O amerických společnostech, těmito značkami
pojmenovaných, se u nás několikrát psalo
a někdy dosti nepřívětivě. Rád bych několika
řádky upozornil na dvě vlastnosti těchto
společností, kterých se u nás dosti nedbá
anebo pro něž není dosti porozumění.
Když YMCA jednala s českými socialisty o to, aby se
aktivně zúčastnili podniku, odpověděli prý, že jim vadí
C v jejich jméně (jména jsou začáteční písmena titulu
společnosti: Young Men Christian Association, Young
Women Christian Association), že jim vadí tedy, že se
tato sdružení mladých mužů a žen jmenují ‚křesťanská‘.
Někdo přímější napsal dokonce, že jsou to společnosti
klerikální a že našinec proto nemůže s nimi nic míti. Tuto
námitku ovšem nedělají jen socialisté, nýbrž i ostatní
politické strany: naši klerikálové mají zase námitku, že
jsou to společnosti protestantské. Námitka proti slovu
‚křesťanský‘ jest velmi zajímavá pro české myšlení naší
doby a názorně objasňuje rozdíl mezi námi a Američany.
Veřejnost byla ‚už upozorňována na to, že tyto americké
společnosti jsou velmi liberální vzhledem k tomu, k jakému
vyznání se kdo hlásí, je-li evangelíkem, katolíkem či
bez vyznání, a že jim jde hlavně o praxi náboženskou,
které rozumějí m. j. tak, že staví útulny, hříště, studentské
domy atd. Našinec však tuto praxi odsunuje na druhé
místo a všímá si jejich hesla ‚křesťanský‘. Jak názorně
se v tomto případě projevuje naše vychování nejen
náboženské, nýbrž společenské vůbec! My se řídíme
v podstatě hesly: jsme v prvé řadě pro „socialismus“
anebo proti němu., pro „republiku“, proti „náboženství“,
ale těmito slovy rozumíme nějaký soubor pouček, něco
daného vnějšně, zapsaného černé na bílém kdesi mimo
nás: marxistou jest ten, kdo jest organisován ve straně
sociálně demokratické: dáti na náboženství znamená
býti klerikálem; jsouce pro republiku znamená, že máme
v programu býti pro ni: jsme „proti klerikálům“ a tedy se
odhlásíme z katolické církve a dost.
Při tom však opravdově sociálně demokratického na
příklad nemusí býti v přívrženci této strany nic: mohl by býti stejně dobře přívržencem jiné strany a nic by se na jeho životě nezměnilo. A všimněte si, jaký ohromný
význam má v našem veřejném životě tato heslovitost,
jak jest náš život abstraktní, papírový, jak jest to viděti
všude, i v literatuře, a pak pochopíte, co znamená naše
nedůvěra k slovu „křesťanský“ v titulu společností,
o nichž tuto píši. Držíme se křečovitě hesla, a protože
heslo křesťanství nemáme rádi, nemůžeme souhlasiti
s YMKOU a YWKOU. Američan docela naopak: jemu je
jedno, jaké heslo máte; proto také uznal za možné, aby
česká studentská organisace založená na základě YMKY,
vynechala slůvko „ křesťanský“ v titulu (sluje: studentské
obrodné hnutí), jen když přijme praxi americkou. Ať si
čtenář tento rozdíl mezi Američanem a Čechem promyslí
a pochopí mnoho z našeho života — co by stálo za to po
americku opravovat.
Jest ještě jeden podstatný rozdíl mezi těmito americkými
organisacemi a mezi organisacemi českými. Dejme
tomu, že by šlo u nás o to, zřídili dětské hříště. Dvojí
řešení jest možné: buďto zřídí hříště obec, okres nebo
podobná organisace veřejná anebo spolek zvlášť k tomu
cíli zřízený. Prvního případu nedbejme; druhý případ
jako čin svépomoci jest americkým poměrům podobnější.
V tomto druhém případě jest opět u nás možné dvojí
řešení; buďto spolek bude dobročinný a zřídí hříště na
př. pro chudé děti, anebo to bude svépomocný spolek,
který hříště zajistí dětem svých členů. V obojím případě
i povinností členů spolku jest platiti příspěvek a starati
se o to, aby spolek prospíval, tedy eventuelně choditi do
schůzí a pracovati ve výboru. Osobně, vnitřně účastenství
ve spolku člena nezavazuje k ničemu; vstoupí-li do
spolku a vystoupí-li z něho, změní se jen položka v jeho
účtu.
Americký demokratismus jest ku podivu, jaksi méně
„demokratický“ YMCA a YWCA se podobají nejspíše
našim spolkům dobročinným, ale liší se od nich tím, že
ukládají svým členům subjektivní povinností: křesťanství
(ve smyslu nahoře vysvětleném) a i práce pro dobro
společnosti. K tomu cíli musí býti každý činný člen této
organisace vychován (teprve po delší době se může státi
činným členem) a musí sám sebe duchovně přepracovávati,
aby členství ve spolku vyhověl. Tento člen pak
pomáhá lidem vůbec, hodným i nehodným, ale sám
musí se držeti zásad, které přijal.
Člen YWKY jest tedy ke druhým krajně demokratický, ale
k sobě není demokratický, užíváme-li totiž slova demokratický
v obvyklém plochém smyslu, že totiž všichni
lidé jsou si rovni: onen člen sobě ukládá zvláštní povinnosti
a tím se staví mimo obecnou rovnost. Toto pojetí
demokratismu jest charakteristické pro Angličana a pro
Američana; jest mnohem individualističtější, a věřím, že
lepší než naše; my jsme příliš komunisty, žádajíce rozplynutí
jednotlivce v lidu, kdežto Američan na jednotlivci
všechno staví.
Tato druhá vlastnost YMKY a YWKY, tento individualismus
by mohl mnoho prospěti v našem prostředí; velice
potřebujeme spoléhati každý sám na sebe, vyřizovali si
povinnosti nejprve a hlavně u sebe sama.
Emanuel Rádl, Hlas lidu 1920-1921, ročník 35, 6. 11. 1920, číslo 111, str. 2,
foto: Archiv YMCA, areál YMCA Liberec 1926
(doslovný přepis včetně gramatiky J. V. Hynek)