V následující rubrice vám přibližujeme významné osobnosti Ymky jejich vlastními slovy. Další
pamětnicí je Hanka Šormová, bývalá dlouholetá ředitelka YMCA Praha, členka výboru YMCA
Praha a držitelka Ocenění za zásluhy a dlouhodobý přínos YMCA.
Přestože se Hanka narodila v 50. letech, kdy
byla Ymka zakázaná, její slova dokazují, že
duch YMCA přežíval dál v prostředí církve,
zejména na brigádách mládeže. Po tom,
co jí vyrostly děti (po létech strávených na
mateřských a rodičovských „dovolených“
a péčí o seniory v Jílovém u Prahy), se Hanka
rozhodla, že by si chtěla najít práci, která by
ji bavila a naplňovala, kde by mohla naplno
rozvinout své schopnosti.
Dostala jsem se (do Ymky, pozn. red.) přes Pavla Hlaváče,
on asi dostal do Ymky kdekoho, protože jsme se
právě znali z evangelické církve a on mi tehdy řekl (…):
„No, tak jdi pracovat do Ymky, tý Ymce to dlužíš. Když jsi
jezdila na evangelický brigády, tak to bylo pokračování
Ymky, ani jsi o tom nevěděla!“ Takže mě takhle do toho
navezl.
Nastupovala jsem v r. 1994 jako asistent programového
sekretáře v pražské Ymce, prvním sekretářem byla Petra
Otřísalová. (…). A potom za rok a půl nebo za dva roky
Petra odešla a já jsem nastoupila na místo sekretáře. Tím
jsem byla až do té doby, než jsem odešla (do důchodu,
pozn. red.) a to bylo roku 2015. 21 let.
Hanka byla u zrodu mnoha aktivit YMCA Praha.
(…) začínalo první mateřské centrum a já jako ta asistentka
jsem v něm dělala i tu přímou práci s dětmi, hlídala
jsem děti a dělala programy s maminkami, takže to byly
takové první kontakty s lidmi a s ymkařskou ekuménou,
což bylo hrozně fajn, protože tady byli lidé z různých církví
a to mě na Ymce hodně bavilo. Lidé různí, ale člověk
zjistil, že když jsou to lidé obětaví a aktivní, tak jedou na
nějaký duchovní zdroj, ať už jsou z jakékoli církve. To se
mi na Ymce moc líbí (…)
Já jsem tedy úplně u toho prvního vzniku (mateřských
center, pozn. red.) nebyla, ale co vím, tak to byl projekt, který jedna známá, Rút Kolínská, přivezla
z Německa (…) a tady na Poříčí vzniklo vůbec první
centrum v republice. Mateřská centra začínala právě
úplně dobrovolnicky, zdola. A nejdřív bylo tady (v Paláci
YMCA, pozn. red.), pak se jedna maminka, která ho
spoluzakládala, přestěhovala na Černý most, tak jsme
pod Ymkou založili další na Černém mostě. Podobně to
pak bylo s Domečkem na Jižním městě. Pak se teprve
mateřská centra profesionalizovala, to je podle mě teprve
nějakých 10, 15 let, kdy jsme začali mít placeného
vedoucího, dřív to bylo úplně všechno dobrovolnické.
Počátky Ten Singu, táborů a přátelství na celý
život…
Tou dobou začínal i Ten Sing. Když jsem tu nastupovala,
tak právě přijeli za zájezdu do Norska, tak to byla taky
velká sláva kolem Tensingu. V přízemí budovy bylo taky
Informační centrum a knihovna, byly tu i různé oddíly,
které pak postupně buď vymizely, nebo přestaly: (…)
modeláři, potápěči. A tábory byly. A to byla také jedna
z věcí, která mě vlastně u Ymky udržela. Protože hned
po roce mi Petr Kolář, který vedl tábor na Vlčici, nabídl,
abych pomáhala vařit. Tam jsem poznala Vlčici a táborovou
atmosféru a to pro mě bylo úžasné. A za ta léta
děti vyrůstaly a z některých se stali vedoucí. Do dneška
se jednou ročně scházíme na Vlčici s některými z nich
a jejich dětmi. To jsou taková velká přátelství… Stejně
tak z mateřského centra, tam tehdy začínalo takové
podhoubí dětí, se kterými jsem zpívala, a potom některé
přešly i do Ten Singu. To byla celá moje parta, držíme
spolu pořád. Později začaly i ty novější programy, už
nejen v Paláci YMCA.
