V roce 1922 proběhl II. sjezd Ymky v Československu.
Rok předtím byla YMCA u nás ustavena (do té doby
pracovala u nás YMCA neoficiálně). Na tomto sjezdu
promluvilo několik řečníků. Přinášíme proslov jednoho
z nich, ve kterém můžeme číst, jaké cíle si YMCA tehdy
kladla, čemu čelila, co brala v potaz... může to být inspirací
i pro naše hledání – jaké cíle si stanovit do příštích
let. Některé pasáže jako by byly psány v těchto dnech...
Dr. Em. Rádl (profesor university v Praze):
Přednáška na II. sjezdu Ymky v Olomouci,
28. října 1922
Ve všeobecných obrysech jste již slyšeli, co jest naše
československá YMCA. Měli jsme zde před válkou
Ymku a měli jsme před válkou také tak zvané Křesťanské
sdružení vysokoškolských studentů. Obě tyto instituce
před válkou dobře pracovaly, ale velmi mnozí z nás, když
probíráme své zkušenosti z doby před válkou, sotva se
v nich dopátráme, že bychom mnoho o těchto společnostech
věděli.
YMCA v dnešní své formě se k nám dostala jako YMCA
vojenská a mezi lidem, zejména na venkově, mnozí si
pořád ještě Ymku představují jako na př. zřízení pro -
vojáky. YMCA vojenská u nás pracovala jako sdružení
po výtce sociální; sekretáři Ymky sice, anebo alespoň její
američtí sekretáři, pracovali — samo sebou se rozumí
— jako mužové křesťanští, uvědoměle
křesťanští, ale jednak válečná situace, jednak poměry
u nás, jednak také přání vojenských kruhů způsobily,
že náboženská práce Ymky nebyla u nás postavena do
popředí. Z této doby pocházejí výtky proti Ymce, že není
u nás společností náboženskou, nýbrž jen sociální. Brzy
poté se YMCA vojenská ponenáhlu měnila v občanskou,
a to tím způsobem, že byl zřízen Ústřední výbor v Praze
a zároveň zřizovány výbory na venkově.
Proti Ymce bylo mnoho předsudků. Můžeme s radostí
konstatovati, že mnohé z nich jsou už překonány, ale
přece je dobře vzpomenouti jich proto, abychom si
vzpoměli. jaké malichernosti bránívají opravdové práci.
Byla na př. u nás rozšířena domněnka — myslím,
že i mnohý z vás jste ji slyšeli — že YMCA sice velmi
dobře pracovala pro naše vojíny, ale že její američtí
sekretáři byli posláni do Sibiře proto, aby byli špehouny
pro americkou vládu. Ku podivu toto přesvědčení bylo
rozšířeno i tam, kde by toho člověk nečekal, i u lidí velice
odpovědných. Dnes jest to jen doklad, jaká byla po válce
podezřívavá nálada. Samo sebou se rozumí, že kdyby
Amerika potřebovala špehouny, že by našla velmi mnoho
duchaplnějších a lacinějších prostředků, než vydržovati
Ymku a posílati sem její sekretáře. Poněvadž americká
YMCA k nám přišla s legionáři ze Sibiře, poněvadž
tedy začala pracovati mezi legionáři a potom mezi vojskem,
viděli v ní zase Němci sdružení nacionální, proti
německé a proto se jí báli. Trochu podobný předsudek
se strany české formuloval se tím způsobem, že YMCA
je společností cizí, že byla založena pro Ameriku, že se
na české poměry nehodí, že my v Čechách potřebujeme
něco, co by vyrostlo z našeho lidu, a proto že YMCA
ztroskotá. Snad dnes je již viděti, že se tento názor neosvědčil.
Ti, kdo takto soudí, nedoceňují našeho lidu.
Mysleti si o něm, že nedovede nic cizího přijmouti, není
pro náš lid poklonou. Dovede přijmouti všechno, co je
dobré a upraviti dle svého. Protože Hus přijal své idee
z Anglie od Wiklefa. to neznamená, že by husitství nebylo
české. Idea demokracie také nebyla objevena v Čechách,
stejně jako nebyla v Čechách objevena idea národnostní,
ale proto jsme přece dovedli z těchto ideí něco udělati.
