V následující rubrice k příležitosti slavení YMCA 100 vám přibližujeme významné osobnosti Ymky
jejich vlastními slovy. Dalším z cyklu pamětníků je
Miloš Vyleťal, zakladatel Manželských setkání,
dlouholetý sekretář a předseda YMCA Setkání, bývalý předseda YMCA v ČR, držitel Ocenění za
zásluhy a dlouhodobý přínos YMCA.
„Setkání na celý život“ – tak by se mohla jmenovat kapitola ze života Miloše Vyleťala, která se začala psát ještě před rokem 1989.
V roce 1989 jsme se s manželkou a ještě s některými
přáteli dostali do Finska. Ještě byl socialismus a my
jsme netušili, že bude nějaká Sametová revoluce, že se
něco změní, takže pro nás to bylo jako Alenka v říši snů.
(…) Když jsme přijeli na ten manželský tábor, uprostřed
finské přírody u jednoho krásného jezera, vstoupili jsme
poprvé do velké tělocvičny, kde bylo 300 lidí, kde se
zpívalo na plno, tak jsem byl Pánem Bohem zasažen
a povzbuzen. Také tím, co jsme tam prožívali na téma
manželství a budování manželství. Pak jsme se dozvěděli,
že to pořádá YMCA Helsinki a že ten program vytvořil
pastor Kari Törmä z helsinské Ymky. (…) V té době
se mu blížilo k padesátce, už měl vytvořenou řadu programů
pro křesťanské manažery, vedoucí, ať už mládeže
nebo dospělých, ale také vytvořil se svojí manželkou
a přáteli tady ten program manželských setkání.
Ihned po návštěvě ve Finsku Vyleťalovi dostali
chuť rozjet podobný program u nás.
Jasně naše představy byly, že tajně, maximálně pro těch
10, 12 rodin, ať nepoutáme pozornost, ať to může pár
let fungovat. Ale potom na podzim, 17. listopadu došlo
k báječným změnám. Ale my už jsme v té době naplno
připravovali tábor tady u nás pro manžele a pro rodiny.
K obnovení YMCA došlo až poté, co byl uspořádán první tábor Manželských setkání…
Nicméně se (YMCA, pozn. red.) obnovila a Dr. Drápal,
který byl jedním z takových tahounů, možná hlavní
tahoun obnovy Ymky po roce 1989, tak jezdíval do evangelického
sboru v Krnově a dobře se znal i se švagrovou
a švagrem a s lidmi z toho krnovského sboru. Tak nám,
a vůbec evangelickému sboru, nabízel, ať
v Krnově uděláme Ymku, mluvili jsme s ním o tom, že
nám se to líbí, že jsme to zažili ve Finsku. Hledali jsme
nějaký způsob, jak to u nás realizovat. Nejdřív jsme ta
Manželská setkání dělali pod krnovskou Ymkou, ale
posléze, když Manželská setkání vyrostla a byla několikanásobně
větší než krnovská Ymka, tak jsme se osamostatnili,
a vytvořili jsme Ymku Manželská setkání. A díky
tomuto jsem se začal dostávat do kontaktu s ostatními
Ymkaři, dostal jsem se do Prahy na různá setkání.
V Ymce poté Miloš Vyleťal vystřídal řadu funkcí.
(…) Od nějakého roku 1991 asi do toho roku 1994 jsem
byl člen ÚV a v roce 1994 přibližně, jsem byl zvolen
předsedou celorepublikové Ymky už v České republice.
