„Posláním od začátku do konce budiž hledati a nalézati
způsob, který by umožnil, aby učitelé méně učili, žáci se
však více naučili, aby ve školách něměl místa křik, pocit
ošklivosti, vědomí marné práce.“
Jan Amos Komenský
Ev ve
Ofis taşima sektöründe lider olmak.Teknolojiyi takip ederek bunu müşteri menuniyeti amac? için kullanmak.Sektörde marka olmak.
?stanbul evden eve nakliyat
Misyonumuz sayesinde edindi?imiz müşteri memnuniyeti ve güven ile müşterilerimizin bizi tavsiye etmelerini sa?lamak.
Ev ve
Ofis taşima sektöründe lider olmak.Teknolojiyi takip ederek bunu müşteri menuniyeti amac? için kullanmak.Sektörde marka olmak.
?stanbul evden eve nakliyat
Misyonumuz sayesinde edindi?imiz müşteri memnuniyeti ve güven ile müşterilerimizin bizi tavsiye etmelerini sa?lamak.
Místo úvodu
Známe to všichni, ať už máme něco důležitého nebo zajímavého
pro žáky, diváky či účastníky kurzů, pořád potřebujeme
udržovat jejich pozornost. V seriálu článků vám
tu zkusím předat nasbírané zkušenosti. Mám naději, že
vám to přijde vhod, protože pokud vzbudíte vnitřní motivaci
u svých klientů, nemusíte je přesvědčovat… sami
budou tím, kdo budou aktivně projevovat zájem.
Budu rád za dotazy, zpětnou vazbu, postřehy… plánuju
zdejší příspěvky pak trochu redakčně doťuknout
a recyklovat zase pro své lidi Zrovna připravuju další 8.
hodinový kurz metodiky pro slovenské lektory. Počítejte
s pěti kapitolami. Ideálně každý den jednu, ale možná se
nám téma rozvine víc do šířky a bude mít smysl věnovat
tomu víc prostoru.
Co nás čeká:
1) Nosná myšlenka
2) Esence obsahu
3) Klíčové otázky
4) SMART cíle
5) Aktivizační metody
Pro zjednodušení se budu držet svého “domovského
prostředí” lektora a studentů, ale mám vyzkoušené, že
to, co vám budu popisovat funguje i v jiném prostředí
– v podstatě kdekoli máte obsah k předávání (vzdělávání,
obchod, výchova…).
Nosná myšlenka
kap. 1
Ať už se věnujeme jakémukoli oboru, jednou se dostaneme
do bodu, kdy potřebujeme předat našim studentům
/ posluchačům / klientům… cílové skupině podstatný
obsah. Narážíme ale na specifika dnešní doby – je to 1)
obrovský přetlak informací, z nichž si všichni musíme
hodně filtrovat, abychom to přesycení vůbec zvládali a 2)
rozptýlená pozornost, mysl těkající z jednoho podnětu
na druhý, třetí… padesátý. Proto, abychom dosáhli
úspěchu, potřebujeme zařídit, aby si náš obsah cílová
skupina vybrala a udržela pozornost aspoň tak dlouho,
než naše sdělení vstřebá.
Děda mi vyprávěl, že měl jako malý málo hraček. Když
dostal medvídka, hrál si s ním, “kolik se do medvídka
vešlo”. Dnes mají děti tolik desítek hraček, že pokud si
toho stejného medvídka vůbec všimnou, záhy ho nahradí
jiná hračka. My dospělí jsme podobní, máme tolik zdrojů
informací, že je jen povrchně “lízneme” a frčíme dál… za
jinou zábavou. Pokud bychom předávali náš podstatný
obsah tak, „jak to vždycky fungovalo“, pomocí pečlivě
sestaveného frontálního výkladu s precizní prezentací, příp. občasnou otázkou do publika, budeme skvěle připravení max. pro konec 20. století. Ale dnes to nezafunguje.
Dnes lidé nečtou, jen rychle a povrchně “proskenují”
obrázky na webu, letáku či jiném nosiči a myšlenky už
letí dál… Abychom ten splašený nesoustředěný proud
zbrzdili, musíme čtenáře vyloženě “cvrnknout do nosu”.
