Táborová základna ve Veverské Bítýšce se
v termínu od 30. 7. – 7. 8. 2022 proměnila
v divadelní Broadway.
Nejprve začaly velké přípravy v podobě vylepování
plakátů s nejrůznější divadelní tématikou, odstranění
nebezpečných překážek a natažení provázků, které se již
brzy promění ve vodící linky pro malé nevidomé divadelníky.
Malebné údolí tábořiště bylo zalité slunečními
paprsky, z lesa se ozýval zpěv ptactva, od řeky občasné
šplouchnutí od vyskakujících rybiček a ve středu hřiště
majestátně ležel červený koberec a nad ním vlála sametová
rudě červená divadelní opona. Pozvolným krokem
k nám za cvakání foťáků přišlo 29 divadelníků, kteří sem
jezdívají pravidelně na tábor pro děti a mládež s těžkým
postižením zraku.
Cílem je zažít zde prázdninové dobrodružství, najít
nové kamarády, nenásilnou formou prostřednictvím her
a zájmových aktivit se zdokonalovat v orientaci v prostoru,
chůzi s bílou holí, sebeobsluze, stavění stanu, rozdělávání
ohně, poznávání peněz a nakládání s nimi, práce s informacemi, nebát se a umět si říci
a uvědomění si významu neverbální komunikace.
Celý divadelní program i prostředí tábořiště bylo uzpůsobené
potřebám a specifikům zrakového postižení, tedy
rekvizity byly hmatové povahy, popisky ve zvětšeném
černotisku a Braillském písmu, zvukové efekty a řada
dalších kompenzačních pomůcek. Divadelníci měli před
sebou velmi náročný týden, neboť se setkali s režisérem,
kterému se stalo velké neštěstí. Před odevzdáním velkého
díla mu vybouchl počítač a on o vše přišel. Hrozilo,
že bude muset vrátit velké peníze, které měl mít na podporu
Bítýšských Broadwayských divadel, které v průběhu
Covidu přišli o velký objem výnosu a hrozilo, že se
budou muset zavřít. To divadelníci nechtěli dopustit a tak
přislíbili režisérovi, že mu pomohou dílo obnovit. V průběhu
týdne museli zvládnout řadu disciplín.
Nejprve vyzkoušeli práci choreografa, který musí vymyslet
řadu tanečních a divadelních kroků, poté šatnáře, což
bylo velmi namáhavé, kdo si má pamatovat všechna ta
čísla k jakému patří kabátu, hlídat aby se žádný neztratil a stále poslouchat od návštěvníků divadla, že nemají drobné. No uznejte sami, že je to práce k popukání a to
ani nemluvím o práci uklízeče, či údržbáře. Vcelku zajímavá
a různorodá práce, byla pozice ruchaře, neboli
člověka, který musel v rámci divadelní hry nasimulovat
různé zvuky tak, aby se jevily jako věrohodné. Příkladem
může být dusot cválajících koní, který ruchař napodobí
bočním kladením duté kokosové skořápky na desku
stolu. Barvami hrající profesí je kulisák v jehož pozici
museli děti za užití různých materiálů vyrobit kulisy, které
poté vhodně rozestavovali do prostoru dle aktuálního
dějství na pódiu.
Divadelníci měli velké štěstí, neboť se o jejich pokusu
zachránit velké dílo a tím podporu divadel doslechl veleslavný
tenorista z Národního divadla v Brně Petr Levíček,
který se rozhodl se vším pomoci. Děti si díky němu
vyzkoušely řadu krásných kostýmů, čímž se proměnili
v řadu zajímavých rolí. Vyrazili také do brněnských divadel,
kde provětrali mikrofony, nakoupili si v obchodech,
dle svého zájmu a lodí hurá zpět na tábořiště. K seskupení
dostatku materiálu ke zdárnému dokončení režisérova
projektu ještě museli projít řadou nelehkých učení,
zkoušek a disciplín. Jednou z nich bylo správné chování
muže k ženě, společenský tanec, stolování v restauraci,
stavění stanu a držení noční hlídky.
