ČÍM SE LIŠÍ YMCA
Ve všem, co děláme, se věnujeme hodnotám.
Hodnoty jsou základem naší práce. O hodnotách
přemýšlíme, diskutujeme, jsou součástí přípravy
našich programů.
YMCA má 53 hodnot a práce s nimi má tyto principy:
- Každý si má umět stanovit priority – „Která hodnota je pro mne nejdůležitější?“
- V jedné aktivitě rozvíjíme více hodnot najednou.
A tak na různých místech naší republiky vznikají příběhy,
které mají mnoho společného:
Příběh 1: Společný domov
zaznamenáno v Kmenu Šúva, YMCA Praha, 2016
příběh vyjadřuje hodnoty: Práce v týmu, Úcta k lidské
práci, Společný domov
Vedeme děti k úctě a péči o naše tábořiště, každý si může
vybrat práci, která ho baví. Každý den si po snídani rozdělíme
činnosti, které udržují a zvelebují naše tábořiště.
Děti vidí, že všechny práce mají smysl a jsou potřeba pro chod tábora. Nikomu nebráníme ve vykonávání pracovní činnosti, i malé děti se mohou
podílet na kácení stromů, či provozu kuchyně, a skrze
tuto zkušenost si váží své práce, i práce ostatních, a tak
si vytváří vztah k společnému domovu.
Příběh 2: NÁŠ společný domov
zaznamenáno v Ten Singu Krnov, YMCA DAP, 2016
příběh vyjadřuje hodnotu: Společný domov
Tohle jsem věděla hned, když jsem přišla poprvé do Ten
Singu. Najednou se mi před očima objevili lidé, kteří
byli tak šťastní. Smáli se, naslouchali si, VŠICHNI se
přátelili. Nikdo neseděl bokem, nikdo nebyl odstrčený.
Vypadali jako jedna velká spokojená rodina.
Nejkrásnější ale na tomto dni bylo, že mě vzali mezi
sebe. Dali mi prostor k tomu, abych mohla být šťastná
s nimi… Abych patřila do jejich „rodiny“. Ale hlavně,
abych s nimi mohla sdílet to, co je dělalo takovými. Ten
Sing, jejich společný domov… vlastně teď už NÁŠ společný
domov.
Příběh 3: Děkujeme
zaznamenáno v Ten Singu Praha, YMCA Praha, 2014
příběh vyjadřuje hodnoty: Úcta k lidské práci, Společný
domov, Iniciativa
Chodila jsem do Ten Singu vlastně celkem krátce, ale již
od začátku se mi líbilo, jaký k sobě mají všichni vztah.
Vedoucí se dřeli, aby nás naučili vše perfektně a aby to
všechny hlavně bavilo. Jednoho tensingáře napadlo jim
za vše poděkovat a samozřejmě, jak jinak než právě písní.
Začal organizovat skupinu a vybral píseň, kterou pak sám
rozmnožil a všechny tedy zverboval. Sešli jsme se u něj
doma a trénovali jsme Šikulka Tom.
Zanedlouho jsme měli mít koncert, zda si dobře pamatuju,
či to bylo na festivale? To není důležité, ale rozhodli
jsme se tedy jim tímto za vše poděkovat. Ukázat, že nám
toho dávají moc a že my se jim to vždy budeme snažit
vracet a budeme vděční.
Když jsme na koncertě řekli, že máme ještě překvapení,
jemně se zděsili, ale nakonec to skončilo dojetím a brekem.
V Ten Singu je a doufejme vždy i bude parta výborná!
Takové kamarády stojí za to mít!
Příběh 4: Haleluja
zaznamenáno v Kmenu Šúva, YMCA Praha, 2016
příběh vyjadřuje hodnoty: Setkání s křesťanstvím, Ekumena
Děti prožívají křesťanství skrze ranní pobožnosti, kde
si vyprávíme příběhy z Bible, a tyto příběhy pak děti
ztvárňují například v divadle. Děti příběhy baví, a povídají
si o nich mezi sebou i s vedoucími. Na děti působí
i křesťanské písně, které zpíváme a skládáme. Na táboře
jsme ze zásady ekumeničtí, a prostor tak mají všechna
vyznání a praxe. Dětem nabízíme ekumenický program,
ale ten není povinný, a děti se jej nemusí účastnit. Víra
není spojována s konkrétními církvemi, jde o svobodný
prostor. Jedna holčička z nekřesťanské rodiny po
dvoudenní výpravě, kde se skládaly písně, prohlásila ve
své dětské nevinnosti: “Víš kde je haleluja? Haleluja je
v nekonečnu.” Tato holčička i se svou rodinou začala po
táboře občas navštěvovat bohoslužby.