Po nadšeném rozjezdu přišly starosti o peníze
a YMCA Praha se začala z Paláce YMCA
postupně přesouvat na periferie, blíže ke své
cílové skupině…
Já jsem přišla do Ymky ve chvíli, kdy cíl byl naplnit
Budovu Paláce YMCA činností, životem. (…) Pak ale přicházela poměrně těžká léta pro pražskou Ymku, protože z té výzvy, aby tu bylo co nejvíc aktivit, se pohled
posunul a bylo třeba myslet na to, kde se na to vezmou
peníze, a že je třeba platit za prostory v Paláci. A tak
činnost z Paláce postupně mizela, museli jsme vymýšlet,
jak ji financovat. Vlastně se rozpočítalo, kolik život
v domě stojí a my jsme to jako YMCA Praha nemohli
utáhnout. Ale jak říkám, i špatné věci mohou být novou
výzvou a vlastně jsou k něčemu dobré. My jsme tady
ještě měli zkušebnu pro Ten Sing a tam vznikl požár. To
byla poslední tečka, že jsme vyhořeli a nové prostory už
se nám neupravovaly a vymýšleli jsme, kam se vrtnout
jinam.
Tehdy tu působil Radim Žárský a Jana tehdy Vysoká,
později Žárská a vlastně i z jejich strany přišly podněty,
že by ta YMCA neměla sedět jenom v tom honosném
domě, ale měla by jít mezi lidi. Takže jsme to vzali jako
výzvu a sehnali jsme na Jižním městě, na tom nejhrubším
sídlišti, prostor, který jsme si pak přebudovali jako
klub Ymkárium. Řekli jsme si, že to bude klub pro mládež,
měli jsme zkušebnu na pronájem a učili jsme se,
jak to dělat. Když jsme zařizovali klub pro mládež, už se
mluvilo v sociálních službách o nízkoprahových klubech,
tak jsme se rozhodli, že budeme dělat nízkoprahový klub.
A to mělo taky určitý vývoj, protože jsme měli své společenství
a představovali jsme si, jak budeme vést ten klub
a když k nám přišel na první supervizi pan Racek, který
už tehdy dělal v Jižním pólu, tak říkal: (…) „To je vám
tady dobře, to je príma, ale jak se sem vejdou ty klienti?“
Abychom na ně měli dost místa a soustředění. Takže nás
učil, jaké to je dělat něco pro druhé zase jiným způsobem.
A tak tam vznikly první nízkoprahové služby a pak
jsme je registrovali a prošli auditem kvality. To snad byl
programově největší posun (…), který se podařil v mé
práci. Nízkoprahové služby v pražské Ymce pořád fungují,
rozrůstají se, teď jsme na Praze 10 vyhráli konkurz
na další klub (…).
Přerod od nadšeneckého dobrovolnictví k profesionální organizaci…
Já myslím, že to nadšenecké a živelné už prostě nejde,
když se organizace zvětšuje. Třeba u sociálních služeb
si myslím, že je to opravdu dobře, že to dělají lidi, kteří
mají vzdělání. I u těch táborů je dobře, (…) že jsou to
lidé vyškolení.
Když jsem začínala, nebo prvních 10 let, dá se říct, že
byli všichni dobrovolníci a já jediná jsem byla placená.