Z uměleckých disciplín
čekalo divadelníky ještě několik setkání se slavnou
osobností. Jednou z nich byl Ondřej Ládek, neboli Xindl
X. ÓÓÓÓ ano, je to tak, na dřevěných prknech Ymkařského
tábořiště stanul tento umělec, který má velké srdce.
Děti i vedoucí díky němu prožili krásné odpoledne, při
kterém nenechali své hlasivky ani na vteřinu odpočinout
a úsměvy všech byli stále od ucha k uchu. Bohužel každá
krásná chvilka někdy končí, někdy je nahrazena dalšími
prožitky a divadelníkům stále ubýval čas na dokončení
úkolu. Museli se tedy přesunout do jiného hudebního
stylu a tím byl folklor. S cimbálovou muzikou, protáhli
své svaly na nohách, protože udržet krok s cimbálem
teda není žádná sranda, vám povím. Vyzkoušeli si hru
na basu, housle a samotný cimbál, což vyžaduje bystrou
mysl a velmi hbité prstíky. Den byl opravdu velmi náročný
a divadelníky čekala noc plná krásných snů složených
ze všech prožitků z pobytu na Bítýšské Broadwayi a snaha
načerpat co nejvíce sil na poslední část úkolu, který
měli před sebou. „Brnky, brnky, jdou spát srnky, vstávaj
kluci a taky holčičky. Vezmi úsměv, učeš vlasy, dnes
budou potřeba tvé zvučné hlasy…” Zpěv se nesl táborovým
údolím, okénka, dveře chatiček se začaly pozvolna
otevírat a sluneční paprsky začaly zalévat tváře dětí, které
už se nemohli dočkat dobré snídaně.
Divadelníci měli před sebou poslední velmi náročný den,
ale naštěstí po dobré snídani jde vše líp. Klap, klap na
dřevěném prkně se objevila černá lodička a najednou
druhá, ano, je tu ona, slavná sólistka Národního divadla
Praha Andrea Kalivodová. Veškerý šum utichl a všichni
s napětím čekali, co bude dál. Zazněly tóny Carmen,
Rusalky, Fantoma opery a jiných velkých děl, až došlo
na pasáž, kdy bylo třeba, aby i mladí divadelníci ukázali,
co v sobě nosí za talenty. Děti zpívaly, hráli na ukulele,
flétny, harmoniku, tančily, zkrátka dali ze sebe vše
dobré a krásné co měli a uměli. Závěrem paní Andrea
souhlasně s úsměvem kývla, že děti jsou opravdu šikovné,
talentované a v poslední zkoušce uspěly. Všude byl
slyšet smích, vzduchem vonělo léto a kousky melounu,
panovala pohodová atmosféra a ze všech spadlo napětí
a obavy, že nestihnout sehnat potřebný materiál pro
dokončení velkého režisérova díla. Ano, je to tak, dílo
bude, vlastně skoro už je hotové a režisér jej bude moci
odevzdat ve slíbeném termínu a ještě bude jistě obdivován
a pochválen. veškeré dění režisér z dáli sleduje
a nechává se unášet pocitem štěstí, radosti a vděčnosti,
že právě jemu se zkřížila životní cesta s takto šikovnými
divadelníky s velkým srdcem, kteří mu pomohli vše
zachránit. Kromě velkých díků si pro divadelníky režisér
připravil sošky Oskarů, jakožto uznání, jakými velkými
umělci se za ten týden divadelníci stali a jak si váží jejich
vynaloženého úsilí. Společným popěvkem se rozloučili,
zabalili všechny kostýmy, lodičky, paruky, rozloučili se
s táborovou základnou a odjeli každý do svých domovů,
režisér na ústřednu odevzdat dílo.
A co plyne z našeho příběhu? Nebuďte slepí ke svému
okolí, podejte pomocnou ruku, otevřete své srdce a jezděte
na tábory s YMCA Brno.
Andrea Roztočilová, YMCA Brno, hlavní vedoucí tábora, foto: archiv autorky textu
PS: jak umělci říkají, hudba a příroda léčí.