Jestliže YMCA přišla z ciziny, znamená to výzvu pro nás,
abychom, shledáme-li ji dobrou, uzpůsobili ji pro své
potřeby. Jestli z ní dovedeme něco řádného udělat, bude
YMCA česká duchem, praxí o výsledky. Nebojme se
fakta, že Ymka přišla z Ameriky. Před válkou nám všem.
Čechům, Němcům, byla Amerika ideálem demokracie.
Samo sebou se rozumí, že v Americe není vše nejlepší,
že žijí tam lidé nedokonalí stejně jako jsme my, a že jsou
u nás některé věci lepší nežli tam. To všechno je jistě
pravda. Takový už je svět. Ale mysleti si, že YMCA, protože
přišla z Ameriky, je něco špatného, to by byl názor
o Americe, který by se naprosto příčil tomu, jak jsme se
na Ameriku dívali před válkou. Zvláště když si vzpomeneme,
že YMCA k nám přišla v době ideálů Wilsonových.
Tyto ideály Wilsonovy jsou typicky americké. Tyto ideály
Wilsonovy přináší YMCA a máme proč zejména my těchto
ideálů i dnes i v budoucnosti vzpomínati.
YMCA naše má úkoly velmi rozmanité. Jejím prvním
úkolem je úkol náboženský – ne náboženský, křesťanský.
Proč se opravuji? Před válkou jsme si zvykli na
„náboženství“, které dnes je útočištěm lidí, chtějících
s náboženstvím jenom koketovati. Nám je „náboženství“
málo; chceme býti upřímní a chceme uhoditi hřebík na
hlavu a proto říkáme: Ne náboženství, nýbrž křesťanství,
protože v našem prostředí jiného náboženství
než křesťanství není, nanejvýše snad ještě náboženství
židovské. Kritika různých církví u nás jest konec konců
jen pokusem udělati nějakou lepší organisaci a opraviti,
prohloubiti křesťanství. Proto se nebojme slova
„křesťanství“. Ovšem my u nás jsme ve zvláštní situaci
náboženské: jsme v náboženském přerodu a tento přerod
probíhá velice složitě. Všechno náboženské myšlení se
u nás točí vědomky nevědomky kolem katolictví a jest
nám tedy býti si jasni, co v naší situaci dělat v tomto
ohledu. Náš program jest jasný: my chceme býti společností
positivní práce, chceme osvědčiti konstruktivní
schopnosti, chceme p r a k t i c k y uplatňovati křesťanství.
Netvrdíme, že není zapotřebí kritiky a diskuse, ale
tvrdíme, že jest třeba positivnosti a v Ymce chceme pěstovat
tuto positivnost: pracovat a věřit, ve výsledky práce,
ve své schopnosti organisační, v sílu našeho křesťanství.
Nechceme tedy vůbec provokovat nikoho a zvláště ne
katolíky. Máme u nás velice silnou církev katolickou,
počítejme s tím, že tato církev katolická bude velmi dlouho
silná a že bude silná nejenom v naší republice, nýbrž
také kolem nás. Uvažme, že v československé republice
je kolem 70 procent katolíků a podívejme se, jak kolem
naší republiky jsou nejen katolické země, nýbrž zrovna
bašty katolictví, které s katolictvím počítají jako se svou
národní a státní ideou — Bavorsko, Rakousko, Maďarsko,
Polsko; — nekatolické jest jen severní Německo.
Uvažte, co znamená toto okolí pro situaci katolictví v naší
republice, co značí fakt, že se dnes katolictví vzmáhá, že
v Německu katolíci vedou politicky protestanty, že také
v Maďarsku vedou anebo dosud vedli katolíci protestanty
— to je věc, jaké ani po napoleonských válkách nebylo,
kdy celou Evropu zachvátila katolická reakce. Francie,
stát tak vlivný, jest dnes země katolická. To je fakt, se kterým
musíme počítati; — ne, nám nelze všelikými malichernostmi
provokovati toto katolictví. Nesmíme zvláště
útočiti na politické strany katolické, protože YMCA není
politickou organisací, a jestliže na nás některá politická
strana útočí, musíme to snésti bez polemik, nanejvýše
můžeme křiklavé nepravdy prostě dementovati. Musíme
jíti však dále a počítati s katolickou spoluprací; ne
sice se spoluprací katolických politických organisací,
ale za členy našich Ymek musíme přijímati také katolíky
a zváti je, aby s námi pracovali a dáti jim plnou svobodu,
- aby své pojetí křesťanství v rámci naší činnosti uplatnili.
