Člověk se jen tak sám od sebe myslet
nenaučí. Ovšem ani ve škole se toto umění
nerozdává. Proto je nejlépe jít do školy myšlení
k některému z našich velkých mužů a na něm
se učit správnému myšlení.
U těch našich vynikajících lidí, které jsme si zvykli pokládat
za představitele nejlepšího češství, je nápadná skutečnost,
že vždycky usilovali spojit myšlení s činností,
teorii s praxí. Pouhé myšlení bez zřetele k životu a dílu
jim bylo cizí.
Druhá nápadnost je, že spojovali vědu a víru čili kritické
a přesné poznání s vírou ve vládu Pána Boha nad člověkem
a nad světem. Tak například je Komenský takový
zbožný vědec a ovšem i jiní před ním a po něm.
A konečně třetí věc: důsledky svého myšlení a víry brali
opravdově. Když pravda, tak pravda – nesmí se lhát, nelze
pravdu obcházet. „Nemůže-li pravda být projevena bez
pohoršení, lépe je přijmout pohoršení nežli opustit pravdu“
– pověděl Hus. Pravda je mravní požadavek a proto
je nutno za ní stát do všech důsledků.
Tyto tři věci českého myšlení a smýšlení stojí za stálé
uvažování a následování. Ta první je nám už dnes jakoby
vlastní. Ale spojení rozumového, kritického, podle vědy
se orientujícího myšlení s vírou – to už je mnohem méně
vžité, dokonce někdy i cizí. A přece bez takového spojení
naše poznávání je jen odkrýváním toho, co je v nás a ve
světě.
Ale jací máme být a jaký má svět být, to je další důležitá
otázka. Víra biblická je napětím ducha a svědomí mezí
tím, co jest a tím co má být a tak ukazuje našemu rozumu,
snažícímu se přesně úplně postihnout danou skutečnost,
cestu k přetvoření této skutečnosti podle toho,
čemu se někdy říká ideály a v bibli Boží zákony. Správné
myšlení nutně pak zahrnuje to dvojí: znalost faktů i hodnocení
jich; podrobnou znalost toho, co jest, i vědomí
toho co má být.
– To třetí je pak docela samozřejmé. To jen ze služby
pravdě se v člověku vytváří charakterová vlastnost:
opravdovost a pravdivost, což znamená nelhat, jít za
pravdou, držet ji a nikdy se jí nevzdat ani jako zásady ani
jako prostředku.
V celku je to docela prosté: učit se a hodně a přesně
vědět a znát; věřit a vědět, co má být; a držet se svého
rozumu a své víry důsledně. Ovšem věci nejjednodušší
jsou nejtěžší, ale vždyť škola správného myšlení není
nikdy lehká. „Myslet bolí.“
Dr. Jaroslav Valenta, TEP pražské Ymky, 20. března 1940, číslo 5, foto: archiv YMCA
______________________________________
Jaroslav Valenta (1911–1942)
Byl členem Akademické YMCA, organizoval program
v liberecké Ymce,v létě 1938 se stal sekretářem AY.
Když byla 17. listopadu 1939 činnost AY zastavena
pracoval ve vydavatelském oddělení Ymky. Za protektorátu
byl členem ilegální organizace Ústřední
vedení odboje domácího (ÚVOD). Spolu s Jaroslavem
Šimsou a řadou dalších se podílel na vytvoření
odbojové organizace Petiční výbor Věrni zůstaneme.
Jaroslav Valenta byl zatčen gestapem za stanného
práva při heydrichiádě 28. května 1942. Zavražděn
byl v koncentračním táboře Mauthausen 24. října
1942. Část jeho příběhu uvádí film Zlatý podraz.