Cyklus Vzpomínání na Ymku
Autor: externí <protein(at)ymca.cz>,
Téma: 02/2021,
Vydáno dne: 29. 06. 2021
V následující nově vzniklé rubrice k příležitosti slavení YMCA 100 se vám budeme snažit přiblížit významné osobnosti Ymky jejich vlastními slovy. Prvními z cyklu pamětníků jsou manželé Karla Trojanová a Jakub Schwarz Trojan, dlouholetí členové Akademické YMCA (AY).
Prof. ThDr. Ing. Jakub S. Trojan, nar. 1927,
farář, teolog, bývalý děkan ETF UK
Mgr. Karla Trojanová, nar. 1931, farářka
Jak Akademická YMCA přišla do života Jakuba
Trojana
Já jsem už v té septimě měl takový plán, že budu podnikatel,
to jsem skutečně plnil, udělal jsem po maturitě
zkoušky a šel jsem na vysokou obchodní. Ale ve 46.
jsem se seznámil s Akademickou Ymkou prostřednictvím
Ladislava Hejdánka a Pavla Jerieho, který byl synem
evangelického faráře.
A pozvali mě na týdenní konferenci do Akdemické Ymky.
A ta mě přímo fascinovala. Jednak jsem se ocitl v prostředí
mladých lidí, studentů. Já sám jsem si myslel,
kdoví, jak na tom nejsem vzděláním, jak jsem chytrý atd.
A teď jsem zjistil, že oni jsou daleko vzdělanější, daleko
chytřejší v mnohých věcech, zdatní. Pak jsem si říkal:
když nejsem tolik zdatný v té diskusi, tak alespoň v tom
volejbale, to jsem si důvěřoval. A ono se ukázalo, že ti
mladí křesťané hrají velmi dobře volejbal!
Takže jsem byl zároveň obrovsky přitahován tím prostředím.
Byla tam profesorka Komárková z Brna, která
nás měla ve skupině. Najednou jsem objevil svět, který
jsem předtím neznal, o církvi, o křesťanství jsem nevěděl
prakticky vůbec nic. A teď jsem vpadl do křesťanského
prostředí lidí velmi chytrých, vzdělaných a oddaných
evangeliu v evangelickém podání. A to pro mě byl životní
zlom. Ještě jsem tu obchodní studoval, ale hned po první
státnici, tentýž den jsem se přihlásil na teologickou
fakultu. Nechtěl jsem už být manažerem.
Celý život stojím na dvou nohách, mám za sebou zkušenost
bezbožného mladého člověka, tzn., rozumím lidem, kteří o Bohu nevědí nic, a zároveň mám
teologické vzdělání, jsem křesťan.
Já jsem ji hledal (cestu k Bohu, pozn. red.) ve společenství
mladých Ymkařů, kteří mě velice pomohli, zejména
Ladislav Hejdánek, zejména Jan Šimsa, to byli přátelé,
kteří se mně otevřeli a vyváděli mě z toho namyšleného
pohanství, z takové té suverenity, kterou jsem měl
jako maturant reálného gymnázia, před nímž se otevírá
svět ochodu a ekonomických záležitostí. A teď najednou
jsem objevil úplně jiný svět, který mě přitahoval, protože
tam byli vzácní lidé, mimořádní, chytří, vtipní, prostě
k pohledání! Takže jsem se do toho světa zapouštěl,
kořínek za kořínkem. Měl jsem touhu v tom objeveném
světě nalézt domov a vyrůst v něm úplně jiným směrem
co do zralosti.
O působení v Ymce
Ymka měla ještě 5 let po válce. Byla zrušena, zakázána až
1950. A to byla šťastná léta. Ta 4 léta jsem mohl chodit
do Akademické Ymky, Na Poříčí 12, do 6. patra, kde jsme
měli diskuse, setkání s profesory naší evangelické fakulty.
Měli jsme tam středoškolskou sekci, vysokoškolskou
sekci, já jsem se stal potom dokonce na 1 rok sekretářem
Akademické Ymky. To byla ta šťastná léta, kdy jsem diskutoval
se souvěkovci o všem možném a krok za krokem
jsem se dostával k rozhodnutí, že jsem potom v roce 49
přestoupil na teologickou fakultu. Skončilo to ovšem tím
31. 12. 1950.
Jak k Ymce přišla paní Karla Trojanová
Mě přivedla spolužačka z gymnázia Eva Cabicarová.
Když jsme se jednou o přestávce bavily o náboženských
věcech, tak říkala: Tebe takový věci zajímají, třeba by
se ti líbilo v Ymce. Večer máme schůzku. Tak jsme se
setkaly a ona mě tam dovedla. V Akademické Ymce byly
během roku jenom přednášky a rozhovory. Přednášky
dělal buď někdo z těch účastníků, ale většinou to byli
profesoři evangelické fakulty, kteří byli v mládí Ymkaři a po válce sloužili Ymce tímhle způsobem. Takže vlastně
ačkoli Ymka nebyla vysloveně evangelická, tak většina
těch, kteří se tam udrželi, byli evangelíci. Ale byli i katolíci,
já jsem tehdy katolička byla. Manžel byl bez vyznání,
když tam přišel. Takže na půdě AY, kde on už v té době
byl možná rok, možná tři čtvrtě roku, jsem se objevila já
a náhodou jsme si padli do oka. Na Ymce mě zaujalo
to téma. Když jsem tam přišla, tehdejší bohoslovec Jan
Šimek měl pobožnost a po ní nastal program. To se mi
zalíbilo, tak jsem tam potom chodila už sama a zůstala
jsem až do uzavření Ymky a mě a Hedviku Hejdánkovou
potom přijali jako řádné členy.