Vezměme své křesťanství doopravdy a uznejme, že
u nás jsou upřímní katolíci, kteří věří v Pána Boha, kteří
věří v Pána Ježíše a kteří by upřímně podepsali i naši
basi, třebas bychom my nepodléhali v ničem autoritě
žádné cizí organisace a tedy ani autoritě katolické církve.
Když upřímně podepíší naši basi, jsou mezi námi vítáni
a jejich vyznání bude plně respektováno. Možná, že na
některých místech vedení katolíků nedovolí spolupráci
jejich členů s námi. To je věcí jejich vedení; my však si
přejeme pracovati s upřímnými katolíky, přiznávajíce jim plné právo na jejich vyznání a zveme je
do naší společnosti.
Vytýká se naší Ymce dále, že není dosti křesťanskou, že
je to společnost jen sociální, ale ne křesťanská. Nemluvíme-
li o povrchních formách této námitky, můžeme jí
rozuměti tak, že do křesťanství nestačí jen křesťanská
praxe, tedy na př. činná láska k bližnímu, boj za sociální
spravedlnost, povznášení duchovního a tělesného života,
nýbrž jest třeba také specificky křesťanského uvědomění,
křesťanské „víry“. Toto stanovisko jest úplně správné;
vskutku bez osobního prožití a procítění viny a hříchu
a závislosti naší na milosti Boží není pravého křesťanství.
Uznejme, že se Evropa liší v této věci od Ameriky
ku svému prospěchu tím, že má snad víc porozumění
pro toto subjektivní procítění křesťanské a pro racionální
analysu křesťanských pravd. Uznejme však, že v celé
Evropě a obzvláště i u nás jest náchylnost přestávati na
tomto procítění křesťanském a na sporech dogmatických
a neodvozovati odtud praktických důsledků. Amerika
klade zvláštní důraz na tyto praktické důsledky. Podržme
tedy přednosti (pokud je máme), a hleďme se od Ameriky
naučiti praxi, kterou nemáme, tím spíše, že se na
praxi spíše než v theorii shodneme. My jsme na tomto
sjezdu položili na př. důraz na sbratření národů. Jest
jistě pravda, že toto sbratření národů může míti v programu
i organisace nekřesťanská a stejně i náš sociální,
výchovný, kommunální program — ale jest také pravda,
že jsou také křesťanské organisace, které potřebu této
praktické činnosti necítí a my chceme nad ně vyniknouti
tím, že se věnujeme této praxi, netvrdíce tím, že jedině
v ní křesťanství záleží, spíše však, že jest k modernímu
křesťanství zapotřebí!
Křesťanství jest organisováno v církvích evangelických.
Evangelíci jsou inspirátory Ymky; ale po válce se stály
pokusy organisovati Ymku také v zemích téměř výhradně
katolických. Protože YMCA duchem vyrostla z evangelictví,
samo sebou se rozumí, že evangelické církve mají
k ní nejblíž. Máme dále u nás církev československou,
je v ní mnoho lidí, kteří upřímně křesťansky myslí, kteří
svou církev chtějí křesťansky vystavěti, a YMCA ráda
s nimi bude pracovati. Jsou tedy mezi námi českoslovenští
vítáni a mají u nás úplně volnou působnost. Jsou
u nás dále křesťané, kteří nepatří žádné církvi. Počítáme
s touto zvláštní situací československou,
respektujeme jejich námitek proti církvím a přijímáme je
do Ymky jako ty, kteří jsou v některé církvi organisováni.
Budiž vůbec naším heslem za daných neujasněných
poměrů co největší snášenlivost a co nejmenší spory
dogmatické: YMCA není církví ani majetkem církve,
nýbrž organisací, která chce pracovat pro náboženské
uvědomění; naším účelem není spojovat ty, kteří jsou už
se svou vírou hotovi, nýbrž pracovat pro ty, a s pomocí
těch, kteří ještě hledají; naším úkolem jest zaváděti
demokratismus i do náboženského života a učiti se spolupracovati
v jediném cíli, třebas jsme měli theorie různé.