Příběh 5: Vánočka voní
zaznamenáno ve skupině Brniště, YMCA Děčín, 2013
příběh vyjadřuje hodnoty: Tvořivost, Iniciativnost,
Práce v týmu
Nejoblíbenější společné vzpomínky bývají spjaté se
zážitky spíše neplánovanými. Jednou jsem na každoroční
turistické víkendové akci zapomněla na těsto, které
si spokojeně nabývalo na objemu až do jedné hodiny
ranní, kdy už mnozí spali a jiní se chystali po večeru
společenských her na kutě. Ale nenechali mě v přípravě
snídaně samotnou, spontánně utvořili týmy, začali studovat
návod a pohrávat si s těstem. Po vypjatém souboji
a několikerém splétání a rozplétání, ve čtyři ráno, už
byly obě nedělní vánočky hotové, krásně voněly a navíc
vypadaly jako ze žurnálu. Letos se soutěž (tentokrát plánovaně)
opakovala a příští rok se chystáme na plněné
buchty...
Příběh 6: Borůvkové knedlíky
zaznamenáno na táborech na Vlčici, YMCA Praha,
1996–2004
příběh vyjadřuje hodnoty: Hodnota lidské práce,
samozřejmých věcí (jídlo, přírodní bohatství), zájem
dělat něco potřebného a týmová spolupráce.
Nezapomenutelné bylo na táboře na Vlčici vždy vaření
borůvkových knedlíků. To služby na pomoc v kuchyni
byly za odměnu – šikovnější děti knedlíky balily (často to
byli právě kluci!), další jen rozvalovaly těsto nebo kladly
ovoce. Prostě výrobní linka v polní kuchyni pro padesát
strávníků. A ještě jsme si k tomu většinou stačili zpívat!
A dopoledne předcházelo celotáborové sbírání.
Máloco pak chutná tolik, jako to, co si sami připravíme,
co stojí úsilí a co nám poskytlo bohatství přírody…
Polední klid byl zasloužený – s plným žaludkem a modrou
pusou.
Jaké další příběhy se odehrály nebo odehrávají
u vás? Napište nám své příběhy!
Recept na příběh:
1. Nechte se inspirovat hotovými příběhy.
2. Připomeňte si nějakou vlastní situaci, která se vám
vryla do paměti:
3. Týká se tato situace jedné hodnoty nebo více hodnot?
Určete je.
A. Duch
1. Setkání s křesťanstvím
2. Křesťanství, víra
3. Být vírou a životem učedníky Ježíše Krista
4. Spojení křesťanské víry s každodenním životem
5. Odpuštění a milosrdenství
6. Ekumenismus
7. Odpovědnost za rozvoj
8. Zájem dělat něco potřebného
9. Odpovědnost za hledání smyslu života
B. Duše
10. Čestnost
11. Fair-play
12. Ochota převzít odpovědnost za svůj život i okolní dění
13. Odvaha
14. Odhodlání překonávat překážky
15. Smysl pro spravedlnost
16. Vědomí své ceny
17. Empatie
18. Sociální cítění
19. Tvořivost
20. Aktivnost
21. Iniciativnost
22. Hospodaření s časem
23. Smysluplné trávení volného času
24. Schopnost vést
25. Práce v týmu
26. Loajalita
27. Tolerance
28. Otevřenost pro nové i jiné
29. Umění formulovat svůj postoj a názor
30. Schopnost vést dialog
31. Rozvoj kritického myšlení
32. Rozvoj pevného názorového zakotvení, přemýšlení
a vlastního úsudku
33. Dobré mezigenerační vztahy
34. Porozumění
C. Tělo
35. Fyzická zdatnost
36. Zdravý životní styl
37. Tělesná všestrannost
38. Hodnota fyzické práce
39. Práce v týmu
40. Rozvoj charakteru
41. Sport a pohybové aktivity
42. Úcta k lidské práci
D. Svět
43. Demokracie
44. Aktivní občanství
45. Vlastenectví
46. Globální vnímání světa
47. Přírodní bohatství
48. Celosvětové bratrství
49. Společnost
50. Společný domov
51. Zvládání konfliktních situací
52. Nebát se být světlem
53.Úcta a ochrana přírody a života
Dále tedy...
4. Zformulujte příběh do jednoho delšího, případně dvou
kratších odstavců a určete jeho název.
5. Doplňte informací – aktivita, YMCA, rok vzniku příběhu.
6. Pošlete na adresu andrea.groschlova@ymca.cz.
7. Příběhy a další materiály k našim hodnotám sledujte na www.hodnoty.ymca.cz (web s první sadou příběhů a dalších materiálů bude spuštěn v dubnu 2017).
Andrea Gröschlová, sekretář pro vzdělávání, foto: YMCA T. S.