Postřehy z roku 1926
Autor: -jvh- <jvh(at)centrum.cz>,
Téma: 02/2017,
Vydáno dne: 13. 06. 2017
V roce 1926 se v Helsingforsu ve Finsku konal celosvětový sjezd YMCA. Předtím se však ještě v letech 1925 a 1926 v rámci přípravy účastníků na tento sjezd byl u nás založen „zvláštní výbor Helsingforský" v jehož čele stál A. Sum, dalšími členy byli E. Rádl, B. Jerie, Ing. Havel, J. Kozák, F. Kubka, navštěvoval jej i J. L. Hromádka. Scházeli se k debatám, jejichž výsledky chtěli na tomto světovém fóru prezentovat. Od roku 1926 až do samotné konference se scházeli každý týden.
Vybíráme několik postřehů – odpovědí na otázky, které si kladli.
Co pokládáte, se zřetelem na konferenci
v Helsinkách za hlavní službu, kterou může vaše
YMCA prokázati hochům a mladíkům u vás?
Odpověď naše není nová. Pokládáme volné hodiny
a dobu zahálky za krajně nebezpečné mravně i nábožensky,
jestliže nejsou vyplněny způsobem slušným
a kontrolovatelným. Podlomené vážnosti jest pak někdy
nemožno znovu nabýti frivolnost jest nejradikálnějším
atheismem. Největší služba, kterou YMCA může prokázati
naši mládeži, je příjemné, mravné a vzdělávající
vyplnění jejího volného času. Proto klademe takový
důraz na to, aby právě mladíci jinak zanedbávaní byli
prací Ymky dotčeni a aby naše práce se konala v domech
plně a všestranně k tomu zařízených.
Které rysy v práci Ymky jsou pro ni specifické
a znamenají hodnotu, již se nesmíme vzdáti?
Vytýkáme, že křesťanství Ymkou hlásané je náboženství
při vší vážnosti jasné a dokonce radostné. Dále, že
YMCA se nesmí vzdáti všestranného rázu svého programu,
že má dále pracovati k mezinárodnímu sblížení,
k přemožení nenávistného šovinismu, k míru. Konečně
si velmi vážíme i výchovy k službě, která se v ní pěstuje.
Čím by se měl lišiti křesťan od toho, kdo není
křesťan?
Diskuse vychází od kriterií čistě praktických. Křesťan se
má lišiti od svého okolí optimismem víry, vírou v Prozřetelnost
a konečné vítězství Boží vůle, v konečném
uskutečnění Božího království. V osobním utrpení má
míti vědomí, že milujícím Boha všecky věci napomáhají
k dobrému; má tedy míti více oddanosti, klidu a resistence.
Ve všem, co myslí a koná, má vědomí zodpovědnosti
před Bohem a své chyby pojímá jako hřích-urážku
svatosti Boží. Cítí na sobě sílu kázně a sebeovládání,
která jde tak daleko, že umí odpouštěti nepřátelům svým.
Sílu svou čerpá z modlitby. Ideálem jeho je ve všem tom
následování Krista a život Kristu podobný.
Ve světle těchto kritérií je křesťanů málo a žádný dokonalý.
Tato praktická sféra životní splývá však s určitým
pojetím Boha. Jest to theism, jenž jedině umožňuje
osobní poměr k Bohu, jaký vidíme u Ježíše a vynikajících
křesťanů.
Přítomní uznávají všechny tyto rysy. Někteří z nich však
nevidí čím by se pak křesťan lišil od charakterního Žida
nebo mohamedána. Jelikož tuší, že rozdíly v poslední
instanci vyplývající z různých vztahů k Bohu, ukládají si
hledati tyto rozdíly. Dále poukazují na basi československé
Ymky, která zní: YMCA v Československu navazuje
na domácí snahy reformační a chce v životě jednotlivců,
společnosti i národů uplatňovati bez ohledu na národnostní,
politické a sociální rozdíly evangelium Kristovo,
vidouc v něm nepostradatelný zdroj duchovní a mravní
síly. — V souhlase s touto basí spatřují přítomní, ač
se v oceňování jednotlivých tradicionelních dogmat
křesťanských od sebe liší, specifický rys tohoto náboženství
v jeho vztahu k osobě Ježíšově, která je v každém
případě centrálním orientačním bodem křesťanství po
stránce mravní i náboženské. Po stránce mravní vytýkají
Ježíšovo přehodnocení hodnot (hledejte nejprve království
Božího atd.), dále jeho niterné pojetí zbožnosti a p.
Jest jim však jasno, že křesťanství je současně tradicí,
která počíná Ježíšem a osvědčuje se dodnes živým zdrojem
duchovních hodnot a sil.
Fr. Kubka, časopis YMCA, ročník 1926, doslovný přepis
včetně gramatiky