Díky spolupráci s YMCA Plzeň mohl v létě na čtyři týdny
do Starého Plzence zavítat pan docent Vasyl Semenchuk,
zasloužilý hudebník a otec dvou dětí, které v Plzenci se
svojí maminkou Alexandrou žijí už od začátku války.
Paní Alexandra, která celý školní rok učila v YMCA ukrajinské
školce, mě asi před půl rokem oslovila s prosbou.
Cítila, že už je na pokraji psychického zhroucení,
a pokud v dohledné době neuvidí manžela, špatně to
skončí. Kdyby měli tři děti, mohl by manžel z Ukrajiny
vycestovat bez problémů. Oni mají však jen dvě, jsou
tedy odsouzeni k dalšímu odloučení bez vidiny konce.
Okamžitě jsme začali jednat. Komunikovali s univerzitou,
na níž je Vasyl zaměstnán, ladili činnosti, které by u nás
v létě pro Ymku mohl vykonávat, podepisovali smlouvy
a zvací dopisy, a v polovině července se vše nakonec
podařilo a my Vasyla mohli přivítat mezi námi.
Vasyl obohatil naše tábory celou řadou interaktivních
workshopů z oblasti hudby, nejdůležitější pro nás ale
bylo, že mohl být mezi námi se svojí rodinou. Když
potom po čtyřech týdnech odjížděl, vzal si svoji rodinu
na pár týdnů s sebou, aby jejich loučení nebylo tak těžké.
A co my? Modlíme se za bezpečí této úžasné rodiny
a plánujeme další Vasylovo pozvání!
Vasyl Semenchuk, docent, vedoucí katedry hudební vědy
a vokálního a sborového umění na Státní pedagogické
univerzitě Pavla Tyčyny Uman, zasloužilý pracovník kultury
Ukrajiny a člen Národního hudebního svazu Ukrajiny,
poskytl na konci svého působení ve Starém Plzenci
Radyňským listům následující rozhovor.
OTÁZKY K PROFESI
Jaké jsou hlavní cíle a filozofie, které vedou
Vaši pedagogickou práci v oblasti muzikologie
a vokálního/sborového umění?
- Příprava vysoce kvalifikovaných hudebních pedagogů
a vokalistů v kontextu evropské integrace a nové
ukrajinské školy na základě nejlepších příkladů světové
a národní hudby.
Můžete nám poskytnout několik příkladů
úspěchů Vašich studentů, kteří prošli vaším
vedením a vynikli ve světě hudby?
- Ano. Studenti hudby, sboristé a zpěváci vokálních
souborů jsou vítězi mezinárodních a národních písňových
festivalů a soutěží. Mnozí z nich dnes vedou vlastní
tvůrčí týmy, které se stávají vítězi ve světě sborového
a ansámblového zpěvu.
Jaký je význam sborového umění v dnešní době
a jaké jsou jeho vazby na kulturní identitu
a tradice Ukrajiny?
- Podle mého názoru je sborové umění jedním z nejvyšších
projevů kultury národa. Jakéhokoliv národa. Mým
hlavním zaměřením je řízení souboru s lidovým stylem
vystupování, náš repertoár vychází z ukrajinských lidových
písní v úpravě nejlepších ukrajinských umělců, což
potvrzuje naši kulturní identitu.
Repertoár lidového sboru Kobzarské fakulty umění
zahrnuje koledy, štědrovky, vesnianky, kupalské písně,
svatební písně; velké množství lyrických a žertovných
písní. Repertoár však zahrnuje i písně literární, a to jak
z minulého století, tak i současné. V současném sborovém
zpěvu kombinujeme tradiční formy
práce s tvůrčím týmem s inovativními, jako je sborové
divadlo, sonorika, aleatorika, clustery apod.
Co si myslíte o mezinárodní spolupráci
a výměně zkušeností mezi univerzitami
v oblasti muzikologie a vokálního/sborového
umění? Existuje na Vaší katedře spolupráce
s ostatními Univerzitami v Evropě?
- Spolupráce naší univerzity s univerzitami v jiných
zemích je již řadu let poměrně plodná a aktivní v oblasti
pedagogiky, filologie a historie. V posledních deseti
letech jsme zintenzivnili spolupráci v oblasti hudby.
