Náboženství zdravého smyslu
Autor: externí <protein(at)ymca.cz>,
Téma: 01/2023,
Vydáno dne: 02. 03. 2023
Po 40 let jsem kázal evangelium. Trvalo to právě tak
dlouho, než jsem si uvědomil, jak je důležito, abychom
nadobro upustili od konvenčního způsobu, jakým se
mluví o náboženství. Člověk byl od prvopočátku nucen
vypořádati se nějak s vnějším světem, s přírodou a ostatními
lidmi. Aby vyhověl potřebám života, vytvořil společenské
organisace, ustanovil zákony, zavedl zvyky,
zápasil s nepřátelskými živly, vytvořil pojmy loyality
a patriotismu. Pobádán svým nitrem, počal se zabývat
uměním, pokoušel se zkrášlit svou osobu, ‚svou jeskyni
nebo chatu, vytvořit věci nejen užitečné, nýbrž i krásné.
Shledával postupem času, že jisté způsoby života škodí
jemu i jiným a formuloval ideje, založené na této zkušenosti
v mravní zásady a zákony. Aby se vypořádal
s tajemnými silami, jež byly mimo jeho chápání a aby
uspokojil cosi ve svém nitru, modlil se a obětoval. Takové
byly v dávnověku počátky dnešního národohospodářství,
politiky, umění, morálky, vědy a náboženství.
Každý náboženský systém s modlitbami, obětmi a obřady
byl vytvořen člověkem a vyvolán potřebou. Člověk
odedávna zápasil tím neb oním způsobem se sebou
samým, hledaje mír, moc, štěstí, uspokojení svých tužeb
v té neb oné formě. Náboženské systémy jsou právě tak
přirozenými a potřebnými výtvory lidskými jako luky,
šípy, pluhy, vozy, stroje, školy, vlády a všechny druhy
umění. Byly vytvořeny člověkem, aby uspokojily jeho
vnitřní potřebu. Lidé nemohou býti živi jen chlebem.
Tažme se nyní, jsou-li nějaké náboženské pravdy, které
musíme zdravým rozumem přijmouti, které jsou skutečností,
jako jsou skutečností fakta národohospodářská,
politická neb vědecká.
Marně se vysmívají někteří skeptikové jménem vědy,
materialismu, mechanismu těmto náboženským
a duchovním skutečnostem. Zdravý rozum není uspokojen.
Víme, že potřebujeme více než jen potravu, šaty, přístřeší,
zdraví - to jest více než všechny tělesné potřeby.
Víme, že je nám potřebná znalost surovin, zemědělství,
obchodní metody, financí — všech národohospodářských
faktů. Víme, že musíme rozuměti přírodě, jejím
zdrojům, jejím pochodům pro praktické účely životní
— že potřebujeme všechna vědecká fakta. Víme, že
potřebujeme vládu, zákony, policii, soudy a všechny
ostatní formy spořádané společnosti — všechny složky
politického života.
Ale to není ještě plná skutečnost. Kde zůstává láska,
sympatie, přátelství, velkodušnost, dobrá vůle, duch
služby a oběti, sebezapření, sebeovládání, střídmost,
pokora, trpělivost, mravní síla, potřebná k překonání
pokušení, vlídnost, spravedlnost, naděje a víra v nesnázích
a v bouři, odvaha, důvěra, loyalita?
A což když jsme zachváceni pochybami, strachem, skleslostí?
Když potřebujeme opory ve ztrátách, jež nás stihly,
v nemoci, ve finanční tísni? Co s celým naším duchovním
poměrem k těm, kdo jsou kolem nás? Co s celým
naším systémem hodnot, naším smyslem pro rozlišování,
co za něco stojí a co ne? Nejsou tato fakta skutečností
tak jako hvězdy, skály, květiny, fysické a chemické síly,
jimiž se zabývá věda? Je atom nebo slunce něco skutečnějšího
než pocit bezpráví nebo touha po míru a moci,
nebo zármutek nad úmrtím nebo pocit zklamání?
Zdravý rozum praví „nikoli”. Skutečně, když věc domyslíme,
nezdá se vám, že svět v nás je tím nejživotnějším,
nejbližším a nejskutečnějším světem?
Odtud plyne potřeba čehosi, co nazýváme náboženstvím.
A co nám může náboženství poskytnout? Existují
duchovní pravdy, jimiž si můžeme býti tak jisti, jako kterýkoli
učenec je si jist vědeckými fakty?
Věřím, že ano. Jak dochází k uznání fakt ve vědeckém
světě? Když bakteriolog tvrdí, že objevil nějaký zárodek
a oznámí to vědeckému světu, je tím věc odbyta? Řeknou
učenci, že je neomylnou autoritou a že tomu musíme
věřit, poněvadž to říká on? Nikoli, ověří si sami, co objevitel
nalezl. Zkušenost jednoho muže se stává identickou
zkušeností ostatních.
Alfred Wesley Wishart, D. D., TEP PRAŽSKÉ YMKY, 1930, roč. II. Čís. 6, strana 7.