Vždycky jsem jako placená měla pocit, že musím těm
dobrovolníkům udělat prostor, aby oni mohli dělat to, co
je bude naplňovat a těšit a že já jsem placená od toho, abych udělala tu administrativu, tu blbou práci. (…) Právě proto, že já jsem se do Ymky dostala také ne jako dobrovolník, ale jako pracovník, a přitom jsem k ní srdcem přilnula a byl to celý můj život, tak si myslím, že to nevadí, že je to zaměstnání. Tady nikdy nešlo o peníze ani o přesnou pracovní dobu.
Hanka Šormová má velkou zásluhu na udržení kontaktu s prvorepublikovými a poválečnými Ymkaři a tím také na předávání ymkařských tradic.
To byl velký kus mého života, moje nabíjení baterek. Protože rok po tom, co jsem přišla do Ymky, Anička Oplatková z ústředí udělala na Soběšíně setkání seniorů z dávných let. Našla jejich adresy a dala je dohromady. A já jsem na tomto setkání byla. (…) Tehdy byl takovým hlavním tahounem Honza Vaníček, jeden z pražských seniorů. A tak jsme pak každý rok v září dělali víkendová setkání seniorů a zvali jsme tam i ty zahraniční a i ty pražské. A bylo to moc fajn. Tři dny jsme se snažili dělat všechny rituály, které oni dělali na táborech, takže mě všechno naučili a sportovali jsme a smáli jsme se a zpívali. Také jsem sledovala (…) takový vývoj, (…) na začátku, když se ti senioři po revoluci sešli, tak to bylo hodně těžké, protože část lidí odešla do zahraničí a měla se tam najednou velmi dobře. Část lidí byla tady a byla perzekuována, takže se měli úplně zle. A část lidí to tady nějak přečkala, abych tak řekla, s různou měrou poklonkování režimu. A každá ta skupina měla na ten život a na to, jak to mělo být, trošku jiný pohled. Bylo fajn, že se to po letech trochu urovnalo, že se to neřešilo a že ti lidé to neprožívali jako nějaký velký bolesti. (…) Taky jsem tam vezla pana Antonína Suma, což byl sekretář Jana Masaryka, byl v uranových dolech, dělal kominíka a jeho život byl bohatý a bolestný, ale hezky si o tom povídali a bylo to fajn. Ten mě toho moc dal. Všichni! I ti, kteří to tady přečkali a snažili se uchovat ymkařského ducha na pionýrských nebo ROH táborech, tak byli také dobří.
Křesťanství v Ymce
Tam (na setkání seniorů, pozn. red.) jsme i řešili to, co jsme v Ymce řešili dost často: tu míru křesťanství. Protože senioři křesťanství moc nevnímali a musím říct, že mezi těmi, co přečkali válku, bylo poměrně málo věřících.
Křesťanství v Ymce vnímali spíš přes písničky a věděli,
že ráno byla tzv. charakterka, což bylo zamyšlení. Takže
jsem jim tam dělávala charakterky a biblická zamyšlení
a když byla neděle, tak jsme udělali i pobožnost. A vím,
že jsme pak o tom dost často mluvili a myslím si, že
to pro ně bylo důležité. Zatímco práce v pražské Ymce,
co jsem zažila, byla vždycky založená na křesťanských
základech. Dokonce jeden čas jsme tu měli moc hezkou
aktivitu, modlitební setkání nebo porady začínaly
nějakým zamyšlením. Ale vždycky to bylo tak, že zde byla
řada lidí nevěřících i věřících, různě se setkávali. Někdy
ti věřící měli moc práce, ale pro ty nevěřící byla YMCA
mnohem víc, protože to byla jediná jejich aktivita. (…)
Ale myslím, že to je právě ono - to je prostě život. A když
jezdím s těmi bývalými vedoucími na Vlčici, tak většinou
to nebyli ani křesťané nebo jenom někteří. Ale všichni
ti lidé se každopádně k tomu tématu, k těm hodnotám
a k těm základům pořád vrací. A myslím, že mají na církev
úplně jiný pohled, než má někdy svět.
Hanka se zapojovala také do mezinárodních akcí Ymky a vnímala je jako důležitou a příjemnou součást své práce.
