Sdružení YMCA vznikalo v různých zemích vždy v souvislosti
s určitými významnými změnami a převraty v lidské
společnosti. Sdružení anglická a americká vznikla
v důsledku sociálních a mravních převratů, způsobených
vznikající průmyslovou společností. Kontinentální evropská
sdružení vyrostla v minulém století z úsilí o udržení
křesťanské víry a křesťanského názoru ve společnosti
orientované positivisticky a materialisticky.
YMCA v Československu vzniká po světové válce v době
politických a sociálních převratů, k nimž se v Československu
ještě připojoval převrat náboženský. Vznikla
z úsilí malé skupiny lidí, patřících různým církvím
anebo stojících mimo církve, kteří nepodlehli běžnému
náboženskému indiferentismu a chtěli uplatňovat slovem
i životem křesťanské přesvědčení. Jest tedy YMCA
v Československu křesťanské hnutí mladých lidí, od
církve nezávislé, s kulturním a výchovným programem,
jímž se uplatňuje v československé společnosti.
Český veřejný život trpěl v posledním století církevní
i náboženskou lhostejností v míře větší než sousední
národové. Kulturní, sociální a politická konservativnost
katolické církve a její spojenectví s habsburskou monarchií
způsobily, že velká část české inteligence nejen
církev opouštěla a o náboženský život a výchovu se
nestarala, ale často se stavěla nepřátelsky vůči každému
náboženství i vůči všem církvím, vidouc v nich zřídla kulturní
a sociální reakce a přežitky středověku. Jak veliký
význam měl tento kulturní boj protikatolický a pak protináboženský
vůbec pro náš veřejný život v posledních
pětadvaceti letech před válkou, není tu třeba dokládat.
V této obtížné situaci, kdy pojem křesťanství byl ztotožňován
s katolickou církví a tato opět s klerikalismem,
bylo zřejmé, že náboženská obroda může přijít jen novým
pojetím křesťanství, méně polemickým a slovíčkářským,
sakramentálním nebo politickým a více se projevujícím
životem, službou a praktickým programem. Volání po křesťanské obrodě v tomto smyslu našlo velkou oporu v příkladu presidenta Masaryka, který zavrhoval nevěru
a positivismus. Jeho vlivem mnoho vzdělanců se sice
odříkalo „klerikalismu“, ale zůstali věrni náboženství,
které si ovšem více méně nejasně formulovali.
Americká spolupráce.
Od r. 1917 pracovala americká YMCA v československé
armádě na Sibiři a s ní přišla v r. 1919 do Československa,
kde se brzo stali populární američtí strýčkové i jejich
výchovná a vzdělávací činnost v armádě. Vojenská Ymka
však pracovala podle úmluvy s naší armádou jen sociálně,
odstavujíc program náboženský. Když došlo k likvidaci
vojenské činnosti Ymky, domnívali se její organisátoři,
že by mohla být samostatně organisována civilní činnost
s plným náboženským programem. Tak došlo v prvních
měsících 1921 k ustavení československé YMCA, jejímž
prvním předsedou byl univ. prof. Dr. Fr. Drtina.
Američané dali nové organisaci program křesťanství
aktivního, misionářského, nestarajícího se mnoho
o »vyznání«, ale dbajícího praktické pomoci lidem,
loyální spolupráce a mezinárodnosti. Z domácího života
přistoupilo zvláště Masarykovo kritické pojetí náboženství.
Spolupráce Američanů byla velkým aktivem Ymky
v Československu také po stránce finanční a organisační.
Ymku stavěli sekretáři američtí s dlouholetou zkušeností
anglosaských hnutí.
Zdroj: YMCA v prvním desetiletí 1921-1931, str. 5-9.