Vydavatelské oddělení YMCA v roce 1936
vydalo knížku Hry pro mládež i dospělé od
J. A. Firsta, ředitele Masarykova tábora YMCA
na Sázavě. Píše v ní inspirující úvod a pak už
následuje jedna hra za druhou, jednu uvádíme
pro ukázku.
Tato příručka obsahuje směs celé řady her pro různé účely;
které jsou z brožurky Riessovy a Vavřinovy (obě jsou
již dávno rozebrány) a mnohé jsou nové pro potřebu,
která se neustále stupňuje rostoucím zájmem o rekreaci.
Hry jsou v oblibě u mládeže i dospělých; proto je i tato
knížka psána pro všechny. Snad alespoň někteří v ní najdou
hry, které jim umožní plnější osvěžení a větší radost
v zábavě s druhými.
Vedoucí mládeže vědí, že i při propagaci hry se musí
dát mnohých pravidel, aby hra „chytla“. Hlavně mládež
dospělejší se raději věnuje hře již naučené (mnohdy jen
kopané) a je zapotřebí využít vhodného okamžiku pro
zavedení nové hry.
Aby úspěch byl alespoň částečný, je potřebí:
1. Vytvořit ovzduší pro novou hru. Docílíme to vyprávěním
nějaké povídky, životní zkušenosti nebo jiného
příběhu. Jakmile je pozornost podchycena, lze snadno
„spustit“ nějakou hru. Mnohdy budeme postupovat
opačně; aby se získal zájem o věci hodnotnější, nutno
počít a skončit hrou (schůzku nebo jiný podnik, který má
sdružovat mládež k práci a společným cílům).
2. Začít vždy s jednoduchými pravidly u každé hry; čím
mladší účastníci, tím jednodušší hra.
3. Rozdělit účastníky rovnoměrně, jde-li o soutěž. Jsou-li
na jedné straně samí zruční a na druhé nešikovní – nezajímá
celá věc tu ani onu stranu.
4. Bojovat proti snobismu těch, kteří se bojí účastnit se
hry spontánně, aby si „nezadali“. Nejlépe je požádat je,
aby se neobtěžovali hru opustit, nebo u mladších kázní
docílit účast. Obyčejně ti, kteří z počátku neví jak do
toho, nevědí pak, kdy přestat hrát.
5. Učit vyhrávat i prohrávat , t. j. učit nezpychnout vítězstvím
a „neztratit hlavu“ po porážce. „Dnes oni – zítra
my!“
6. Být důsledný v propagaci „fair play“; hra podněcuje
určité vlastnosti a zvyky, které ovlivňují charakter. Za
chyby dávat „trestné body“ nebo hru zrušit.
7. Potřeba účastníků, zájem, počasí, místo a možnosti
jsou vodítkem vedoucího při zavádění té neb oné hry.
Hry pořádá pro druhé a nikoliv pro sebe. Co se líbí jemu,
nemusí se líbit druhým a naopak. U her společenských
a u táborového ohně záleží i na vyvolání nálady. Dobře
vedený zpěv a vhodné povídky jsou k tomu cíli nejlepším
prostředníkem.
8. Kde jde o hry štafetové a teamové, tam musí být dobrý
rozhodčí.
9. Hry na vodě nechť trvají jen krátkou dobu a jsou spíš
doplněním programu při závodech; člověk není na vodě
tak doma jako na suchu a proto se v ní nerad podřizuje
složité organizaci. Mimo to jsou hry ve vodě příliš unavující
(vodní polo je jedna z nejvíce namáhavých her).
10. Hry se musí občas střídat; stejná hra unavuje a proto
je dobře vytvořit si i nové hry podle potřeby.
Nechť alespoň těchto několik her přispěje k radosti těch,
kteří hledají osvěžení ve společnosti dobrých přátel
v náruči matky přírody.
J. A. First, Hry pro mládež i dospělé 1936