Není dokonalého tělovýchovného systému,
který by neměl ideálů, ku kterým směřuje.
Ideální tělovýchova má zahrnovati všechny
strany lidské bytosti. Tělovýchovný systém,
jenž učinil si ať už výhradně nebo v prvé řadě
cílem vybudování nebo posílení těla a nepečuje
o potřeby rozumu a duše, nevyplní nikdy svého
poslání.
Tělovýchova směřuje cestami cviků, her a výchovy
k dostižení nejvyššího stupně tělesné, rozumové
a a mravní výkonnosti jednotlivcovy, t. j. v podstatě
k vytvoření nejlepšího typu občanského.
Slovo „tělovýchova“ označuje přirozeně studium potřeb
lidského těla, ale při studiu tomto musíme vždy pamatovati
na vztah tělesných, rozumových a mravních stránek
jednotlivcových. Každá z těchto stran je v úzkém kontaktu
k oběma ostatním a opomenutí druhých dvou stran nese
s sebou vznik jednostranné osobnosti.
Všimněte si těchto charakteristik a jejich vzájemného
poměru:
Prvním požadavkem dobře zaokrouhlené tělovýchovy
je dobrá znalost funkcí a potřeb tělesných. Už v nejrannějších
dnech dětství lze dítko vyučovati tělovýchově:
Dávati mu prostá pravidla čistoty a dobrých návyků. Při
dalším vzrůstu děcka pokračuje i tělovýchova: Učte děcko
všímati si toho, co tělo vyžaduje v různých obdobích
tělesného vývoje, aby tak poznalo příčiny a důvody pravé
pečlivosti a uvědomilo si následky nevšímavosti.
Posvátnou povinností každého otce a učitele je vlévati
do mladých a vnímavých myslí dítek poučení o správné
životosprávě a poukazovati na to, jaká odměna čeká ty,
kteří budou dbáti tohoto poučení a jaký trest stihne ony,
kteří nedbají nejvyššího daru Božího: těla.
Dalším ideálem, ke kterému míří pravý program tělovýchovný,
je poučení o nutnosti a ceně hry v životě chlapců
a dívek, mladých mužů a mladých žen.
Děti, které vyrostou v pravém ovzduší, kde může se
vyvinouti jejich pud hrací, jsou mnohem méně náchylny
k zločinnosti. Proto velikým a nejdůležitějším ideálem
tělovýchovy je instruovati rodiče a učitele, aby ocenili
dle skutečnosti vlastní cenu hry v životě dítek a postarali
se přitom, aby dítě mohlo si hráti v prospěšném okolí,
pod pravým vedením a řádným dohledem.
V prvních létech dětství je zapotřebí jen velmi malé kontroly.
Nejvyšší otázkou je místo ku hře. Pozděj, když už
děti vyrůstají, je jisté kontroly jasna, poněvadž v tomto
období – řekněme od 7–14 let – vyvíjí se charakter právě
tehda, kdy dítko si hraje s druhými dětmi.
My však nechceme program her omeziti pouze na dítky
a mládež. Je-li to vůbec možné, má býti hra pro všechny.
Jaký může být vyšší ideál tělovýchovy nad onen stav, kdy
každý dospívající hoch a každá dívka schopná zúčastnit
se nějakého tělesného cviku bude znáti řadu her a pochopí,
jaký význam mají hry a sport pro zdraví lidské?
Třetí ideál tělovýchovného programu je výchova charakteru
sportem. První styk dítěte se světem, s bližním
nastává ve hře.
Sobecké dítě musí se naučiti ustoupiti druhým, chce-li
nalézti kamarády pro hru. Dítě se naučí velice brzy, že
nebude míti nikoho, s kým by si hrálo, nechce-li hráti
poctivě, hněvá-li se po prohře, nebo vzdává-li se uprostřed
hry. Každé dítě miluje společnost a naučí se proto
chovati se k druhým slušně, chce-li, aby druzí s ním rádi
hráli.
Při dalším vývoji hry a zábavy ve sportovní zápasy dětí
starších, vlastnosti čestné hry stávají se součástí dětského
života. Sociální život jednotlivců je těsně spojen
– hrou.
Dítě, které se naučilo řádnosti a čestnosti na poli hry,
přejímá tyto vlastnosti do celé své přirozenosti a přenáší
je do světa, který leží mimo hřiště.
Ale člověk se učí ještě mnohému jinému v tělovýchově.
Mnoha věcem, jež se dotýkají více jeho samotného, nežli
jeho vztahů k druhým. Míním nauku sebekontroly, trpělivosti,
soustředěnosti, přesnosti, rozmyslnosti, dobrého
úsudku, loyálnosti, obětavosti, ochoty a rozvahy. Není
ženy ani muže, kteří by se delší dobu zúčastnili nějaké
tělovýchovné činnosti a při tom nezískali aspoň jedné
z těchto vlastností.
Proto je naším ideálem, aby náš program her a sportu
tříbil charaktery všech, kteří se ho zúčastní, a aby nauka
získaná na hřišti, přenesla se do veškerého života, a aby
svět byl oblažen vždy větším počtem sportovců, mužů
a žen, kteří poznali a uplatňují zásadu čestné hry, a vše
to, co Angličan zove fair play.
Dalším ideálem tělovýchovy je poučení o tom, v jakém
vztahu jsou tělo a duše. Cílem tělesné výchovy je posílení
tělesné mohutnosti a zdraví. Zdůrazňujeme vliv tělovýchovy
a vývoj charakteru. Ale je tu stále ještě jeden bod,
jehož jsme se nedotkli a tímto bodem je konstatování
faktu, že tělo je chrámem duše.
Tělesný stav člověkův může dosíci největší dokonalosti,
rozum může býti znamenitě bystrý, charakter muže nebo
ženy může býti velmi dobrý, pokud se týká jejich poměru
k druhým lidem, není-li však při tom všem povědomí
Boha, charakter lidský zůstává kusý.
Jinými slovy: Budiž naším ideálem, aby všichni muži
a ženy ctili své tělo a snažili se zdokonaliti svůj tělesný
stav řádným životem a zdravým osvěžujícím sportem, hra
budiž lidem učitelkou charakteru, a mějmež na paměti, že
lidské tělo je chrámem lidské duše, že bez duchovního
života je tělesná podstata člověka neúplná a nedokonalá.
Lewis W. Riess (ředitel tělovýchovy Ymky v Československu),
Časopis Y.M.C.A. 1936, str. 14–15, doslovný
přepis včetně gramatiky J. V. Hynek, foto: Archiv YMCA