(…) A já jsem potom v roce 1998 odstoupil, protože mi
bylo nabídnuto, jestli bych nedělal regionálního sekretáře
na Moravě. (…) Takže jsem byl nějakou dobu, asi do
roku 2000, regionálním sekretářem pro Moravu. A po té,
co na ústředí skončila Jana Vohralíková jako generální
sekretář, tak ÚV hledal někoho, kdo by dokázal okamžitě
místo ní nastoupit a převzít její agendu. (…) Tak jsem
byl rok generální sekretář na pomezí roku 2000, asi
do června 2001. Probíhala reorganizace Ymek, což si
tehdy doba a situace vyžádala, bylo určité napětí mezi
sdruženími a ústředím (…). Takže jsme finišovali změnu
stanov, vytváření samostatných Ymek jako kolektivních
členů, to bylo to hlavní. Krizový management s cílem
stabilizovat Ymku a najít nového generálního sekretáře.
Bylo vyhlášeno výběrové řízení, ve kterém byl vybrán
Štěpán Hejzlar. Jemu jsem postupně v průběhu několika
měsíců předával informace, papíry, zkušenosti a než
jsem skončil i nepostradatelný štempl (úsměv)... Pak už
jsem se nevracel do původního civilního zaměstnání, ale
nastoupil jsem v rámci našeho sdružení jako sekretář
YMCA Manželská setkání.
O Manželských setkáních…
My jsme sdružení s celorepublikovou působností, ale ve
skutečnosti máme převažující část členů z Moravy, nejvíc
Brno, Olomouc a okolí. Začali jsme tím, že jsme dělali
manželská setkání, to jsou takové částečně vzdělávací,
částečně zážitkové, částečně terapeutické, duchovní programy.
A ty jsme dělali týden v létě, víkendová obnova na
podzim, víkendová obnova na jaře, mezitím nějaké jiné
semináře, vzdělávání vedoucích, příprava mladých lidí,
kteří se pak starali o děti. Takže určitý program celoroční
jsme měli, ale nebylo to ze začátku v těch 90. letech tak
intenzivní, ale postupně přibývali další, protože se rozšiřovala
přednášková činnost a přibývaly akce pro otce
s dětmi, pro mamky s dětmi nebo zaměřené jenom na
mužství, na ženství, jiný typ programu pro manžele nebo
pro rodiče. Přibývalo toho víc a víc a dělávali jsme to
v různých objektech, na různých místech, v Jeseníkách,
na Hostýně. A zase takový kvalitativní skok v tom našem
sdružení nastal, když jsme v roce 2003 dostali darem
charitní domov, klášter od řeholních sester, které tam
byly od roku 1958. Je to objekt v horách ve východních
Krkonoších, v malebném bočním údolí, ne moc frekventovaném,
což je báječné pro naše aktivity. (…) Takže
jsme se pustili okamžitě do rekonstrukce, teď je z toho
rekreační a vzdělávací ymkařské centrum, s kapacitou 50
lůžek, s kaplí, s klubovnou, s učebnou. Tam už se střídají
celoročně programy různých skupin.
Miloš nebyl na svou práci pro Manželská setkání sám. Bez jeho ženy Gity si Manželská setkání nelze představit.
Bylo báječné, že to byla naše společná služba, které jsme
se mohli společně věnovat a prožívat ji jako něco pro nás
důležité a spojující. (…) Díky vzoru Kari Törmä a jeho
manželky Terttu jsme od začátku prožívali Manželská
setkání jako ymkařský program. Takže nám to společně
s Gitkou rezonovalo a my jsme to chtěli tímto způsobem
dělat pro sebe a dělat to i pro druhé, posloužit. (…) Tady
by bylo asi dobré říct, že ona se stala dřív sekretářem
našeho sdružení než já. Já jsem se jím stal až v roce
2001, kdežto ona po poslední mateřské nastoupila jako
sekretář na částečný úvazek o deset let dříve.
Kde se v začátcích česká Ymka učila? Odkud čerpala své know-how?