Jako když kopáč při přehazování zeminy narazí na něco,
co připomíná zlatou minci. Zastaví se a s nadějí, že našel
něco hodnotného, to “něco” zvedne, očistí a prozkoumá…
Tady je naše příležitost: náš student / posluchač /
klient lopatou přehazuje tuny informací (o které ani možná
moc nestojí, ale hrnou se na něj…) a tu najednou
narazí na náš obsah, který v něm vzbudí naději, že našel
něco hodnotného. To “něco” zvedne, očistí a prozkoumá…
Tou zlatou mincí je naše nosná myšlenka. Odpověď na
otázku “našeho člověka”, řešení jeho problému, pointa,
AHA moment… prostě ten poklad, pro který má smysl
se zastavit a věnovat objevu svou pozornost. Nosná myšlenka
nemůže být moc rozsáhlá, ideálně by měla “zabrat
tolik místa v paměti”, kolik jsme schopní si dlouhodobě
zapamatovat. Zkusme to teď spolu: pamatujete si nějaký
dobrý slogan, přísloví, definici, vtip, životní moudro…?
OK, tak nyní máme představu o formě. Obsah musí
souviset s tím, co je pro naši cílovou skupinu aktuální
a představuje opravdovou hodnotu. Ona nějaká obecná
moudrá slova, citát… sice mají svou nadčasovou platnost,
ale ne pro spěchajícího člověka tady a teď… Proto
lidi mají problém vracet se k článkům, knihám, webinářům…
řeknou si: “Jo, mám to uložené, vím o tom… až
bude chvilka…” Jenže ony ty “dlouhé zimní večery” jsou
dnes nějaké hektické, že?
Jaká nosná myšlenka je v tomto seriálu? Pro kontext je
fajn znát celý příběh… Před lety jsem se piplal s Power-
Pointovými prezentacemi, ale studenti byli pasivní
a celkově se mi nedařilo motivovat je ke změnám. Pak
přišel dnes již klasický citát z Cimrnanů: “Zkuste to bez
drátů, milý Marconi…” A tak jsem se rozhodl prezentace
úplně zrušit a všechny metodiky předělat způsobem,
jak se v tomto seriálu dozvíte. Výsledek se dostavil, sice
ne hned, ale až po několika upgradech metodik, až jsem
pochopil důležité postupy a naučil se je aplikovat… to
se v dalších dílech naučíte taky Nicméně současné
“bezdrátové” verze metodik se nedají s těmi původními
vůbec srovnat.
Pojďme k praktickému kroku. Podívejte se na svůj hodinový
proslov, sérii webinářů, článků… z nadhledu. Představte
si pětileté dítě a řekněte mu jednoduše, stručně: 1)
O čem to je? …takto vznikne šikovný podnadpis. Teď
2) Jakou zlatou minci ve vašem obsahu objeví? Pozor
na to, hodnota “mince” je subjektivní z pohledu cílové
skupiny… Fakt to teď bude chtít trochu tvořivosti (přípflašku
dobrého vína), aby ta vaše “zlatá mince” vypadala,
jak má. Není to samoúčelné.
Pojďme v myšlence dál. Co udělá kopáč, když objeví zlatou
minci? Tedy hned po tom, co se přesvědčí o její hodnotě?
Tipuju, že zpozorní a začne se zajímat o to, jestli
nemá kolem sebe “sestřičky”. Podle toho hned poznáte,
že jste se trefili A to je moment, kterého jsme chtěli
dosáhnout. Náš student / posluchač / klient lopatou už
náš obsah neodhazuje jako zeminu, ale s jistou vnitřní
motivací hledá, co dalšího by mohl objevit…
V další kapitole se podíváme na Esenci obsahu.
Už se těším. Co vy? Jdete pro lopatu?
Esence obsahu
kap. 2
„Nejraději“ jsem měl profesory, kteří asi „100 let“ usilovně
studovali svůj obor, resp. malou část svého oboru,
ale zato dostatečně do hloubky. Se zaujetím pak na své
posluchače chrlili nepřeberné množství detailů, které
pro ně byly nepostradatelné, ale nám padaly „rovnou do
spamu“. Teď, když už umím taky chrlit množství detailů
o různých naprosto zásadních tématech, vidím také, proč
jsme se míjeli.