Nebojme se tedy ani radikálních názorů náboženských,
pokud se týkají jen theorie: nebo praxe už nás naučí
všechny bráti radikalism střízlivě.
Budova YMCA Olomouc v r. 1922
Náboženské poměry mezi jinými národnostmi v republice
jsou jednodušší než mezi Čechy. Nejsložitější jsou
mezi Čechy v Čechách a poněkud podobné poměry jsou
na Moravě. Mezi Slováky jsou poměry náboženské na
tolik jednodušší, že je tam vyvinutá katolická církev
a uvědomělá církev evangelická, je tam méně lidí bez
vyznání a církve československé tam vůbec není. Složité
poměry jsou na Podkarpatské Rusi, ale tam YMCA ještě
nezasáhla. Nejjednodušší poměry jsou mezi Němci
a Maďary, kde jsou prakticky pouze katolíci a evangelíci,
obojí konservativní. Nemají tolik vnitřních rozporů, jejich
stanovisko je jednodušší. Neříkám, že tato jednoduchost
je výhodou. Někdy je složitost dobrá, ba někdy je
výhodnější jako projev energie životní, nežli spokojenost
s danými poměry, které existují. My chceme soustřeďovat
a rádi bychom dosáhli toho, aby se YMCA stala
střediskem upřímného a vážného křesťanského usilování
v naší republice. Věříme, že toto usilování konec konců
nebude jenom usilováním podle praxe, nýbrž i podle
uvědomělého vyznání křesťanského.
YMCA má dále důležitý úkol sociální. Třebas uznáváme,
že YMCA má v první řadě úkol náboženský, přece právě
z tohoto úkolu nám plynou zásady sociální. Chceme
křesťanství prakticky uplatňovat v práci pro mládež, chtějíce
ji vésti k zdravému, samostatnému, mravně čistému
životu. Naším cílem jest, aby v každém větším městě
byl dům pro mládež, pro studenty, učedníky, dělníky,
zřízence, v němž by se mohli scházeti, slušně pobaviti,
pocvičiti tělo i ducha, pěstovati kamarádského ducha,
najiti tam útulek pod dozorem starších lidí, dům, jenž by byl podstatnou částí městského života. Naše mládež
potřebuje mravní výchovy a škola jí nedá, protože celý
její duch jest příliš theoretický.
YMCA má výbornou příležitost mravní výchovu mládeže
podporovati. Naší mládeži chybí dnes zvláště vnitřní
disciplina; povrchně se přenáší přes životní problémy,
neumí se podříditi, neumí rozeznávati mezi samostatností
a bezohledností. Naše mládež musí si uvědomovati,
že je pouze mládeží, že sama na všechno nestačí,
že jsou tedy věci, ve kterých musí rozhodovati odborníci,
kterých ostatní lidé a tedy i mládež musí poslechnouti.
Bojím se, že naše mládež v tomto ohledu propadá
diletantství. Mluvte s ní o čem chcete, o křesťanství,
o politice, o umění, jest hotova za pět minut. Je jim to
všechno jasné a necítí, že existují problémy a že otázky,
jež oni tak suverénně odbývají, působí starosti lidem,
kteří jim rozumějí. Nedomnívám se, že tato povrchnost
jest předností mládeže. Jinoch má míti otevřené oči, má
míti smysl pro problémy, má s dychtivostí naslouchati
tam, kde se mluví o nových myšlenkách, diletantství
a lehkomyslné paušalizování jest jedem pro mladého
muže. Nemluvím tu o staropanenské skromnosti, nýbrž
o vnitřní citlivosti pro hloubku věcí, citlivosti, jež jest
nejkrásnějším darem mládí. Nemyslím na žádné autoritářství
starých, ale demokracie není možná, nenaučíme-li
se respektovati autoritu zkušených. Nebojme se mluviti
o autoritě; nebudeme-li ukazovati na nutnost opravdové
autority my pokrokovci, zjedná si na konec vládu autorita,
jaké bychom si nejméně přáli. My nejsme proti autoritě
vůbec, nýbrž jen proti autoritě moci; autoritu rozumu,
zkušenosti, vzdělanosti nejen uznáváme, nýbrž pro její
energickou vládu chceme v Ymce pracovati.