Různě, podle toho, kdo měl jakou příležitost. Pro nás
osobně bylo nejdůležitější, co jsme se dozvěděli a prožili
ve Finsku, v Helsinské Ymce. Významná však byla od
začátku aktivita Dr. Drápala, který nabízel možnosti, teď
nemyslím jenom mně nebo nám, ale všem, kdo byl trošku
ochoten a schopen se zapojit a rozvinout program,
možnost jet do zahraničí, Rakouska, do Německa... Nebo
přicházeli ze zahraničí Ymkaři jako Dietrich Reitzner
a další, kteří hned od začátku vedli poutavé vzdělávací
ymkařské semináře. Ze začátku, v prvních porevolučních letech, plných fakt velkého nadšení
a nasazení, tak to byli snad z 90 procent lektoři ze zahraničí,
z evropské Ymky, z národních Ymek. (…)
Ymka – profesionalita i společenství – lekce ze zahraničí i od starých ymkařů…
Ve Finsku na nás udělalo dojem, jak měli všechno kvalitně
připravené, promyšlené a zorganizované. Přestože
vše připravovali a vedli většinou dobrovolníci, bylo to
na profesionální úrovni a přitom přirozené, lidské. Nejen
organizace a vedení akce, ale taky např. prezentace
přednášek, workshopů, které měly svůj vysoce osobní
a duchovní rozměr. Byly více svědectvím, než poučováním.
Úplně jsme hltali každý detail, doslova jsme
„kopírovali“, každou věc, kterou jsme tam viděli, slyšeli,
zažili.
(…) A to co jsem se naučil tady o české Ymce, tak bylo
z kontaktu a sdílení se starými Ymkaři, jejich zkušenosti,
jejich vzpomínky na to, jaká byla jejich YMCA před 50
- 60 lety, co na ně nejvíc zapůsobilo.
Propojení duchovního a manažerského přístupu – vzpomínání na osobnosti
Určitě osobností pro mě byl jako první Kari Törmä, protože
já jsem do té doby o Ymce skoro nic nevěděl. Takže
Kari Törmä, potom Dr. Drápal a řada starých Ymkařů,
skvělých lidí jako bratr Šimsa z brněnské Ymky, bratr
Zajíc a senioři z Pražské Ymky, nebo Dr. Šimek, který
působil několik let v ústředním výboru (…). Velmi mne
obohatil a inspiroval Dietrich Reitzner, z rakouské Ymky,
který k nám jezdil, zejména v prvních letech velice intenzivně
a obětavě. On měl už tehdy možná tolik let co já
teď, (…) nicméně měl takovou „nakažlivou“ energii, vedl
množství seminářů a propojoval lidi a skupiny. Několikrát
jsme ho pozvali na seminář pro začínající podnikatele
a manažery a on to nádherně spojil s křesťanstvím,
s Biblí. Pamatuji si, jak to na mě nepůsobilo vůbec
nějak násilně, ale naopak, velmi přirozeně a přesvědčivě.
V mém vnímání to byla stejná ymkařská škola života
a modlitby, jakou jsem poznal u Kariho. Modlit se spontánně,
aby to nebylo jenom něco formálního, naučeného,
ale děkovat ve chvíli, kdy člověk cítí, že má za co děkovat,
a prosit, když je potřeba si více uvědomit naši závislost
na Pánu. A pak tady ještě působil Michael Wardlow ze
Severního Irska, ten vlastně hned od
začátku pomáhal Ymce i Ymkám zprostředkovat zkušenosti
a dotace ze zahraničí.
A jeden z prvních byl americký program Saphire, program
americké pomoci, rozvoje, který on organizoval
i administroval, (…). My jsme mu k tomu dodávali
podklady a on jim dal podobu projektů, což jsme v té
době ještě moc neuměli. To však byla jedna věc, ale druhá
věc, myslím ještě důležitější, že se upřímně zajímal
o nás, naše vize a potom o programy, které tady probíhaly
(…).