Ano, ty hluboké informace, postřehy, zkušenosti… měly
svou reálnou hodnotu. Dokonce by šly i aplikovat, ale to
všechno by snad dovedl možná jen ten pan profesor (a to
kdoví jestli). Se světem potřeb, či zájmů posluchačů se
tato rovina neprotínala. Výsledkem byla (patrně) oboustranná
frustrace. Kde je tedy „zakopaný pes“?
Představte si miminko, které pomalu začíná s příkrmy…
takové ty mixované kašičky z banánu a tak… Klíčové je,
aby to bylo snadno stravitelné, nepůsobilo alergii nebo
jinou nepatřičnou zátěž na vyvíjející se trávicí systém. Každá složka potravy má svůj čas, kdy
se do jídelníčku má nasadit, jsou doporučené způsoby
přípravy. A když je dítě jedlík, dá si tři lžičky a hotovo.
Prostě tak to v životě chodí… Podobně je potřeba upravit
i náš obsah. Zpočátku začínáme po troškách a zlehka.
Posluchač vstřebá jen zlomek… Postupně repertoár
„chutí“ rozšiřujeme, ale než si „dítě pochutná“ něčem
hezky „dospěláckém“, to si holt počká. Podobně i posluchači
potřebujeme dát čas a prostor, aby uzrál pro hutnější
a dobrodružnější obsah. Můžeme se sice „blýsknout“
tím, co všechno známe (jako pan profesor), ale jak
to dopadne? Dítě takový obsah vyplivne, nebo i hůř…
posluchač nestráví.
Když připravuji obsah pro své posluchače, vycházím
aktuálně z toho, jaké mají ONI konkrétní potřeby, co už
dovedou (slyšeli toho asi dost, ale počítají se až výsledky
z praxe), zjišťuji si proto před kurzem řadu podrobností,
mapuju potřeby, kontext. Podobně jako byste na víkend
hostili rodinu s miminkem, zjistíte si co nakoupit, jak to
upravit, na co dát pozor…
Na kurzech hned od počátku pracuji s evokací. Uděláme
si nějakou tu aktivitku na „inventuru“,
jak o tématu smýšlíme, jak máme koncipované hodnoty
a priority, jaké dovednosti používáme, jak hluboko
sahají naše zkušenosti. Co nám v praxi pomáhá či brání
v postupu na vyšší level. Jaké otázky aktuálně řešíme…
Než jsou posluchači připravení na fázi uvědomění, nesmí
evokace chybět, nebo proběhnout jen nějak formálně
a naprázdno. Z toho, co už vědí, zažili, dovedou (a také
chtějí vědět, chtějí zažít a chtějí umět)…, začnou tvořit
nová spojení a objevovat souvislosti, jen pokud si je
aktivně uvědomují a dávají jim smysl věnovat jisté úsilí
další tvořivé činnosti. Na otázku PROČ se tématem zabývat?
mají odpovědi díky nosné myšlence… našli hodnotu,
která jim dává smysl, a hledají její pokračování. Nyní,
během fáze evokace, nabírají provozní teplotu, mozek se
roztáčí na plné obrátky, do hry vstupuje materiál, který si
posluchači již (vědomě či nevědomě) nastřádali.
Jakmile přijde čas na fázi uvědomění, zařazuji aktivity,
kdy se hlavně zapojují účastníci programu. Podstatné je,
že nyní již jsou účastníci programu (tj. nikoli posluchači
přednášky) těmi, kdo aktivně usilují o vytvoření vlastního
obsahu, který si jako svůj produkt odnášejí. Např.
formou zážitkových technik… ale vhodných forem je víc. Aktivní tvořivost je v přímém protikladu k pasivnímu konzumu. Výhodou je, že pokud si účastník na pointu (AHA moment) přijde sám, je to jeho dílo, kterého si 1) více váží, 2) dovede závěry obhájit a 3) opětovně odvodit. Pokud bychom to samé „poznání“ jen pasivně předložili ke zkonzumování, posluchač bude více řešit „jestli ho to baví“, příp. že to už určitě slyšel… Moje role spočívá v moderování činností, doprovázení v tvůrčím procesu objevování a příp. mentorském pokládání otázek.
Co se týká nových informací, detailů, teoretických konceptů, přesných definic, statistik… Baví mě je sbírat, analyzovat… ale při přípravě obsahu pro účastníky kurzů se soustředím na práci s tím, co už vědí a usiluji o inspiraci ke změnám postojů, propojování jejich znalostí do funkčního systému, který se jim bude lépe a efektivněji používat. Nová data přidávám, jen pokud je to nezbytné (což nastává zřídka), nebo na vyžádání.