My jsme byli za komunistů úplně zavření, neuměli jsme
taky kloudně žádný jazyk, takže pro mě to byla úžasná
věc, že asi v 95., 96. mě tehdy generální sekretář Alena
Rubáčková povzbudila a poslala na setkání pracovníků
do Dánska. To byla moje první zkušenost. A bylo to nádherné.
Vlastně mi to dalo velký impuls a chuť do práce.
Přestože jsem viděla, že tam jsou lidé úplně normální, ne,
že by to bylo víc profi, měli skoro stejné starosti i stejné
radosti. Pamatuju si, že jsem se přihlásila na divadelní
workshop a nacvičovali jsme tam biblický příběh „Údolí
suchých kostí“ a já jsem tam dělala Ducha, který proměňuje
kosti, na to nezapomenu dodneška. To bylo moc
hezké. (…) Právě po těchto svých zkušenostech jsem
říkala, že tam musíme svého sekretáře dostat za každou
cenu a za každé peníze. On se tam člověk nenaučil kdovíco,
ale to prostředí, společenství a to, že to tak je na
celém světě, to bylo hrozně fajn.
Co Hanku YMCA naučila?
Určitě spojení manažerských dovedností s tolerancí
a s lidskostí, to si myslím, že tady bylo hrozně důležité.
(…) Všechny ekonomické základy, protože kdybych
nemusela ekonomiku v Ymce dělat, tak by mě původně
nikdy nezajímala (…). Ale hlavně týmovou práci, nevím,
jak moc jsem se ji naučila, ale prostě mě bavila. Týmová
práce ve mně vždycky teprve vyvolávala myšlenky
a schopnost na něco přijít. A naučila jsem se respektovat
názory druhých, případně přijímat, že věci nejsou tak, jak
si přejeme, a že může být taky velký průser, který se může
proměnit v něco hezkého. A vlastně, a to mám celoživotně,
se spoléhat na Boží pomoc a obracet se k Němu.
Čím by měla YMCA být v dnešní době?
Já si myslím, že by měla být přístavem pro lidi, který
nechtějí žít jenom sobecky, jenom pro sebe, měla by
dávat jak společenské impulsy, tak by měla vytvářet společenství,
kde lidem bude dobře. Na těch seniorech jsem
poznala, když jsem to pak počítala, že byli třeba 4 roky
aktivně na táborech a vzpomínali na to celý život. A přátelství
dokázali mít celý život. Takže si myslím, že není
potřeba, aby něco byla strašná „nalejvárna“, něco strašně
intenzivní, ale důležité je umožnit vytvořit ty vztahy.
A pokud je YMCA schopna poskytovat i služby potřebným
jako jsou nízkoprahové kluby nebo dětské kluby, tak
to si myslím, že je hodně dobře. Ale je důležité, aby byla
i společenstvím sama pro sebe.
Co podle Hanky charakterizuje ymkaře?
Já myslím, že nesobectví a nadšení, určitě kreativita,
protože ať potkám jakéhokoli ymkaře, tak je rád, kdykoli
se může převléct do nějakého prapodivného obleku
a dělat blbosti. (…) Což je teda hrozně příjemné a bylo
to právě i v zahraničí. Ymkaři mají chuť být trochu dětmi,
být mladí. A dobrá vlastnost je ta ekumeničnost. Protože
jsou tu opravdu lidi, kteří, i když věřící nejsou, tak
o těchto věcech nějakým způsobem uvažují, a taky pro ně
v životě hrají nějakou roli. Stejně tak otevřenost různým
vyznáním, protože do Ymky by málokdy šel někdo, kdo si
těžce lpí na tom, že má určitý typ vyznání. (…)
YMCA je celý můj život, tohle vnímání světa kolem sebe
ymkařským pohledem a ymkařským trojúhelníkem…
Zdroj: redakčně upravený přepis rozhovoru, 6. 8. 2021,
Praha, nahrávku pořídila Alžběta Čechráková, foto: J. V. Hynek