Ráno se zde v Ymce mluvilo o tom, jak úkolem Ymky jest
vychovávati vůdce. Vůdcem však jest ten, kdo zná autoritu
a respektuje ji; ne všichni naši hoši si tuto pravdu
uvědomují. U nás se pořád mluví proti bolševictví, ale
nevidí všichni, jak mnoho jest u nás našeho domácího
bolševictví, totiž nechtíti mít ž á d n é h o vůdce, mysleti
si, že v životě rozhoduje instinkt, náhoda, nebo co
člověka v poslední chvíli napadne; tohoto špatného bolševictví
je u nás mnoho, a my chceme v Ymce pracovati
proti němu. Byl jsem přítomen jednání studentů cizích
a mluvil jsem s nimi často, od rána do noci. Zdálo se mi,
že je v Americe uznávaného vůdcovství mezi studenty až
mnoho. U nás však studentské vnějškové nezávislosti je
přílišný nadbytek; nezávislosti v tom smyslu, že se mládež
starších lidí bojí — a tito starší lidé se bojí mládeže.
Mládež se domnívá, že jen ona sama sobě rozumí a jen
sama sobě může vládnouti a starší lidé zase neužívají
mládeže než k služebnictví. My v Ymce máme jiný poměr
k mládeži. My nejen že uznáváme právo svobody, my
chceme mládež k této svobodě vésti; ale nevěříme, že ji stačí sama; YMCA se liší od jiných organisací mládeže,
že jest sice organisací pro mládež, ale není jen organisací
mládeže; staří lidé u nás pracují s mladými a mají
právo do věcí mládeže mluviti. Opakuji, v Americe snad
není v tomto ohledu poměr mezi mládeží a dospělými
dokonalý; snad jest tam autority starších příliš mnoho;
ale jestliže užijeme americké idee spolupráce starších
s mladšími a zvláště odpovědnosti lidí odborně vzdělaných
(jakými jsou naši sekretáři), přineseme do našeho
státu výchovnou ideu novou a velmi zdravou. Naše místní
výbory tu mají krásný nový obor činnosti před sebou:
stavěti strhané mosty mezi mládeží a dospělými. I dospělí
se mohou tímto způsobem zdravě převychovávati; dosud
náležela starost o mládež jen učitelům; v Ymce jsou to
občané sami, obchodníci, průmyslníci, dělníci, kteří se
o mládež starají a tím se jejím zájmům přibližují.
YMCA je společností nepolitickou, opravdově nepolitickou.
Nechceme se schovávati za předstíranou nepolitičnost
a nepřímo snad pracovat do rukou některé politické
strany anebo proti některé politické straně, ať jest to
kterákoli; nepolitičnost myslíme upřímně a do důsledků.
Ani snad nechceme tuto věc obejiti tím, že budeme
rozeznávati strany náboženské a protináboženské anebo
upřímně a neupřímně náboženské. Chceme v tomto
ohledu opravdově následovati Krista, jenž se neptal,
patří-li kdo k jeho straně, či k straně komunistické, či
ke klerikální, nýbrž šel ke všem lidem a zvláště k lidem
zavrženým. Nebojíme se žádného politického přesvědčení;
jdeme k lidem, jestli nás mezi sebe pustí a přijmou,
a hledíme s nimi pracovati. Vidíme přece, že křesťanství
neodsuzuje u nás žádná politická strana, naopak velmi
často se ho dovolávají. Nedovolávají se Krista a prvních
křesťanů také komunisté? Mají námitky jen proti praktikování
křesťanství a na ty námitky mají právo. Nedělejme
tedy v Ymce žádné politiky, nýbrž pracujme jenom
o křesťanském programu. Každý člověk je člověkem,
v každém člověku je jiskra Boží, kterou máme vznítiti.
Pro náboženskou práci jest ztracen ten, kdo se dává
zarážeti radikálními hesly politických stran: jak můžeš
upřímně věřiti v krajní radikalism Ježíšův, když zrádcuješ
radikalism svého soudruha?