Optimálně třetinu času náš mozek potřebuje na reflexi, kdy si v klidu uvědomujeme, co pro nás znamená to, k čemu jsme to vlastně ve fázi uvědomění došli. Co to znamená pro nás, naše pojetí hodnot a jejich priority, jak to ovlivňuje vizi, co z toho vyplývá za praktické další kroky… Smyslem je jak vstřebávání nových AHA momentů, tak zvažování, co s tím dál, aby „setba přinesla maximální úrodu“.
Esence našeho obsahu je tedy v tom, co naší cílové skupině nejlépe napomáhá k růstu, co inspiruje ke změnám. Dospěli jsme do bodu, kdy vidíme obecně celý velký obraz. Ve 3. kapitole půjdeme do detailů na Klíčové otázky.
Klíčové otázky
kap. 3
Zkoušeli jste někdy projít přes (vlastní) zamčené dveře bez klíče? Pěkná otrava, že? Nevypadá to moc dobře třeba pro návštěvu, kterou s sebou vedete :-), a bude to asi docela trvat (pokud s tím nemáte zkušenosti…). No, nejlepší je používat klíč. Souhlas? Podobně to je v situaci, kdy máte obsah, který připravujete pro svou cílovou skupinu. Spousta cenností za zamčenými dveřmi. Dveře představují formu/způsob/cestu, jakou chcete nechat lidi procházet k obsahu, a klíčové otázky jsou tím klíčem, který dveře odemyká a průchod velice usnadňuje.
Dříve jsem si během příprav k tématu navršil solidní kupu informací, návazných studijních odkazů, zajímavých příloh… Potřeboval jsem si zajistit úroveň kvality. Měl jsem jedinou „klíčovou“ otázku: „Už mám posbírané vše, co k tématu patří?“
Mám sklon se zavrtávat do detailů, takže příprava např. článku nebo hodinové přednášky zabrala týden, někdy i měsíc příprav… logicky nakonec zbývalo asi 100x více nepoužitého materiálu. Jako konkrétní příklad mohu uvést kurz k dějinám fotografie. Délka kurzu 90 min., použitých fotek 10, textu 1 stránka A4… což bohatě stačilo. Nasbíraného materiálu přes 1 000 velkoformátových fotek, asi 300 stran textů, vše úhledně poskládáno do 70 složek. Ano, jako lektor bych toho měl vědět víc než posluchači, ale v tomto případě bych mohl dát dohromady několika dílnou antologii. Každý se učíme…
Dnes svou badatelskou a tvůrčí energii usměrňuji a soustředím se na pět základních částí celého procesu: vysílač – vedení – signál – rušení – přijímač.
Vysílač je ten, kdo připravuje a předává obsah. Tady se ptám:
1) Je to v souladu s celkovou vizí, přibližuje nás to k cíli (zase win-win)? U všeho, co dělám, potřebuji vnímat smysl. Proč by mně nebo klientům mělo vůbec dávat smysl předávání obsahu? (Bereme to hezky ze široka, že?)
2) Když mám jasno, jak to ladí s vizí, zaměřuji se na své motivace, proč to vůbec dělám já. Ono je to poznat, pokud v podvědomí proces přípravy motivuje finanční odměna / splnění povinnosti / snaha ukázat se / chuť pomoct v růstu klientů… (Zkuste si sami na školeních ve vašem prostředí všimnout, jak se různé motivy odrážejí v náplni, kvalitě či atmosféře prezentovaného obsahu.) Je to také otázka, jakou roli mám (měl bych)zastávám, je to v souladu s mou identitou?
3) Nyní už vím PROČ, PROČ JÁ… Teď hledám účelnost – jak to, co budu předávat, půjde nejefektivněji používat. Co „z toho bude“, uvažuji o dopadu na cílovou skupinu a její okolí, na možnosti šíření pozitivního vlivu. Právě aby veškeré úsilí nakonec nepřišlo vniveč a jen po čase nevyšumělo. Proto nerad přednáším, ale raději inspiruju ke změnám.
Odpovědi jsou možná „moc abstraktní, obecné…, takové
filosofické“, ale dejte si tu práci a NAPIŠTE si je tak,
aby vám fungovaly. Rozhodně ušetříte čas místo bloudění
slepými uličkami, to je moje cenná zkušenost.