V té době se každý týden scházeli členové
Akademické YMCA na besedách a přednáškách,
dvakrát do roka pak byla konference (letní
a zimní). Paní Trojanová vzpomíná:
Pro mě byla první letní konference v Horní Čermné, to
bylo asi v roce 49.
Konferenci v Horní Čermné vedl a organizoval
Jakub Trojan, který v té době pracoval jako
sekretář AY pro středoškolskou mládež v 6.
patře Paláce YMCA. Pan Trojan vzpomíná:
Ten rozdíl toho počtu mezi těmi, kdo chodili na ty schůzky
a na ty konference, ten byl veliký. Ta konference lákala,
protože rodiče věděli, že děti budou v prostředí, které
je slušné, tak tam rádi posílali svoje děti.
Jaký byl v té době vztah Ymky a Českobratrské
církve evangelické? Vzpomíná paní Trojanová.
V AY to prostředí nebylo čistě, ale ani zřejmě evangelické.
To jenom díky tomu, že tam přednášeli profesoři evangelické
církve, tak byl člověk osloven tou jedinečností
nebo zvláštností evangelické církve, kterou jsem já jako
původně katolička mohla posoudit. Ale byli tam i lidé bez
vyznání, které zaujaly hlavně ty diskuse. Takže to s církví
vlastně nemělo nic společného. A dokonce mnozí bohoslovci
pokládali Ymku za něco takového liberálního a ne
pravověrně evangelického.
Přesto mě Akademická Ymka nasměrovala nakonec
k evangelické teologii. A získala jsem také nové přátele
na celý život, manžela.
Paní Trojanová o zákazu Ymky – YMCA bez
Ymky
To byl velký zářez do života. V té době už byl manžel na
teologické fakultě, protože přestoupil z vysoké obchodní
a dostal se do potíží na fakultě, možná ne kvůli Ymce, ale
možná že i to nebylo kádrově zrovna dobré doporučení.
Ale ta skupina nejužších přátel vytrvala, ti se scházeli.
Manžel, kdykoli dostal propustku z vojny, tak mně vždycky
nařídil, abych taková setkání zorganizovala.
Po zákazu Ymky byl pan Trojan odveden
– přidělen k PTP, kde se setkal s řeholníky
ze zrušených klášterů, opět založil debatní
kroužek a učil řeholníky basketbal.
„Za chvilku s námi nechtěl nikdo hrát, protože prohrát
s katolíky, s flanďáky, my jsme všecky ty roty poráželi!“
V podstatě tedy pokračoval pan Trojan v činnosti
AY i na vojně, jak vypráví paní Trojanová:
Tam si zase udělalo, podobně jako v Ymce, několik
zájemců o debaty takový kroužek, nějak to museli nazvat
jako činnost vhodnou pro vojáky, ale debatovali o filozofii,
dělali si přednášky, ale právě ti, co chodili do toho
kroužku, tak se vrátili z vojny tzv. neprověření. Protože
se je nepodařilo převychovat.
Na pokus o obnovu AY koncem 60. let a obnovu
v letech 90. vzpomíná paní Trojanová:
Ano, to tehdy bylo na fakultě takové setkání, kde byli
i Drápalovi. Dan Drápal byl tehdy taky mladý bohoslovec,
velice nadaný, tak ti tam byli, myslím, že tam byl
pozvaný i někdo z ciziny. A pamatuji si na plnou velkou
posluchárnu, že se mluvilo o obnovení, jenomže už na to
nedošlo. Ale po revoluci Akademickou Ymku obnovovali
právě Jan Šimsa, Dan Drápal. Pravda je, že obnovená
je, ale je trochu jiná, už to není vlastně vysokoškolská
mládež, jsou to zájemci o diskuse a konference. Je to už trošku jiné než ta původní koncepce, ale
AY se udržela. Hlavně jsme se potom snažili zachránit
a obnovit Křesťanskou revue. Což se s velkými potížemi
podařilo a zatím pořád ještě existuje.
Čím byla a je AY pro Jakuba S. Trojana?
Mně přinesla něco, co, myslím, je obecnějšího charakteru
a co mě přesvědčilo o její oprávněnosti a smysluplnosti,
totiž, že křesťanská víra není jenom osobní stav
duše, nýbrž že nás vyzývá k odpovědnosti, která takřka
nemá konce. To znamená, že křesťan, když věří, zároveň
tím ohlašuje a ví, že má činit, je odpovědný nejenom za
svůj osobní život a život nejbližších, nýbrž i za ten veřejný.
A spojit obojí, tu osobní integraci ve víře s hloubkou
následování Ježíše Krista, zároveň s odpovědností za
život společenský.
A na čem by měla Ymka podle Jakuba S. Trojana
stavět i dnes?
Samozřejmě na té odpovědnosti, že ke křesťanské víře
podstatně patří ne svět představ, které jsou s vírou spojeny,
ale že být věřícím člověkem znamená být odpovědný
nejen za svůj osobní život, ale i za život širšího společenství,
města, kde žiji a dokonce celé společnosti.
Zdroje: redakčně upravené přepisy rozhovorů:
Praha, 13. 11. 2019, nahrávku pořídila Alžběta Čechráková
pro účely YMCA v ČR
Praha, 22. 10. 2014, nahrávka pořízená v rámci projektu
Paměť národa (ve spolupráci s ČT)
Praha, 16. 10. 2006, nahrávka pořízena v rámci projektu
Příběhy 20. století
Alžběta Čechráková