Spolupracujeme se vzdělávacími a kulturními institucemi
po celé Evropě, většina našich studentů studuje v rámci
akademických mobilit v Polsku, Německu, někteří ve
Španělsku a Americe.
Jak jste se rozhodl stát se profesorem hudby
a jaké byly Vaše hlavní motivace?
- Mými hlavními motivy jsou propagovat ukrajinskou
hudební kulturu ve světě jako prostředek identifikace
ukrajinského národa, vychovat zpěváka, učitele, člověka,
umělce pro úspěšný budoucí život a pokračovat
v ukrajinské myšlence míru, svobody, nezávislosti, lásky
k vlastnímu národu a úcty k ostatním národům světa.
Sborový zpěv je antidepresivum, obnovení sil, zodpovědnost,
radost, lehký smutek a neuvěřitelné povznesení,
protože kdo zpívá, je šťastný. Nerozhodl jsem se stát profesorem.
Nějak se stalo, že jsem pracoval, vytvářel úpravy
lidových písní, psal původní sólovou, ansámblovou,
sborovou a instrumentální hudbu. Jsem autorem učebnic
„Hudební úpravy a zpracování ukrajinských lidových
a autorských děl“ (1–2 díly) a připravuji třetí díl pro lidový
sbor. Moje vědecká práce zahrnuje desítky odborných
článků o problematice ukrajinské lidové hudby, sborového
zpěvu a moderních hudebních technologií.
Již 25 let jsem členem mužského vokálního tria Gonta,
kde většina písní je v mých úpravách. Možná se tento
materiál stal základem pro můj akademický titul. Ale
hlavní je klid, radost mé rodiny a přátel, věrnost mých
přátel a upřímnost publika. Píseň sdílí bolest a smutek
s každým, kdo ji poslouchá, a násobí radost.
Muzika je často spojována s emocemi
a vyjádřením citů. Jak se snažíte přenášet
emoce a sdělení skrze hudbu?
- Už jsem řekl, že dělám úpravy lidových písní. V našich
písních se snažíme odhalit význam textu, a to jak hudební,
tak slovní, prostřednictvím hudby, určitých harmonických
postupů, vokálů a instrumentálních prvků. Ale
hlavní je v našich úpravách ponechat autentickou melodii.
V repertoáru mužského vokálního tria Gonta jsou některé
ukrajinské lidové písně, které zpíváme pokaždé trochu
jinak, takže aranžmá neděláme záměrně. Mnoho písní
humorného charakteru interpretujeme tak, že tančíme
a zpíváme spolu s publikem.
Jaký byl váš nejvýznamnější profesní okamžik
nebo událost dosud, která vás ovlivnila
a posunula vás dále ve vašem profesorském
životě?
- V mém životě byli lidé, kteří ovlivnili můj hudební vývoj.
Jsem jim za to velmi vděčný. Inspirují mě také moji přátelé
a kolegové, se kterými jdu ruku v ruce životem už
téměř třicet let, zpívám, hraji, učím. Ale především jsem
vděčný svým rodičům (bohužel už nejsou mezi námi)
a své rodině – milované ženě a dětem.
Co byste poradil mladým lidem, kteří se snaží
vstoupit do světa hudby? Jaké jsou klíčové
kroky a hodnoty, které by měli mít na paměti?
- Cestu tvoří ten, kdo po ní jde. Cesta není jen rovná
nebo jen z kopce. Je třeba se naučit překonávat překážky
na cestě. Svět hudby je schopnost pochopit, co v tomto
světě chcete, kým v něm chcete být, co v něm chcete
slyšet a vidět, a co do něj můžete přinést.
Na jedné nedávné akci jsme poprosily děti, aby
zazpívaly písně dle vlastního výběru. České
děti s tímto úkolem neměly žádný problém.
Ukrajinské děti však daly dohromady jen
jednu píseň. Pak nám s rozpaky vysvětlily, že
žádné ukrajinské písně neznají, a ruské zpívat
nechtějí. Je toto v této době běžný jev?
- Bohužel ano. Když jsem s místními ukrajinskými rodinami
pracoval, byl jsem moc smutný z toho, že jsem
mezi nimi ukrajinštinu skoro neslyšel. Mnoho z nich
mluví doma rusky, a to často i ti, kteří nepochází z ruskojazyčných
oblastí, ale například z okolí Kyjeva.