Vedení představuje způsob / formu předávání (e-book,
webinář, konzultace…). Možností je spousta, každási
najde své příjemce a podle možností vidím, že širší
spektrum je stabilnější. Hlavní úsporou časuje „recyklování“
obsahu jak různými formami, tak občasným opakováním…
stejně se nepodaří zasáhnout všechny.
Během přípravy konkrétní formy obsahu se ptám:
1) Jakou strukturu navrhnu pro informace / dovednosti /
postoje, které mají lidé získat? Bude to přehledné? Obsah
přidávám po úrovních (jako patra stupňovité pyramidy)
podle potřeby. Nejdříve rychlý přehled pro orientaci,
jako v encyklopedii. Potom si z obsahu vytvoříme ucelený
základ. Následně systematicky kapitolu po kapitole
sestupujeme do hlubší odbornosti. Klasické Komenského
zásady také pořád platí… Od známého k novému,
lépe názorně ukázat a vyzkoušet, než latinsky okecávat…
(K metodám se dostaneme v pátém díle).
2) Používám škály (dával jsem vám je k dispozici nedávno),
protože správná míra a čas, kterou obsahu věnujeme,
je rozhodující. Vzpomínáte na kašičku pro kojence?
Je čas na tuto stravu, ale v určený čas musíme začít jíst
pevnou stravu, která je už docela jiná. Takže ani tuna
přesnídávek „kuřecího s rýží“ to nezachrání… Myslíte
na to při přípravě svého obsahu? Mě dokáže nevhodné
zacílení spolehlivě odradit… „potřebuju trhat maso“, ne
„olizovat kašičku z dětské lžičky“ Nejsem sám…
3) Ať je forma jakákoliv, nikdy nesmí chybět osobní AHA
moment pro každého klienta. Obsah musí „brnknout na
tu správnou strunu“, jinak to nebude fungovat, což je pro
autora obsahu výzva. Znáte to příslovečné: „Pláčeš hezky,
ale na špatném hrobě…“ tak přesně tomu se potřebujeme
vyhnout.
Signál tvoří podstatu našeho sdělení. V ideálním případě
účastník našeho programu, čtenář, student přijme celý
náš obsah tak, jak jsme ho odevzdali. Cíle obou stran si
musejí odpovídat, aby komunikační most propojil „oba
břehy“ funkčně. Právě funkčnost je zde zásadní. Nestačí
informovat cílovou skupinu, že existuje
(teoreticky) řešení, které někomu za jistých okolností
zafungovalo. Moje otázky směřují konkrétněji. Mám
v úmyslu jen informovat (předkládat fakta), nebo ukážu,
jak si osvojit dovednosti, díky nimž mi bude řešení trvale
fungovat v mých podmínkách a s mými dostupnými
prostředky? Motivuji ke změnám postojů, inspiruji svým
příkladem, hodnotovým žebříčkem, výsledky z praxe…
uplatňuji svůj vliv jako přirozená autorita v oboru? Toto
všechno tvoří nedílnou součást signálu, buď náš obsah
podpoří, nebo zdiskredituje. Klíčovou otázkou tedy
zůstává, jak se vymezuji já jako „vysílač“ vůči svému
„signálu“? Ostatní klíčové otázky už bývají technické…
zpravidla „Proč to dává smysl?“, „Jak to naplní očekávání?“,
„Co způsobuje, že to funguje?“ Záleží na cílech
a metodách.
Rušení je cokoliv, co zkresluje obsah a narušuje pozornost
cílové skupiny. Svou roli hrají nedostatek času,
stres, nepozornost… Vždy, když něco nejde podle plánu,
tak se ptám: Co dělám MÁLO nebo ŠPATNĚ? Jsou okolnosti,
které nemohu ovlivnit, ale i v takových případech
bych měl mít připravený krizový scénář. Je to na mě.
1) Na mé straně jsou příčiny rušení většinou v tom, že
neznám správně svou cílovou skupinu, její očekávání
a potřeby. Proto se ptám předem na podrobnosti jak
o klientovi, tak i o prostředí, ze kterého klient pochází
a kam já vstupuji. Logicky hodně jinak pojatý program
budu mít pro žáky gymnázia v knihovně a jiný pro fotbalový
tým po zápase, i když to může být stejně početná
skupina kluků ve stejném věku.