90. léta v Ymce – budování společenství i zázemí
Jednak byla silná snaha oslovit a získat zkušené lidi,
kteří ví, co to je YMCA, byli s ní bytostně srostlí, díky
osobní zkušenosti a ochotni to předávat. Takovými lidmi
byli všichni ti stále duchem mladí senioři, kteří ještě
žili. Byli pro nás jednotlivě i celou českou Ymku obrovským
obdarováním! A současně bylo nutné získat nové
lidi, mladé lidi, které tato myšlenka Ymky osloví a dát to
dohromady. Takže skoro celá 90. léta nebo minimálně
polovina byla intenzivně v tomto hledání a dávání lidí
dohromady. (…)
YMCA se budovala od člověka k člověku, po sborech,
po různých společenstvích. Byla snaha i na vysokých
školách oslovovat vysokoškoláky - křesťany. Vím, že Dr.
Drápal a někteří další se snažili navštívit každé město,
kde byla vysoká škola. Byly různé směry, dnes bychom
řekli asi „strategie“, šíření ymkařských myšlenek, ze kterých
postupně vykrystalizovala první zapálená sdružení
a nosné programy, které známe dodnes. A druhá věc byla
zase snaha, až dobrodružná, získat nazpátek majetek, aby
bylo kde rozvíjet naši činnost, tzn. tábory, klubovny,
domy.
O transformaci po roce 2000 Ymek na kolektivní členy.
Řekl bych: kdo má, bude mu přidáno. Kdo nemá, bude
mu odňato i to málo. Takže ta transformace byla z mého
pohledu velmi dobrá pro ty, kdo byli ochotni se ujmout
aktivity, samostatnosti, odpovědnosti. Mohli si, myslím,
svobodněji rozhodovat a jednat. Zřejmě to mohl být problém
pro některé menší Ymky nebo Ymky, které měly
problém s aktivními členy. Ale zase na druhou stranu zůstala možnost, že ekonomika, účetnictví jim nadále
vedlo nebo vede ústředí.
Z mého pohledu to byl dobrý tah, (…) já jsem spíš
zastánce té reorganizace, transformace, jak tehdy proběhla,
protože si myslím, že odpovídá tomu, že YMCA
je asociace, tzn., že sdružuje nejenom jednotlivce, ale
i skupiny, samostatné Ymky. A že ústředí by nemělo být
příliš pečovatelské, „rodičovské“, podobně, jak se dneska
říká, že dospělé děti zůstávají doma v mama hotelích.
Ale že ústředí by mělo být služebník, servis pro Ymky,
které budou vědět, co potřebují a chtějí i od ústředí. Já
vím, že je to ideál, ale základní myšlenka byla tato a myslím
si, že je správná.
Čím je YMCA pro Miloše Vyleťala…
Pro mě je skutečně YMCA křesťanská ekumenická organizace.
Tím mne oslovila a získala. Jsem katolík, ale na
prvním místě se cítím být křesťanem, otevřeným všem
lidem dobré vůle (…) YMCA je křesťanská, ale není církev,
což je někdy nevýhoda, ale někdy přednost a myslím
si, že na tomto má stavět. (…) Jsem rád, že postupně
v posledních cca 15 letech vznikly dokumenty Poslání,
Vize, Strategického plánu a že to v nich také dominuje.
Uvědomuji si, že každá ta „ymkařská doba“ je hodně
o tom, jak to dělat, aby naše poselství bylo přijímané,
vstřebatelné, případně vyhledávané ostatními lidmi. (…)
Ten duch, podstata, nitro, to je stejné od Pařížské báze
a Kampalských principů atd. Ale formy a způsob práce,
se musí přizpůsobovat, už jenom tím, že z 80, možná z 90
procent je YMCA pro děti a mládež. A ti jsou v největším
progresu a vývoji, nekončících proměnách. (…) Teď je
to mnohem těžší pro vás mladé, pro ymkaře, reagovat.
Řada věcí se nedá udělat ze dne na den nebo dokonce
odhadnout, kudy se bude vývoj ubírat. Přeji všem, kdo
dnešní Ymku vedou, ať se jim to daří.
Zdroj: redakčně upravený přepis rozhovoru, 3. 12.
2019, Praha, nahrávku pořídila Alžběta Čechráková,
foto: YMCA Setkání