V ohledu národnostním YMCA stejně musí neoblomně
jíti za zásadami křesťanskými. Nemůžeme důvěry
v republiku nikomu vpraviti násilím. Kdybychom
stáli na stanovisku, podle kterého většině Maďarů
a Němců nelze důvěřovati, pak můžeme udělati kříž
nad republikou. Nesneseme miliony zrádců v republice;
věříme, že to jest stát spravedlivý a tedy všem slušným
lidem přijatelný. Tu jest náš velký úkol, v žití křesťanství
doopravdy. Není žákem Kristovým, kdo bratru řekne
zrádce, a není státem křesťanským, který si násilí staví za
nezbytný předpoklad.
Jsme pacifická společnost, chceme mír a nemůžeme
proň bojovati jinak, nežli tím, že projevíme důvěru v lidi,
a na této důvěře chceme stavěti. Jak málo lidí chápe
v tomto ohledu Ježíše! Důvěřovat svým stranníkům
— jaké je to křesťanství? Lidem, lidem vůbec musíme
důvěřovat; musíme překonávat své sklony podezíravé;
musíme se učit chápat jiná stanoviska, musíme se osvobozovati
od předsudků. Našich nepřátel osobních a politických
jest mnohem méně ve světě, než se nám zdá;
a co konec konců na nich záleží? Ale nepřátel pravdy,
lidskosti, lásky k bližnímu jest mnoho a ti se nepoznávají
ani podle politických programů ani podle jazykové
příslušnosti. Jest lehko býti pacifistou v tom smyslu, že
nadávám imperialistů svým politickým odpůrcům; musíme
věřiti ve vítězství míru a tedy sázeti na mír, pracovati
o mír a věřiti, že cestou dohody dosáhneme nejlepších
výsledků. Většina lidí by byla ráda pro mír; ale bojí se
ho jako slabosti; jest třeba učiti je důvěře v lidi, pokojná
vyjednávání jsou zbraně silných, kdežto násilí jest, jako
bylo vždycky, útočištěm slabochů.
Věřím, že provedeme-li tento pacifism ve styku se svým
okolím důsledně, uděláme ohromný kus práce, i politické
práce, třebas bychom politických cílů neměli. Zrovna
v tomto ohledu YMCA má krásné poslání. Měl jsem
příležitost viděti konkrétně tento úkaz, když jsem přišel
k našim Ymkám na venkově. Velmi mnoho je míst na
venkově, kde se musí scházeti Češi a Němci vespolek,
a kde je to tvrdý oříšek, jak je dostati dohromady. Je to
i zde v Olomouci, kde jsou také Češi a Němci. Viděl jsem
při tom, jak my v Praze neumíme tyto úkoly posuzovati,
neznajíce poměrů z blízka. V Bratislavě, v Lučenci, ve
Znojmě jest viděti, jak konkrétně vypadají národnostní
otázky v Ymce: jest to sice problém choulostivý, jenž se
musí opatrně řešiti, ale viděl jsem, když se na lidi obrátíme
se žádostí, aby pracovali s lidmi druhých národností
a ukazujeme jim, že jsou povinni s nimi bratrsky žíti, neboť křesťanství tak káže, oni uvěří a poslechnou. Na mne udělalo veliký dojem, jaký praktický výsledek mělo dovolávání se křesťanství. V tomto ohledu má YMCA veliké poslání. S naším křesťanským programem se dá velice mnoho udělati; ale musíme věřiti křesťanskému programu, a věřiti, že křesťanstvím se i náš stát upevní.
YMCA naše, člen světové Ymky, má úkoly nejenom v hranicích našeho státu, nýbrž má úkol světový. Měl jsem příležitost viděti, jak velikou institucí světová YMCA jest. Nechtěl bych, abychom ve všem světovou Ymku nápodobovali. Americká YMCA na př. se našim poměrům zdá býti bližší než Ymky evropské ale i americká YMCA má své problémy, které v některých ohledech jsou jiné, nežli problémy naše. Stojí-li u nás proti sobě Češi a Němci, není to tak zlé, jako když v Americe má se dorozuměti běloch a černoch; i v theoretickém pojetí křesťanství jsou rozdíly mezi Američanem a mezi námi, kteří jsme prošli školou silného skepticismu; i sociálně se lišíme od Ameriky, která takřka nezná socialismu. Při tom pak, opakuji, se zdá, že jsme my v republice americkým poměrům nejblíže.
