnějšího žáka, filosofa
a náboženského myslitele dr. Jaroslava Šimsu, vůdce
mládeže československé Ymky. Mladý a krásný život dr.
Jaroslava Valenty se spojuje v oběti s jeho sekretářským
druhem dr. Rudolfem Marešem. K profesoru Janu Uhrovi
se druží oběť prof. A. Šimka. K dvojici manželů dr. Frant.
Šmakala a paní Ivy Šmakalové se připojuje oběť Zdeňky
Pakové a Gertrudy Šaškové. Za dr. J. Růžičkou pak jde
řada dalších funkcionářů a členů Ymky, kteří se již nevrátili,
mezi nimi dr. Jaroslav Kose, a pak na 500 chlapců
z chlapeckých družin a táborů Ymky.
Po roce překonávání velkých překážek, léčení těžkých ran
a nahrazování ztrát, přicházíme k vám opět, jen ještě více
přesvědčení o tom, že jsme šli a jdeme správnou cestou,
že jsme měli a máme pravdu ve svém přesvědčení, že
člověk není sám o sobě živ, že má být služebníkem pravdy
a spravedlnosti, být jejich bojovníkem a že není většího
zákona než láska, ne láska sentimentální a slabošská, nýbrž láska uvědomělá, důsledná, programová, která se
také v organizaci společnosti projevuje velkými počiny
sociálními, že nad vším životem vládnou zákony mravní,
jichž jsme poslušnými vykonavateli.
Válka rozpoutala síly, které se zdají přesahovat každou
lidskou míru a proti kterým člověk jakoby stál bezmocný.
Svět je dějištěm ohromných převratů politických a sociálních,
pozornost všech je obrácena především k vnějším
změnám, jimiž svět prochází. Také my v Ymce jsme
účastni velké revoluce světové, přijímáme svůj díl odpovědnosti
v ní. Hlásíme se v této chvíli k spoluúčastenství
na duchovním díle, které dnešek připravovalo. (…)
Nechceme však zapomenout, že i nad touto revolucí
a nad převraty, které prožíváme, trvají neměnné zákony
duchovní a je soud Toho, který je pánem života a smrti,
pánem Všehomíra i našich životů jednotlivých a že
všichni své jednání máme Jemu podřídit. A tak před vás
předstupujeme a připomínáme vám Masarykův požadavek
člověka ukázněného, čestného, mravně čistého
a osobně zbožného. (…)
Obracíme vaši pozornost, jako jsme činili v dobách
první republiky, k řádu, který je nad námi, a k společným
základům, bez nichž by všechno, co se děje, bylo
vystaveno zkáze. (…) Jako nám však za první republiky
nešlo o formální prosperitu církví, nýbrž o uskutečňování
křesťanského poselství o láce, pravdě a spravedlnosti,
o odpuštění hříchů a vykoupení, tak i dnes říkáme: formální
politická jednota nestačí tam, kde není jednoty ve
věcech základních, kde není víry ve společného Boha, ve
společný zákon nad námi. (…)
Nikdy jsme se neodvraceli a neodvracíme ani dnes od
politiky. Naším úkolem však nebyla a není výchova ke
stranictví, nýbrž politické vzdělání ve věcech pospolitého
života, poučení o státě a jeho funkci, o ideových problémech
politiky domácí i světové, politická výchova
k státní pospolitosti, k uvědomělému občanství československému.
(…)
Jsme přesvědčenými vlastenci a prokázali jsme to svou
účastí v národní revoluci. V duchu křesťanského bratrství
a v duchu největších zjevů našich národních dějin však
víme, že prospěch národa může být trvalý jenom tehdy,
když je v souladu s prospěchem obecným, a proto se
nebojíme nabídnout ruku ke spolupráci příslušníkům
národů ostatních a opět vysoko povznést prapor spolupráce
mezi národy. Jsme opět národní i mezinárodní.
Jako nám však národnost neznamená frázovité heslo
vlastenectví, které domnělým zájmem kryje nespravedlnosti,
vůči komukoliv, a sociální zpátečnictví, hrubě
porušující zásady křesťanské lásky k bližnímu, tak i ani
mezinárodnost nám není formální zásadou mezinárodních
styků jakýchkoliv, nýbrž uvědomělou spoluprací
s těmi mravními a názorovými silami, které přetvořují
svět k obrazu Božímu.
Jsme přesvědčeni, že naše pracovní methody, naše diskusní
skupiny, naše práce tělovýchovná a táborová, naše
práce náboženská, vzdělávací a sociální, jsou nejlepší
cestou k uskutečňování našich cílů. (…)
Chceme stát v předních řadách bojovníků a pracovníků
našeho nového pořádku politického a sociálního, ale
přejeme si vroucně, abychom při tom v ničem nezradili
své věrnosti Tomu, který je naším svrchovaným pánem,
Ježíši Kristu. (...)
Najdete u nás lepšího příkladu, kde by se češství organičtěji
snoubilo se světovostí, než v Ymce? A není právě
proto Ymka také předurčena, aby se se vším úsilím
a opravdovostí účastnila úsilí o synthesu duchovních
hodnot Západu a Východu? Jsme přesvědčeni, že
nebude možno k této synthese dojíti natrvalo jinak než
cestou nejopravdovějšího hledání v oblasti duchovní
a náboženské. A kdo z vás nejste lhostejní k tomuto problému,
připojte se k nám v našich klubech a skupinách,
abyste s námi hledali cestu k tomuto vysokému cíli.
Co je a co chce YMCA v Československu, 1947,
str. 7–15., foto: Archiv YMCA