Z oblastí, ve kterých se před nástupem Sovětského svazu
mluvilo běžně ukrajinsky. Během sovětské éry bylo
podupáno mnoho z našeho národního dědictví a s tímto
problémem bojujeme dodnes. Mladí lidé ukrajinské
písně neznají. Jak by mohli, když i současní ukrajinští
zpěváci zpívali donedávna rusky a děti koukaly na ruské
dětské pořady. V této oblasti nás čeká ještě mnoho
práce.
OTÁZKY Z OSOBNÍHO ŽIVOTA
Jak se změnily vaše životní priority od začátku
války?
- Nezměnily. Moje životní priority se nezměnily. Především
rodina, Ukrajina, jazyk, kultura, vzdělání, zdraví,
nezávislost, svoboda, velkorysost, upřímnost, odvaha....
Jak vnímáte ruskou agresi na Ukrajině?
- Kategoricky proti Rusku, je to něco, co je těžké pochopit.
Je to důsledek nízké úrovně kultury ruského obyvatelstva
a naivity velkého počtu Ukrajinců.
Co pro vás znamená Vaše vynucené dlouhodobé
odloučení od rodiny?
- Své děti neuvěřitelně miluji. Hlučné, nespoutané, veselé,
hlasité, zvídavé. Téměř vždy mám odpovědi na jejich
otázky. Ráda s nimi komunikuji, budím se na Ivankův
hluk a Annin zpěv. Moje žena je mým ochráncem, rádcem,
oporou. Odloučení nás posiluje, ale ztracený čas
lásky, radosti a příjemných zážitků nám nikdo nevrátí.
Jak jste se cítil, když jste se po dlouhé době
konečně setkal se svými dětmi?
- Možná to jako talentovaný hudebník a autor mnoha
písní pochopíte. Srdce mi bušilo v hrudi, necítil jsem
žádný odstup, když jsem jel do Čech. To vzrušení bylo
ohromující.
Jaké momenty ze života svých dětí jste během
své nepřítomnosti nejvíce litoval, že jste nemohl
zažít?
- Vystoupení mé dcery ve sboru Kajetán po celou dobu
jejího pobytu ve vaší zemi. Studium ve škole, kde se k ní
učitelé i studenti chovali velmi dobře a upřímně. Můj
syn začal lépe mluvit, vyrostl, protože Ukrajinu opustil
ve třech letech a nyní je mu pět – to jsou roky, kdy si děti
nejvíce pamatují náklonnost a lásku svých rodičů. Kdy
je ještě můžete vzít do náruče, přivonět k jejich vlasům,
přitisknout je k sobě. Později už nás jako rodiče nebudou
vnímat stejně.
Jaké plány máte pro dobu, až válka skončí,
a Vy budete opět se svými dětmi, abyste mohl
alespoň částečně dohnat ztracený čas?
- Trávit co nejvíce času se svými dětmi a manželkou,
naplánovat výlet na Ukrajinu. Během roku udělám vše
pro to, abych opět zavítal do České republiky a poděkoval
Vám, všem těm úžasným, soucitným lidem, kteří
o mou rodinu v tak těžké době pro Ukrajinu pečovali
a pomáhali jí.
Co vám pomáhalo zůstat silným a motivovaným
během období oddělení od svých dětí?
- Opět moje rodina. A také neuvěřitelně miluji svou zemi,
svou zemi. A byl jsem klidný a teď jsem si stejně tak jistý
bezpečím své rodiny ve vaší zemi, protože jsou v dobrých
rukou, v rukou upřímných laskavých lidí, kterým
jsme neskonale vděční.
Co byste vzkázal těm, kdo dokáží druhým lidem
pomáhat?
- Já i moje rodina bychom chtěli lidem, kteří dokáží
pomáhat druhým, vzkázat, že pomáhat je určitý druh
oběti, je to velká zodpovědnost a velkorysost. Každý,
kdo pomáhá druhým v nesnázích a zármutku, je hrdinou
dneška.
Děkuji celému českému národu. Sláva České republice!
Sláva Ukrajině!
Autoři rozhovoru: Josef Švéda a Lenka Šimánová, foto: archiv YMCA Plzeň a Vasyla Semenchuka