Nehledě však k těmto rozdílům má naše příslušenství ke světové Ymce velký význam. Měl jsem příležitost na své cestě kolem světa velmi často pozorovati zájem, jaký mají o nás jinde. Tento zájem byl velmi silně a v prvé řadě vzbuzen Ymkou. Pamatujte na to, že sekretáři američtí, kteří přicházejí stále do Prahy a do republiky vůbec, prošli našimi Ymkami a své dojmy přinášejí do Ameriky a nejen do Ameriky, nýbrž i do Číny, do Mandžurska, do Indie, a kdo ví kam jinam, a tak známost o naší republice se šíří po celém světě. — Potkal jsem v Mandžursku sekretáře, který mně vypravoval, jak se mu líbila Praha při měsíčku, a potkal pak v americké Ymce lidi, kteří byli v Lučenci! Americká YMCA poslala k nám své lidi, na příklad universitního profesora, který v pražské Ymce přednášel, vrátil se do Ameriky a přednáší tam nyní o Československu veřejně a pro ně agituje. Známost o naší republice je v cizině rozšířena Ymkou. Četli jsme o tom poznámky v novinách, ale ty nevystihují velkého významu, který pro nás YMCA ve světě má. Na takový sjezd jako je dnešní náš, přicházejí cizinci a referují doma, a to nám pomáhá.
Takovým způsobem YMCA naše má pro mezinárodní styky, pro uznání a jméno naše ve světě veliký význam. My jsme jediná organisace v naší republice, která je s to, aby tento význam pevně udržela. Jsou pokusy o jiné takové organisace, ale všechny pokulhávají za námi. My jsme dnes nejsilnější organisací světovou, která pro budoucnost nejvíce slibuje. Držme se své světovosti a závazků, které nám světovost ukládá a můžeme v této věci velice mnoho vykonati; jenom musíme za svým programem jíti a nebáti se. Vykonáme nejen mnoho pro náš stát v cizině, nýbrž i doma pomůžeme vychovávati naši mládež ve světovém myšlení, ve vědomí odpovědnosti za všechny naše skutky před jinými nároky a před lidstvem. My věříme v lidstvo a v jeho moc a chceme býti jeho orgánem v naší republice; a v tomto ohledu máme těžký, ale nezbytný úkol, náš lid převychovávati, aby se nebál mysliti a jednati světově a aby se naučil vážiti si světového veřejného mínění a ovšem proto aby usiloval na ně působiti.
Po stránce mezinárodní má tedy YMCA veliký význam; je zvyšován i tím, že se naše YMCA pokusila — první v Evropě — řešiti ty veliké problémy, které po válce nad Evropou visely, pacifism, smíření národů, víra v křesťanství. Jsme ovšem malou organisací, měli bychom býti mnohem silnější a míti v republice mnohem větší moc, ale můžete jíti domů s klidným vědomím, že třebas bychom byli slabí, třebas bychom ve mnohých věcech pokulhávali, že ve střední Evropě jsme přece jen nejlepší, že ve střední Evropě se nám nevyrovná žádná z nových Ymek. Staly se pokusy o Ymku v Itálii a ve Francii, kde jsou též starší sdružení, dále v Polsku, Jugoslávii, Rumunsku, Bulharsku, ale zajisté neznamená znehodnocení těchto Ymek, když řeknu, že naše YMCA stojí jako velmi silná a jistá organisace proti nim. Buďme si toho vědomi, že naše YMCA ve světě již něco znamená, a že půjde-li za svým cílem dále, bude znamenati ještě mnohem více.
My jsme po válce vrhli do světa heslo, že jsme husitský národ, který žil náboženstvím a pro náboženství padl na Bílé Hoře. To všechno šlo kolem světa, jméno naše šlo kolem světa se jménem Husovým. Jestliže bereme do opravdy toto náboženství, nechceme dělati agitaci s náboženstvím nebo křesťanstvím, nýbrž chceme ukázati, že křesťanství u nás opravdu ještě žije. Chceme ukázati světu moderní křesťanství; chceme aby u nás pomohlo všemu dobrému, co v lidu naší republiky žije. Nebojte se důsledků křesťanství, učte jim náš lid. Opakuji: nebojte se křesťanství! Dokazujte, že když naši předkové mohli pro křesťanství padnouti, že my můžeme za křesťanství žíti!
Doslovný přepis včetně gramatiky, in časopis YMCA, 1/1923, str. 2-6, foto: Archiv YMCA