říká režisér Zlatého podrazu Radim Špaček
Držitel dvou českých lvů Radim Špaček
dokončuje svůj nový film Zlatý podraz, který
bude mít premiéru v říjnu 2018. O filmu,
který je příspěvkem k 100. výročí republiky
jsme už psali. Snímek vypráví o mladých
basketbalistech, kteří museli čelit nacismu
i komunismu. Jejich trenérem byl i Jaroslav
Valenta, který zahynul hrdinskou smrtí v boji
proti nacistům. Ve filmu ho hraje známý herec
Stanislav Majer. Radim Špaček nám odpověděl
na několik otázek.
Jak jste vybíral herce pro roli Jaroslava
Valenty?
U téhle role to byl snad jediný případ, kdy mě to napadlo,
jak se říká, na „první dobrou“. Už když jsem scénář četl
poprvé, míhal se mi před očima Standa Majer, kterého
velmi dobře znám z mnoha divadelních představení, ať už
Divadla Komedie, Na zábradlí nebo ze Studia Hrdinů. Ale
hlavně se známe osobně a věděl jsem, že má charizma
i charakter a stěžejní replika „Jen buď vždycky fér“ nebude
z jeho úst znít jako prázdná fráze.
Hrál v tom roli fyzický vzhled? Fotografií
Jaroslava Valenty se moc nedochovalo?
Ne, na fyzickou podobu jsem nemyslel vůbec, to mi nepřišlo podstatné. Jednu nebo dvě Valentovy
fotky jsem sice viděl, ale hledat herce podle fyziognomie
by bylo daleko těžší. Nemluvě o tom, že Standa
Majer je o deset let starší. Pídil jsem se spíš po nějakém
espritu, po něčem, co z herce vyzařuje, jestli vypadá
uvěřitelně, jakou měl mezi mladými sportovci autoritu
a jestli pro ně může fungovat jako mravní vzor.
Prý jste donutil Stanislava Majera, aby se
poprvé kvůli roli oholil. Protestoval moc?
Donutil ho k tomu spíše pan maskér, tehdy nebylo
myslitelné, aby muži nosili strniště jako dnes. Co o tom
z doslechu vím, tak příjemné mu to nebylo, bál se, aby
mu nevyskočila vyrážka, což se pokožce, která není na
mokré holení zvyklá, může stát, ale nakonec se to zvládlo
bez problémů.
Máte s tím více zkušeností, že herec musí
přibrat, ostříhat se dohola? Jak to snášejí?
Nejvíce zkušeností v tomto ohledu mám právě s holením,
a to hlavně v podpaží. Jakmile točíte film z doby
před třiceti lety a déle, tak není možné ho mít oholené,
to se – až na řídké výjimky – opravdu nedělalo. Nejhůř
to samozřejmě snášejí herečky, notabene když se natáčí
v parných vedrech. Velice s nimi sice soucítím, ale to je
tak všechno, co pro ně můžu udělat. Na druhou stranu nápad, že se na konci našeho filmu hlavní hrdina doopravdy ostříhá dohola, přišel od herce Filipa Březiny.
Trochu nám to sice zkomplikovalo natáčecí plán, opravdu
se to muselo natáčet až úplně jako poslední scéna, ale
věřím, že tyhle fyzické proměny jsou důležité, nejenom
protože to vypadá věrně, ale i pro autentický vnitřní pocit
toho herce.
Točili jste v prostředí Masarykova tábora YMCA
na Sázavě. Jak se vám tam líbilo a hlavně
režírovalo?
To místo má neuvěřitelného genia loci, byl to tehdy před
téměř sto lety od Masaryka skvělý nápad zřídit tábor
právě tam. Bylo nám tam moc příjemně, skoro celý
štáb bydlel dvě noci v chatkách, večer jsme dělali oheň,
zpívalo se – a takové drobné radosti, stmelený kolektiv
a fajn atmosféra udělá při natáčení hodně. Vlastně jsem
ani moc režírovat nemusel, spíš jsem se staral o tu dobrou
náladu.
Viděl jste film Cesta do ráje, který byl natočený
v roce 1938 právě na Sázavě. Jak jste vnímal
jeho atmosféru? Zvlášť s vědomím, že to bylo
těsně před Mnichovem, válkou.
Nám ten film ohromně pomohl, protože scény v táboře
se shodou okolností odehrávají také právě v onom roce
1938, takže architekt, rekvizitáři i kostýmní návrhářka
ho studovali velmi důkladně a inspiroval je ke spoustě
nápadů. Atmosféru má ten záznam skvělou, až člověka
napadá, že ti mladí ještě zdaleka netuší, co se na ně valí
a přemýšlí, kolik jich asi přežilo válku a kolik jich pak
zničili komunisti… Ostatně podobně, jako v našem filmu.
Jaroslav Valenta zahynul hrdinskou smrtí, jako
člen Obrany národa. Žijeme v jiné době, ale
dovedete si představit, že by dnes kvůli své
zemi, ideálům a vlastní cti někdo obětoval život
takovým způsobem?
Dovedu si to představit, bohužel – chtělo by se dodat.
A protože jsem spíše pesimista, nemyslím, že by už žádní
hrdinové nebyli potřeba. Právě naopak. Možná půjde
o hrdinství jiného druhu a asi už nás nebudou vraždit
Němci, ale ještě za našich životů se podle mě opět budou
lámat charaktery a jeden se bude muset rozhodovat, co
pro něj znamená čest nebo svědomí.
A taková prázdninová otázka: Jezdil jste rád na
tábory? Jako kluk nebo třeba i vedoucí?
No jéje! Já jsem jezdil každý rok dokonce na dva! Jeden
byl s Dismanovým rozhlasovým souborem a říkalo se
mu soustředění, protože jsme tam natáčeli rozhlasové
hry a nacvičovali různá recitační pásma, ale i té táborové
zábavy byla spousta. Dodnes vzpomínám na noční
bojovky, které byly fakt strašidelné nebo na poslechové
večery, kdy jsem poprvé slyšel Pink Floyd a Led Zeppelin.
A pak jsem jezdil ještě na tábory, kde byli moji rodiče
jako hlavní vedoucí a to už byla samozřejmě zábava o něco
menší, to jsem musel sekat latinu, což mi tedy moc
nešlo. Ale vždycky jsem se tam beztak těšil a dodnes
jsou to mé nejhezčí letní vzpomínky na mládí.
Jiří Závozda, foto: BUC-FILM, Patrik Nguyen
Text k foto:
- Stanislav Majer (Jaroslav Valenta) kontroluje své svěřence,
tábor YMCA 1938
- Radim Špaček (uprostřed), vlevo Ondřej Malý, vpravo Stanislav Majer v roli Jaroslava Valenty
- Zdeněk Piškula, Filip Březina