2) Na straně cílové skupiny je na místě ověření, na co
přesně jsou účastníci / klienti připravení, že máme vyjasněná
vzájemná očekávání a dohodnuté reálně splnitelné
cíle (o těch v další kapitole). Osvědčilo se mi, když klient
„o spolupráci stojí víc než já“. Být v pozici někoho,
kdo se vnutil do programu, nebo jen plní roli „zvukové
kulisy“… spolehlivě zlikviduje úspěšný „přenos“. Např.
na začátku setkání dám prostor k úniku těm, kdo do „studijní
skupiny“ nepatří, kdo dorazili z povinnosti „kvůli
čárce“ (kreditům, papíru), kdo mají potřebu věnovat svou
pozornost čemukoli jinému… Ze zkušenosti, nemá moc
smysl pracovat s lidmi, kteří o to opravdu nestojí.
3) Výrazné rušení působí „míjení se v rovinách“, kdy se pohybujeme každý v jiném světě (kontextu, nastavení…). Lidově se tomu říká „jeden o voze a druhý o koze“, v praxi spíše „jeden o autech a druhý o kozách“ :-). Podobně působí nedorozumění v terminologii, kdy pod stejnými pojmy chápeme nestejný význam. Také rozdílná hloubka zkušeností, kdy jedna strana předpokládá, že druhá strana… něco zná, dovede či zastává… může narušit celý proces.
Přijímač je klient (cílová skupina) – Pokud náš signál dorazí až k cílovému uživateli, ještě nemáme vyhráno.
1) Měli bychom si být předem jistí, že náš obsah má „připravenou půdu“, přirozeně navazuje na předchozí znalosti, dovednosti a postoje. Existují možnosti konzultací, mentorského doprovázení či koučování, které pracují s tím, jak má klient „položené základy“, jak uloží a zpracuje to, co přinášíme. Pro ilustraci si představte, co nastane, když si koupíte čerstvé maso. Donesete je sice domů, ale k „výbornému nedělnímu obědu pro celou rodinu“ ještě schází řada kroků. Shodneme se, že nákup uložíme do ledničky? Jaké budou další kroky? Podobně se i klientovo „zpracovávání, trávení a aplikování“ našeho obsahu do každodenní rutiny neobejde bez řady kroků, které mohou zabrat dost času.
2) Měli bychom být připraveni na psychologické zákonitosti, které celý proces ovlivňují. Např. že prodávají emoce, rozum si to pak už nějak musí obhájit, proto jsou fajn dobré prodejní argumenty, ale rozhodující může být už první dojem, neodolatelná touha klienta, pocit ztráty… Do hry vstupuje etická rovina, kdy bychom měli vědět, jaká je naše identita, nikoli testovat hranice, kam až můžeme zajít, aby to bylo „ještě v pohodě“.
3) Zkoušeli jste se s dětmi bavit o tom, jaký je rozdíl mezi „potřebuji“ a „chci“? Takové brambůrky a kola patří na přední místa dětských „potřeb“, ale realita je jinde, že? Podobně i při práci s naším obsahem a laděním představ klienta o tom, co „potřebuje“ a co reálně potřebuje. Pořád zůstáváme v roli autority a my jako tvůrci obsahu garantujeme kvalitu. Dovolím si připomenout slavný citát Steva Jobse: „Lidé často nevědí, co chtějí, dokud jim to neukážete.“
Pokud se vám podaří osvojit si tyto principy intuitivně,
pokud si budete všímat toho, co je důležité, mohu vám
zaručit, že obsah, který budete tvořit, bude:
1) Efektivní, neboť se vám s ním budou dobře plnit
SMART cíle.
2) Ušetří spoustu času, protože nebudete plýtvat silami
na tvorbu později nepoužívaného materiálu.
3) Budete zaslouženě sbírat pozitivní zpětnou vazbu a váš
vliv na cílovou skupinu poroste.
Nyní se umíme zorientovat v problematice, umíme se
dobře ptát. To je skvělé výchozí místo proto, abychom
si naplánovali dobře cíle. Cílům se budeme věnovat ve
čtvrté kapitole.
Dokončení v příštím čísle.
Pavel Slepička, YMCA Olomouc, foto: archiv YMCA